tip

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2003 17:14 #55493 door
tip is gemaakt door
Wellicht is deze tip voor sommigen overbodig, maar gisteren in een discussie met Martens (van Martens Autoparts) bleek dat de smeernippel op de zijkant van de distributeur zeer vaak overgeslagen wordt. Zij kwamen geregeld ter revisie aangeboden distributeurs tegen die nog nooit, dus ook niet in de garage toen de auto nieuw was, gesmeerd zijn. <p>De tip is dus om af en toe enkele druppeltjes motorolie in de nippel te laten vallen. Eigenlijk is het geen smeernippel. Het ronde dingetje onderaan de zijkant van de distributeur kun je ronddraaien totdat een gaatje zichtbaar wordt (net als bij bijv. zo'n blikken een pepervaatje). Daarin laat je dan wat olie druppelen en draai je het gaatje weer naar beneden.<p>Simpel. Je vraagt je af waarom het zo vaak vergeten wordt (toegegeven, ik heb er vandaag ook voor het eerst olie in gedruppeld).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2003 20:27 #65623 door
Beantwoord door in topic tip
Om welk type volvo gaat het hier?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2003 20:28 #65622 door
Beantwoord door in topic tip
1970 Amazon B20A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2003 20:35 #65621 door
Beantwoord door in topic tip
Zit dit ook bij een B16 motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2003 20:44 #65620 door
Beantwoord door in topic tip
Weet ik niet, zou je even moeten kijken. Maar als het een Bosch is verwacht ik van wel.<p>Mensen met een Haynes "120 & 130 Series Plus 1800 Sports" handleiding hebben (de groene), kunnen het ding prachtig op Fig 4.2 op blz 83 zien zitten. Op de volgende twee blz. is bij elk van de vier verschillende distributeurs deze "lubricator" zichtbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-09-2003 00:12 #65619 door
Beantwoord door in topic tip
Op mijn zeer vroege B-18 uit 1962 zit deze smeermogelijkheid ook. Het verdient overigens ook aanbeveling om wat naaimachineolie te druppen op het vilt binnen in de stang onder de rotor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-09-2003 21:46 #65618 door
Beantwoord door in topic tip
Op de CD welke verkrijgbaar is in het VOD staan de drie (3) smeerpunten van de ontsteking duidelijk vermeld.Ook de B16 heeft de nippel aan de buitenzijde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2003 06:54 #65617 door
Beantwoord door in topic tip
Weet je toevallig ook nog op welke pagina dit staat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2003 07:49 #65616 door
Beantwoord door in topic tip
Naaimachineolie gebruiken!! Eens per twee/drie maanden een paar drupjes. Ook het viltje bovenin en de asjes van de centrifugaalgewichtjes een heel klein drupje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-09-2003 15:46 #65615 door
Beantwoord door in topic tip
ik hoop dat ik niet de enige ben ...; zoniet bestaan er geen gekke vragen, niet? Maar, waar hebben jullie het eigenlijk over? "distributie", "vilt bij stang"; waar moet ik die dingen lokaliseren, want verder dan van voren onder de kap kan ik het mij niet voorstellen. Graag dus wat bijleren en ook nakijken. Met dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.