olie raadsel

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-12-2003 14:39 #55234 door
olie raadsel is gemaakt door
Volvo-kennersAfgelopen zaterdag heb ik mijn 1800E gestald en vrijdag dacht ik: "Middagje vrij, olie verversen!"Alles ging voortvarend; vijf liter Valvoline 20W50 gekocht, oude donkerbruine motorolie eruit, afsluitmoer er weer in, nieuwe verse olie erin en geen olie onder de auto. Hier komt het raadsel: hoe kan het dat ik dat de oliepeilstok precies binnen de marges zit met 3 liter oude olie en de peilstok niets aangeeft als ik er bijna 5 liter ingooi. Niet als die koud is, warm is, na een dag, uur etc.Aanvankelijk was het niet de bedoeling er 5 liter in te gooien, maar een droge peilstok baarde mij meer zorgen. Daarentegen is te veel olie is ook niet goed. Op het ritje Utrecht-Woudenberg vond ik het oude beestje wel erg roken op de snelweg (blauw). Overigens brand mijn olielampje niet (en ik weet dat die werkt).Kan iemand dit raadsel oplossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-12-2003 14:52 #66634 door
Beantwoord door in topic olie raadsel
eerste reactie: kan niet. 3,25 liter zonder O-filter en 3,75 mèt vervanging O-filter. Gooi je er méér in dan is dat dus per definitie te veel hetgeen ook de blauwe rook verklaart. het enige dat ik zo kan bedenken, is een defecte peilstok. 'dopje' verschoven. probeer eens een andere peilstok. Overigens: te veel, zelfs veel te veel, olie, kan tot schade aan afdichtigen en koppeling, wellicht nog meer, leiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-12-2003 17:11 #66633 door
Beantwoord door in topic olie raadsel
Te veel olie in een motorblok is eigenlijk net zo slecht als te weinig olie ,je vraagt er om als je doorrijd om een zgn olie boot te krijgen ,de veren van je zuigers krijgen veel te veel druk en gaan lekken ,met alle gevolgen vandien..Begin om in iedergeval eerst een te kijken met een stuk ijzerdraad(als je geen andere pijlstok hebt) of je nog wel olie tegen komt.Daarna je olie aftappen en opnieuw vullen (begin met een liter of 3 1/2 ;-))(of je moet er een een overdrive aan hebben hangen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-12-2003 17:44 #66632 door
Beantwoord door in topic olie raadsel
<i>Hier komt het raadsel: hoe kan het dat ik dat de oliepeilstok precies binnen de marges zit met 3 liter oude olie en de peilstok niets aangeeft als ik er bijna 5 liter ingooi.</i><p>Als het peil met 3 liter oude olie inderdaad juist werd aangegeven, dan kan het niet anders zijn dat die dat met 3 liter nieuwe olie ook doet. Maar nieuwe olie is vaak heel moeilijk af te lezen op de peilstok omdat die nog zo transparant en kleurloos is. Je moet op zoek naar een glinsterend-niet glinsterend overgang. Daar zit je peil. Tijdens het peilen de peilstok steeds afvegen voor je hem terugsteekt. Voorkomt fout aflezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-12-2003 20:23 #66631 door
Beantwoord door in topic olie raadsel
Weet je wel heel zeker dat je een blik van 5 liter hebt gekocht?Het zal heus wel, maar kijk toch nog eens!Alhoewel, die rook wijst er wel weer op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2003 08:08 #66630 door
Beantwoord door in topic olie raadsel
een o-drive maakt voor de hoeveelheid MOTORolie uiteraard niets uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2003 09:35 #66629 door
Beantwoord door in topic olie raadsel
Bedankt voor de nuttige reacties! Het eerste wat ik in april doe als ik de auto ophaal is de olie eruithalen en precies op 3 liter vullen. Dan vaar ik even niet op de peilstok maar op de gegegevens.Groeten Dave

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2003 12:19 #66628 door
Beantwoord door in topic olie raadsel
hier kan je het een en andere qua inhouden zien ;-)www.amazoncars.nl/onderhoud/artikelen/ov...nderhoudsschema.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2003 18:01 #66627 door
Beantwoord door in topic olie raadsel
vermoedelijk een voortekenen van een aankomende join de culasse..opletten geblazen dus, even de wagen goed nazien en de oliepeil inde gaten houden en controleren of er geen schuimvorming in de oliezit zie oliepeilstok...zo ja, kijk uw motor maar na, zo niet dan lig er ergens iets in de weg die de transport van de olie verzekerd en voor de smering zorg...vuil , stuk metaalbraam...wie weetin de motor..groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2003 12:32 #66626 door
Beantwoord door in topic olie raadsel
daar zou ik mij nog niet al te veel zorgen over maken. het oorspronkelijke raadsel heeft totaal niets te maken met een kapottejoin de culasse (= koppakking voor niet Fransosen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.