Dat is een goed advies, Lennard. Een goede en harde auto is de beste basis, is natuurlijk veelal prijziger in aanschaf, maar scheelt in jouw beginjaren waarschijnlijk veel sores. Tegenwoordig is roestbescherming veel beter dan toen de auto's nieuw waren, dus met je nieuwe aanwinst naar bv Jan van Egmond, door zijn naam te noemen doe ik ongetwijfeld vele net zo deskundige collegae tekort. je kunt nu ook binnenschermen monteren onder de voorspatborden, scheelt ook weer een hoop kopzorgen. Als je een verwarmde achterruit laat monteren heb je meteen een nieuw ruitrubber, ook het rubber van de voorruit verdient aandacht ivm uitdroging en dus lekkage. Kosten? Toen het model nieuw was, was zij te vergelijken met de huidige E-klasse mercedes of 5 serie bimmer. Heb evenwel niet de illusie dat je voor die oto's over 20 jaar volop onderdelen kunt krijgen die verouderen zoals plofzakjes met een levensduur van max. 10 jaar of chips met een verouderingstijd van 15 jaar als ze dat al halen. Vandaag heb ik mijn Amazon opgehaald bij Scandcar waar het ruitenwisser mechaniek vervangen is, an sich wonderlijk dat het 40+ jaar gefunctioneerd heeft, en daar stond een staal blauwe 2-deurs Ama waarbij mijn auto bijkans verbleekt, desondanks nog prijswinnend op het concours van de laatste ALV. Tja... wat koop je nou voor pakweg de prijs van een 4 jaar oude mazda 121 of peugeot 106? Je koopt een brok ongefilterd nostalgie: geen stuurbekrachtiging, zodat je voelt waar de grenzen van jouw eigen fysica liggen en van de middelpuntvliegende kracht. Remmen: als het goed is kan zij vertragen. Geluidscomfort: 90 km/h lijkt 180 als ik het vergelijk met onze Volvo 945. Desondanks blijft de Amazon mijn favoriete auto. Waarom? Geen idee, zij past mij als een handschoen, de 940 of 850 zijn slechts gewone vervoermiddelen voor mij. Op de korte afstand is een oude Mini nog wel concurrerend maar ook dat is een verworven uitgesproken smaak. De onderhoudskosten zullen ook bij een goed exemplaar wel op een hoger niveau liggen dan van genoemde kleinwagens maar dat is een keuze die je bewust moet aangaan. Practisch gesproken zijn er auto's waar je makkelijker kinderzitjes in monteert en waar meer ruimte is voor kinderwagens, alhoewel een combi redelijk kan voldoen aan de behoeften van een gemiddeld gezin als je de bagageruimte niet opoffert aan een gastank. Sterkte met je keuze, ik rij overigens Amazon sinds 1968 met geregeld andere oto's er naast.