veranderd inzicht

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2003 20:21 #55451 door
veranderd inzicht is gemaakt door
Een tijdje geleden had ik een discussie met Martens over olie. Op een gegeven moment kwam in de discussie de opmerking dat Flok Boer (van Nordrive) eerst altijd op zijn gereviseerde assen, bakken en overdrives een papiertje had hangen met "uitsluitend Castrol GTX" gebruiken. <br>Ter info: dat is motorolie.<br>Blijkbaar heeft hij er tegenwoordig "uitsluitend Valvoline DuraBlend 75W90 gebruiken" op staan.<br>Ter info: zie www.valvolineeurope.com/nederlands/produ...urablendgearoil.html.
Dit is dus gear oil, en die zou je niet in een overdrive verwachten.

Oorspronkelijk werd voor de overdrive motorolie voorgeschreven en de M41 moest het daar noodgedwongen. Ik schrijf noodgewongen, want motorolie is niet geschikt voor toepassingen met tandwielen. De hoge druk tussen de tanden rukt de polymeren uit elkaar waardoor een multigrade motorolie al snel zijn viscositeitsrange verliest (en dus min of meer een monograde wordt).

Kennelijk is de halfsynthetische 75W90 geschikt voor gebruik in overdrives. Ik geloof dat er mensen zijn op dit forum die de 75W90 daarin inmiddels ook gebruiken. Lijkt mij positief voor de levensduur van de M41.

De stand der techniek en de inzichten zijn de afgelopen jaren dus duidelijk veranderd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2003 20:31 #65781 door
Beantwoord door in topic veranderd inzicht
Aanvulling: het verworden van multigrade tot monograde in de bak is niet zo'n probleem. Dit is meer een probleem voor motoren met de versnellingsbak in het motoroliecarter zoals in de Mini (het origineel, dat gedrocht van BMW verdient de naam Mini niet).<br> Maar een tweede nadeel van motorolie is dat die de EP (van Extreme Pressure) additieven mist. Metaal-op-metaal contact tussen de tanden is dan groter dan met een EP-olie, slijtage is groter.<p>Ter info: de mate van EP-bescherming is af te lezen op de verpakking bij de API-aanduiding: API GL-4 is de lichtere variant voor stuurhuizen en versnellingsbakken, GL-5 is de zware variant voor hypoïde differentiëlen (zoals ook die van de Amazon). <br>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.