p1800

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2004 10:33 #55094 door
p1800 is gemaakt door
Ik ben in het bezit van een P1800 uit 1970, die ik graag wat strakker zou willen laten sturen. Heeft er iemand ervaring met bijvoorbeel pu-bussen, zwaardere stabilisatorstang en schokdempers anders dan origineel?vriendelijke groeten,Bernard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2004 12:03 #67095 door
Beantwoord door in topic p1800
Zie bijvoorbeeld www.v-performance.comVeel info is ook te vinden op het forum www.brickboard.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2004 19:26 #67094 door
Beantwoord door in topic p1800
Ik geloof niet dat het onderstel van een P1800 veel verschilt van een Amazon.<p>Ik heb kort PU-bussen in de bovenste draagarmen van de voorwielophanging gebruikt. Ik wist niet hoe snel ik ze weer moest vervangen door rubber. Het stuur-/weggedrag was nauwelijks anders terwijl het wel èrg lawaaiig was geworden op klinkerwegen. <br>Het grootste obstakel voor strak sturen is het stuurhuis. Dat gaat met worm en nok, en daar zit inherent speling op. Dat geldt voor vrijwel alle auto's met zo'n stuurhuis. Reden waarom tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar tandheugel-installaties worden toegepast. <br>Wat me het meest opviel toen ik de Amazon net had was de manier waarop de auto reageert op stuurbewegingen. Er is een waarneembare kleine vertraging op de verdraaiing van het stuur, alsof de auto even moet nadenken voordat hij ook daadwerkelijk van richting gaat veranderen. Daar raak je al snel aan gewend, en dan valt het alleen op als je er echt op gaat letten.<br>Maar er speelt meer een rol. Een auto die flink overhelt - zoals een Amazon - zal alleen al daarom nooit strak aanvoelen in de bocht. Maar dat had jezelf zo te zien ook al bedacht.<br>Of je een Amazon/P1800 kunt ombouwen naar tandheugel? Vast wel, maar het zal niet eenvoudig of goedkoop zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2004 21:04 #67093 door
Beantwoord door in topic p1800
Wat bedoel je met strakker sturen? Zit er speling op de stuurinrichting waardoor het even duurt vooralleer de wielen reageren? Mijn P1800 had dat ook, en dat lag aan speling in de stuurgewrichten (komt vaker voor bij amazone/p1800), nu stuurt hij perfect. Om dat na te kijken gewoon iemand kort en snel met het stuur laten schudden van links naar rechts, en dan kijken waar de beweging niet meteen wordt doorgegeven. Er zit inderdaad altijd een klein beetje speling op dit soort van stuurhuizen, maar dat is altijd wel het geval, met kan dit trouwens gemakkelijk bijregelen. Dit type van stuurhuis (indirect stuurhuis) is eigenlijk het beste wat er bestaat, het isoleert het stuur van trillingen die de banden ondervinden van het wegdek, maar het wordt niet meer vaak toegepast vanwege de kostprijs en omdat het niet kan worden ingebouwt bij voorwielaandrijvers.Veel succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2004 21:11 #67092 door
Beantwoord door in topic p1800
De meningen over PU-bussen zijn verdeeld, zoals ook mag blijken uit onderstaand verhaal van John Parker van V-Performance.No, one of many myths is that poly bushings give you a hard, harsh, choppy ride.Not with the right springs and shocks. With the wrong springs, shocks, sway bars, who knows. Its having the right combination that counts. Wish you could come to our garage and drive one of the cars we have done the suspension on - where all of the parts are designed to work together. I'll take you fast over one of the bumpiest paved roads you've ever seen. That is an open offer for anyone reading this by the way. Several people have driven over a 1000 miles just for a demo ride. Most recent customer comment after installing our progressive springs and poly bushings with the right shocks was: " ...the car rides and handles like a million bucks." - Dick Sampson" Not trying to push our products here, just the concept that problems with engines and suspensions usually occur when parts are not used in a combination where they work together. Any spring will seem poor, too soft, to hard, when used with a shock with the wrong valving for that spring. And the exact same is true about shocks, they will seem terrible with a spring that is too soft or too hard. A spring that is just right for the weight of the car, can be made to give too harsh a ride with a sway bar that pushes the combined spring rate too high, or with a shock with the wrong valving. The total sprung weight of the car, and unsprung weight including tires and wheels, can make a big difference too, so it gets hard to compare from car to car unless you know all of the modifications that have been made. JohnVintage Performance Developments

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2004 20:37 #67091 door
Beantwoord door in topic p1800
Niet helemaal in lijn van deze discussie, maar deze opmerking viel me op: <i>Any spring will seem poor, too soft, to hard, when used with a shock with the wrong valving for that spring.</i><p>Een tijdje geleden schreef ik over een vermoeden van versleten achterdempers, en hoe dat te controleren. Ik heb nog geen test laten doen, maar ik heb inmiddels wel de vóórdempers wat beter vastgezet omdat die een kleine speling op de rubbers had. Komt de demping ook niet ten goede, lijkt me.<p>Maar nu doet het fenomeen zich voor dat ik al vaker in de winter heb mogen constateren, en dat is dat ik kleine oneffenheden weer voel alsof ik in een hard geveerde auto zit (lange oneffenheden leiden nog steeds tot een wat zweverig gevoel). Toegegeven, de standaard Amazon-veren zijn geen zachte veren, en de standaard dempers zijn eigenlijk wat te slap. Maar ik heb achter ook nog eens verzwaarde veren in combinatie met een kleine gastank (45 l). In het licht van de aangehaalde opmerking lijkt het me geen kwaad te kunnen om de huidige dempers (voor standaard Volvo, achter Monroe) eens te vervangen door afstelbare Koni's.<p>Zijn er op dit forum meer mensen met verzwaarde veren en Koni's? Hoe bevalt dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.