olie pv544

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-01-2004 21:37 #55112 door
olie pv544 is gemaakt door
Beste mensen,Kunnen jullie advies geven m.b.t. carter-olie voor de PV544 B16-motor 1960?BvdKlaas O.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-01-2004 22:11 #67050 door
Beantwoord door in topic olie pv544
Indien de motor de laatste jaren geen revisie heeft ondergaan, zou ik een 20W50 gebruiken (werd ook door Volvo voorgeschreven).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2004 08:37 #67049 door
Beantwoord door in topic olie pv544
En als hij wel een revisie had gehad, zou ik ook 20W50 nemen. Gewoon de voorschriften van Volvo volgen. En het hoeft niks exotisch, half of vol synthetisch te zijn. Veel belangrijker is dat je de olie regelmatig ververst. Zeker in een B16 die geen hoofdstroom oliefilter heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2004 11:17 #67048 door
Beantwoord door in topic olie pv544
Bij een recent gereviseerde B16 geen 20W50 gebruiken maar een moderne olie, bv. 10W40 of 15W40. Ouderwetse motoren vervuilen nu eenmaal meer en moderne olien reinigen veel beter. Een 20W50-olie gebruiken in een pas gereviseerde B16 verhoogt de kans op een vastloper. Door de vervuiling (oorzaak bv carburatie ipv injectie), dwz meer roet, dikt de olie in, wordt stroperig en dat gaat ten koste van de smerende eigenschappen. Zelf ben ik ook eens stug doorgegaan met het stoken van 20W50 in een motor van een klassieker nadat die was gereviseerd. Na een jaar konden de zuigerveren weer worden vernieuwd. Vervolgens overgeschakeld op een 15W40 olie voor turbodiesels en sindsdien (1998) geen centje pijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2004 15:20 #67047 door
Beantwoord door in topic olie pv544
Persoonlijk ben ik erg tevreden over 15W50 olie. Dit is een moderne olie (SJ dacht ik) dus reinigt goed. De 15W is om makkelijker te starten in de winter i.p.v. 20W, scheelt een hoop (ook met gereviseerde startmotor en nieuwe accu), de 50 houdt ik erin omdat de toleranties van ons oude ontwerp nu eenmaal wat hoger zijn dan van een moderne motor. De vastloper van Gert kan ik niet verklaren maar het lijkt me eerder een olie tekort dan verkeerde olie. Na mijn motor revisie heb ik trouwens eerst 1000 km met SAE 30 olie moeten rijden voor het inlopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2004 20:33 #67046 door
Beantwoord door in topic olie pv544
Er is nogal wat controverse rond de toe te passen olie. Er is niet een bepaalde olie die de enig juiste is. En dat is waarom je in het instructieboekje van een Amazon B20 een viscositeit uiteenlopend van 10W30 tot 20W50 tegenkomt.<p>Welke olie toe te passen hangt van heel wat zaken af. Klimaat is een belangrijke. In een heet klimaat wil je geen dunne olie. De oliefilm daarvan is bij hoge temperaturen niet sterk genoeg. In een koud klimaat wil je geen dikke olie. Die wordt nooit vloeibaar genoeg en start erg moeilijk. In ons klimaat zou ik het houden bij 10W40 t/m 20W50.<p>Een ander punt is of een motor pas gereviseerd is of al 200.000 km gelopen heeft.<br>Een net ingelopen motor vebruikt minder olie dan een uitgesleten motor met 300.000+ km achter de kiezen. Een dikkere olie voorkomt overmatig verbruik en een te lage oliedruk in het laatste geval. Mijn keuze: 10W40 of 15W40 voor een gereviseerde motor en 15W50 of 20W50 voor motoren met respectabele km-stand. <br>Ik gebruik graag 15W50 in mijn B20A met 175.000+ km. De ervaring die ik met mijn B20A heb is dat met 15W50 olievebruik gering is terwijl die duidelijk hoger is met 15W40.<p>Kwaliteit van de olie. Daar kan ik kort over zijn: als je geen bagger toepast kan het bijna niet fout. De olie van nu is immers vele malen beter dan de tijd waaruit one motor stamt.<br>Kwaliteit heeft niets te maken met viscositeit. Ook een ouderwetse viscositeit als 20W50 doe voldoet aan vrij recente eisen is te koop (van Comma bijv.).<p>Maar m.i. is frequent verversen vele malen belangrijker dan kwaliteit. Een nette gemiddelde kwaliteit olie die minimaal volgens het boekje wordt ververst is veel beter voor de motor dan een goede kwaliteit die je te lang laat zitten. Hoe goed de olie ook is, er zijn altijd vuil- en slijtagedeeltjes die te klein zijn voor een oliefilter om te vangen, maar wèl schade kunnen aanrichten aan lagers e.d.<br>Ik schreef net "volgens het boekje", maar mijn mening is dat de termijn die daarin staat (bij de B20 10.000 km!) veel te lang is als je korte ritten maakt (<30 km). Daarom ververs ik mijn olie en filter om de 5.000 km. De olie die ik gebruik is van moderne specificatie (API SJ) en kost € 12 per 5 l. Een goed filter kost op de beurs zo'n € 5. De kosten daarvan zijn dus € 0,0034 per km. Hierop besparen is wat de Engelstaligen "false economy" zouden noemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.