vcm imago vrouwenauto

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2003 00:46 #55687 door
vcm imago vrouwenauto is gemaakt door
Een reactie op het artikel in VCM 3/5 Imago.Het symbool van de cirkel met een pijl rechtsboven is de rune voor ijzer, een rune is een oud-Scandinavisch schriftteken, min of meer te vergelijken met het Chinese en Japanse karakterschrift. Pas eind jaren 50 is aan dit symbool wereldwijd de betekenis toegekend die het tegenwoordig heeft, maar wij mogen nu niet uit het oog verliezen dat het door Gabrielson en Larson gebruikte symbool in 1925 een heel andere maatschappelijke contekst had dan nu, in het post-dollemina tijdperk. Bas van Kleef heeft het imago van Volvo nu omschreven met: Gooische Kinderwagen. Dat is tegenwoordig ook al achterhaald, want dat is de Range Rover. Mijn net opnieuw gespoten Amazon heeft eens geparkeerd gestaan voor een Vrouwencafé in ± 1975. Ik zal de webmaster vragen of hij de foto van het gevolg daarvan op de roulerende foto's van de site kan opnemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2003 09:43 #64872 door
Beantwoord door in topic vcm imago vrouwenauto
Tja, dat het teken enige aantrekkingskracht heeft op vrouwen kan ik begrijpen...Toch heeft de symbolische betekenis tevens te maken met het zonder krachten blijven rollen (termobilum mobilae).Het blad van onze amerikaanse zusterclub heet zeer toepasselijk "Rolling" overigens persoonlijk had ik meer met "V-44 berichten"Het imago van Volvo heeft natuurlijk met zo'n teken een verdieping gekregen en ik meen dat m.n. Larsson dit voor ogen had. Volvo's bouwen die "eeuwig" rijden.Die van mij doet het al 42 jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2003 23:23 #64871 door
Beantwoord door in topic vcm imago vrouwenauto
Ik kan het u nog sterker vertellen (ookal ontkracht dit nu misschiende lijn van het betoog van het artikel Imago uit het VCM 3/5/03). Gabrielsson en Larson kozen voor kwaliteit als kenmerk voor de te bouwen Volvo's (anders dan bijvoorbeeld Ford, die zich meer richtte op een goedkope auto). Het Zweedse staal was in de tijd van de oprichting zo'n beetje het beste staal ter wereld. Het lag dus voor de hand om het symbool voor ijzer te kiezen als het logo van het bedrijf. Het logo is dus een uiting van een streven naar kwaliteit! In directe zin is er dan ook helemaal geen verband met masciluniteit of vrouwelijkheid. Nou zouden velen dat misschien wel willen... Maar dat is een andere zaak.Overigens was het logo moeilijk te bevestigen op de in de vroege jaren gebruikelijke grilles met de verticale spijlen (misschien zakte het logo door trilling omlaag?). Vandaar dat het logo werd aangebracht met behulp van een diagonale strip: de strip die we allemaal kennen en die min of meer met het logo 1 is geworden als het kenmerk van een Volvo. Alhoewel de Amazon, de P1800 en de vroege 140 ervan getuigen dat het echte Volvo-logo slechts het teken voor ijzer is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.