weer startproblemen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-09-2003 22:23 #55490 door
weer startproblemen is gemaakt door
Ik weet het wat de meesten zullen denken weer een vraag over startproblemen. Toch stel ik hem. Het gaat over mijn amazon uit 1967 met B20A op LPG. Als ik normaal (niet nat, niet droog weer) slaat hij pas na een tijd doorstarten aan en blijft goed lopen, wat ik ook lang vind duren, maar het kan nog. Maar als ik hem +/- 4 uur vol met de neus in de zon heb staan op een droge dag en dan probeer te starten moet ik heel lang doorstarten en dan slaat hij pas aan. Mijn oom dacht dat dit kwam doordat er condens onder de verdeler kap komt. Wat denken jullie ervan? Oh ja de accu is nieuw. en ik heb de shoke vol uitgetrokken en heb ook geprobeerd of wat gasgeven helpt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-09-2003 22:39 #65642 door
Beantwoord door in topic weer startproblemen
Hoi, Ik heb nog niet veel technische kennis, ben sinds oktober vorig jaar in bezit van Amazone1965, B18a op LPG.Ligt het niet aan het feit dat je de choke gebruikt? Bij mij hoef ik helemaal niet te choken. (behalve 's winters bij koude start)maakt niet uit of ik op LPG of benzine start.Groeten Wim.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-09-2003 22:51 #65641 door
Beantwoord door in topic weer startproblemen
Hoe lang geleden is/hebje de ontsteking gesteld? Kan je dat geheel zelf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-09-2003 23:08 #65640 door
Beantwoord door in topic weer startproblemen
Ik heb nog nooit de ontsteking afgesteld, nog geen idee hoe dat moet, 'k heb me er nog niet in verdiept, hoezo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2003 09:59 #65639 door
Beantwoord door in topic weer startproblemen
Hoi Jasper, ik neem aan dat je de vraag over het afstellen aan mij stelde. Ik heb de Amazon sinds kort en ik weet dus niet hoe lang geleden het is dat hij is afgesteld, ik weet ook niet of ik het zelf kan, maar ik heb "Het complete handboek" voor de Amazon dat door de v44 is uitgegeven. Denk je dat het aan een verkeerd afgestelde onsteking ligt? En denk je dat het te doen is als je het nog nooit eerder hebt gedaan/gezien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2003 11:09 #65638 door
Beantwoord door in topic weer startproblemen
Bij startprobelemen is de oorzaak meestal achterstallig onderhoud....Bougies/Ontsteking/Contactpunten/Accu/Klepspeling. Deze zaken zou je eigenlijk volgens het boekje moeten stellen/controleren/vervangen. Afhankelijk welk type kun je nagaan hoe vaak. Veel mensen houden hun outo prima bij wat lak, bandendruk, doorsmeren enz. aangaat maar vergeten gek genoeg vaak de onderdelen die ervoor zorgen dat de auto uberhaupt van zijn plek komt. Bij mijn 544 stel/vervang 3-4 keer per jaar alles wat met ontsteking etc te maken heeft. Rij 12-15.000 per jaar en zit elke 4000 onder de kap, kost een half uur als je ervaring ermee hebt.Advies is, ongeacht welk type elke 4-5000 kilometer de kleppen controleren/stellen, bougies controleren/vervangen, op tijd zetten van de ontsteking, contactpunten controleren/vervangen of bijstellen.Als je dit doet is de kans nog maar heeeeeeel klein dat je stil staat.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2003 17:35 #65637 door
Beantwoord door in topic weer startproblemen
Mijn ervaring is dat als de ontsteking te laat staat dat de motor moeizamer aanslaat.<p>Ontsteking afstellen is ook voor een beginner niet te moeilijk. Om te beginnen heb je een stroboscoop nodig. Handig is het om er eentje te kopen met naast de flitslamp ook een meter voor toerental en ontsteekhoek (dwell angle). De toerenteller is makkelijk bij auto's die er zelf geen hebben en de onsteekhoekmeter is de beste en makkelijkste manier om na te gaan of de afstand tussen de contactpuntjes in orde is. Zo'n ding is een investering, maar omdat je de afstelling van de ontsteking het niet meer hoeft te laten doen verdien je hem weer terug. <br>Een goed voorbeeld van hierboven beschreven stroboscooplamp vind je op www.hella.com.au/cgi-bin/catalogue.pl?fl...preview&flmaint=1233. Deze heb ik zelf en ben er heel tevreden over.

Het afstellen met deze stroboscoop is simpel (motor op bedrijfstemperatuur): sluit de rode en zwarte klem aan op de accu, de groene op de - van de bobine en de inductieve signaalgever klem je om de kabel van de eerste bougie. Ontkoppel de vacuumvervroeger (mits aanwezig), controleer of de kabels niet in de buurt van het ventilatorblad of iets heets hangen en start de motor. Regel met de choke het toerental af op 1.500 tpm (m.b.v. de meter op de stroboscoop). Richt de lamp op de onderste poelie en houdt de knop ingedrukt. De lamp gaat flitsen in het ritme van de ontsteekpulsen van de eerste bougie. De gradenschaal op de draaiende poelie komt dan voor je oog a.h.w. stil te staan zodat je hem kunt aflezen. Om het aflezen gemakkelijker te maken kun je het deel van de gradenschaal waarbinnen de ontsteking op afgesteld staan wit maken (bij bijv. een B20A is dat 21-23 graden voor bovenste dode punt).
Valt de ontsteking daarbuiten, dan kun je die afstellen door de moer onderaan de schacht van de distributeur los te draaien en hem in zijn geheel een beetje te verdraaien. Vastzetten en opnieuw meten met stroboscoop. Zodra het merkteken op het distributiedeksel het juiste punt op de gradenschaal aanwijst is de ontsteking juist afgesteld.
Met deze stroboscoop kun je dus ook de ontsteekhoek meten (moet 59-65 graden zijn). Valt die daarbuiten verander dan de afstand tussen de contactpuntjes totdat de hoe binnen de spec valt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2003 20:51 #65636 door
Beantwoord door in topic weer startproblemen
Eerst de kleppen stellen<BR> Nodig : ring/steeksleutel 1/2 ", voelermaatjes 0.40 en 0,45mm (setje 0.05-1.00), schroevedraaier plat 8mm en kruiskop groot(deksel).<BR>Je haalt eerst de bougies eruit , zorg dat je nieuwe hebt liggen, kost je de kop niet en maakt een wereld van verschil. Plak plakbandjes met de cylindernrs op de bougiekabels of maak er een tekeningetje van,voor je ze er los van haalt! Is dat gedaan, torn dan de motor aan de poulie totdat je de voorste zuiger door het bougiegat omhoog ziet komen. Draai dan zover door tot de schaalverdeling van de krukaspoelie precies op nul staat t.o.v het hier haaks op staande nokje op het kleppendeksel. <BR>Op dit moment heb je <I>of </I>zuiger 1 <I>of </I>zuiger 4 op z`n dode punt staan. Ingeval van zuiger 1 staan de kleppen 1, 2, 3 en 5 dicht (geheel naar boven,) ingeval van zuiger 4 de kleppen 4, 6, 7 en 8.<BR>Maakt niet uit welke eerst, want na het stellen van de eerste vier draai je de krukaspoelie nog 1 slag rond om de andere vier te stellen.<BR> Het stellen zelf doe je door eerst eens met wat voelermaatjes te zien waar de kleppen nu op staan. De speling is de ruimte tussen de kop van de klepsteel en het "hamertje" van het kleplichtermechaniek. Duw wel de andere kant goed op de klepstoters.<BR> Goed is bij een B20A 0,40 (losjes) - 0,45mm (stroef)speling.<BR> Staan ze niet goed, dan zet je ze op maat door eerst de borgmoer 1/2"los te draaien zodat de stelschroef bijgesteld kan worden. Draai aan de stelschroef zodanig dat het maatje 0,40 er soepel doorheen gaat maar de 0,45 stroef zonder te hoeven persen. Hoe dan deze stand vast met de (goed passende!) schroevedraaier en draai dan rustigjes aan de borgmoer vast terwijl je de stelschroef met de schroevedraaier goed op zijn stand houd.Check hierna of de speling toch niet wat veranderd is. Zo ga je alle vier de kleppen langs.<BR>Na de eerste vier kleppen draai je de krukaspoelie nog een hele slag tot aan het nulpunt om de andere vier te stellen.<BR><BR>Tot zover de kleppen....., <BR>moet kunnen nietwaar?<BR> Groet en succes,<BR><I>Jasper</I>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2003 23:24 #65635 door
Beantwoord door in topic weer startproblemen
Dan de puntjes stellen:<BR>Nodig : een motortester, een apparaatje om de contacthoek, toerental (en indien ergens anders nodig volts, weerstand en met een extra weerstandsbrugje ook ampere`s te meten. Voor het stellen van je motor heb je alleen de eerste twee nodig.)<BR><BR>Die dingen kosten : Optilux compact model; bij de onderdelengroothandel ca 45 euri.<BR>Verder nodig: diezelfde platte schroevedraaier 8 mm en pen en papier.<BR><br> Je haalt de rotorkap van je stroomverdeler, maak eerst een schetsje hoe de hele boel aangesloten zit, zet desnoods met viltstift de cylindernummers op de rotorkap, want het verwisselen van cylinders is voor de beginner al gauw een onoplosbare ramp.<BR><BR>Haal de rotor eraf en haal de contactpuntjes er eens uit om te zien hoe ze eraan toe zijn. (linkse borgschroef geheel losdraaien en de M7 boutjes waarmee de stroomaanvoer vastzit losmaken.Let op dat er geen schroefjes in de verdeler vallen!)<BR>Zie je in de raakvlakjes van de contactpuntjes ingebrande gaten, haal dan nieuwe. (handig om te hebben liggen!. <BR><BR>Je hebt nu de rotorkap eraf dus kijk ook eens hoe de contactvlakjes (die 4 koperen staafjes)eraan toe zijn, meestal zijn die na een tijdje aangevreten door slijtage en/of gecorrodeerd met kopersulfide. Beweegt het koolstofpinnetje in het midden nog goed? Tegen alle regels in is in geval van lichte aanvreting een waterproof stukje schuurpapier, korrel 600, goed om ze voorlopig weer even schoon te krijgen. Bij ernstige invreting, vervang! Een rotorkapje kost je bij de groothandel zo`n 9 euro.<BR><BR>Je dient hierna de (nieuwe) contactpuntjes weer terug te plaatsen. Zet alles erin zoals je het eruit hebt gehaald. Gebruik de borgschroef om de puntjes met het (bij het kleppenstellen ook al noodzakelijke) voelermaatje van .40mm te stellen Let wel: Dit moet ingesteld worden op het moment dat het vierkantige asje waarop de rotor vastzit de contactpuntjes op z`n verst open aan het drukken is. Torn weer aan de V-snaar om dit voor elkaar te krijgen, kijk hier heel goed naar! <BR><BR> Je stelt de vervroeging door eerst eens de motor te laten lopen met de motortester aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing van het apparaat en stelt `m in op contacthoekmeting (dwell-angle) en eerst eens te kijken waar ie nu op staat nu je de contactpuntjes hebt teruggemonteerd met een speling van 0.40mm.<BR><BR> Is de hoek kleiner dan 59 graden dan dien je de afstand tussen de contactpuntjes wat te verkleinen. Is ie groter dan dien de afstand vergroot te worden. Ideaal is inderdaad tussen de 59 en 65 graden. Doe dit door de borgschroef een heel klein beetje te lossen (zo dat er net wat beweging in is te krijgen met een schroevedraaier in het beweegbare deel van de puntjes. Om dit te vergemakkelijken zijn er in de buurt van de stelschroef nokjes op de grondplaat opgenomen waartussen je een 6 of 8mm platte schroevedraaier kan zetten. Let op: dit is een subtiele bezigheid.Monteer na elke verstelling de rotorkap en bougiekabels weer terug en laat de motor lopen. Check je meter en pas net zolang die puntjes aan tot je ergens tussen de 61 en 63 zit. Meestal heb je dit in drie keer wel bereikt.<BR><BR>Tot zover het stellen van de puntjes.Nog altijd te doen.groet,Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2003 13:21 #65634 door
Beantwoord door in topic weer startproblemen
Bedankt voor de uitgebreide reacties, ik zal zeker eens zelf de kleppen stellen en de ontsteking op tijd zetten. En dan kijken of dat het probleem was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.