topsnelheid

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2003 09:01 #55213 door
topsnelheid is gemaakt door
Mijn 1963 amazon met B18A motor (vuldop voor, wel glazen benzine filter en nieuwere kachel) heb ik gisteren een beurt gegeven. ontsteking bij 1500 rpm op 23 graden gezet (stond op 19) (vacuumslang los), kleppen op 0,45/0,50 gezet. en de carb afgesteld. Deze zit denk ik wat verstopt want hij hapert wat bij oppakken wat hij niet doet als ik de choke een beetje open zet(en ik moet de luchtschroef 2,5 slagen open zetten). Hij start verder prima en loopt lekker. Wel moet ik een de hele rechter balk achter de dorpel vervangen want die is over 50 cm weggerot (en toch APK gekeurd)maar ik kan zelf lassen. Moet alleen nog even de beste volgorde bedenken. De vraag is nu hoe hard moet hij kunnen kopen want hij komt niet verder dan 125/130 op de teller. Hij staat op 185/65-15 banden.Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2003 09:58 #66721 door
Beantwoord door in topic topsnelheid
Dat is er een met een enkele zenith carb toch? Mijn '62 er liep op top ongeveer 140 (nu ook touwens met dubbele SU (maar je bent er wat sneller ;-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2003 10:59 #66720 door
Beantwoord door in topic topsnelheid
Als de auto voor de onderhoudsbeurt sneller heeft gereden is er met het afstellen iets niet goed gegaan of is bv de carb defect. In principe kan de teller ook nog eens verkeerd aangeven, maar dan moet je op de snelweg met stopwatch kijken wat de afwijking is. Bij 120 moet je 2 km in 1 minuut afleggen. Mijn teller geeft boven de 100 zo'n 10 km teveel aan. Mijn '61er B18a liep in originele toestand,Zenith carb op LPG en overdrive op de teller zo'n 150. Na revisie, met enkele Stromberg en iets sportiever nokkenasje op LPG haal ik zonder tegenwind 160-170 op de teller en kan ik een kruissnelheid van 140-150 gemakkelijk aanhouden. De bandenmaat heeft invloed: de 185/65-15 heeft een iets kleinere omtrek dan de standaard 165-15 of vervangende 185/70-15,zou dus iets sneller moeten optrekken en de top zou bij gelijk toerental iets lager moeten zijn, maar dat zijn luttele procenten en vaak niet echt duidelijk merkbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2003 17:58 #66719 door
Beantwoord door in topic topsnelheid
Mijn B20A Amazon loopt op de teller 160 km/u. Wat de teller aangeeft klopt vrij aardig omdat ik alles houd zoals af-fabriek (M40, 4,1:1 diff. en 165R15 banden), dus de afwijking zal ongeveer hetzelfde zijn als bij de meeste auto's. De werkelijke topsnelheid zal zo rond de 150 km/u liggen.<p>Let wel, een auto met overdrive zal zijn top in de vierde versnelling <i>zonder</i> overdrive halen. Dat geldt ook voor auto's met een vijfbak waarvan de 5e versnelling een overdrive-ratio heeft: top in 4e versnelling!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2003 19:25 #66718 door
Beantwoord door in topic topsnelheid
Je snelheidsmeter is geijkt op een 4.1:1 diff en 165-15 banden. Bij een uitlezing van 130 km/u zal de motor ca. 4370 toeren maken in de 4e versnelling. Gebruik je dezelfde meter met 185/65-15 banden, dan krijg je ook bij ca. 4370 een uitlezing van 130 km/u, echter de werkelijke snelheid bedraagt dan ca. 124 km/u. Met een B20A moet dat een stuk sneller kunnen. Als ik je verhaal lees, zou ik als eerste de carb verdenken (Zeniks Strontberg zeker ?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2003 23:41 #66717 door
Beantwoord door in topic topsnelheid
Haperen bij oppakken duidt meestal op een te arm mengsel.Topsnelheid is inderdaad wat magertjes, maar het feit dat je op te kleine banden staat, zou in de aanwijzing niet uit mogen maken, wel in de werkelijke snelheid.Ik had 195 / 60 banden waardoor de aanwijzing 15% overdreven was, wel spannend om de teller met 135 langs een snelheidscontrole te rijden, maar geen flits.Nu heb ik 195 /65 banden en de aanwijzing is weer redelijk correct.Het verhaal van in van de reacties dat met een overdrive de topsnelheid niet gehaald wordt, is niet waar voor de sterkere motoren.Mijn top in 4 is 160, en met overdrive 175/180, met de juiste bandenmaat, dus...Maar het is ook een B18 122S met, tot 2 liter opgeboorde cyl en K nokkenas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2003 00:08 #66716 door
Beantwoord door in topic topsnelheid
precies, Huib, jij bent dan ook wel een bofkont. Maar hoe kan het dat de top in z'n 4 over het algemeen ook de top bij overdrive zou moeten zijn? Wie leert mij wat bij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2003 09:24 #66715 door
Beantwoord door in topic topsnelheid
Heel eenvoudig, de top snelheid wordt bepaald door het motorvermogen/koppel en de weerstand die ondervonden word door b.v. rolweerstand en aerodynamica, die van een Amazon toch weinig voorsteld.Als de motor niet sterk genoeg is om dat te overwinnen houd het op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2003 11:04 #66714 door
Beantwoord door in topic topsnelheid
Met een standaard motor zoals ik heb is het koppel bepalend voor de topsnelheid, met een sterke motor het max. toerental. Als bij de sterke motor in de 4e versnelling het max. toerental bereikt is terwijl het koppel nog even door zou kunnen, dan is een langere overbrenging het antwoord om nog harder te kunnen. Maar over het algemeen zijn af-fabriek motoren in dit soort auto's, en ook nog steeds de niet te grote moderne motoren, niet in staat om een topsnelheid in een overdrive-ratio te halen. Ze hebben daar te weinig koppel voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2003 08:12 #66713 door
Beantwoord door in topic topsnelheid
En juist door jouw verklaring Lennard gaan veel van onze amazons volgens mij toch het hardst in de overdrive: hoog koppel (zeker voor die tijd) bij relatief weinig toeren (ook zeker voor die tijd). Ik rij met mijn amazon combi met B20A + overdrive ruim het lint de teller uit (dus boven de 180, maar ja ik heb dan wel 30+ km afwijking :-).<br>Groet, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.