e-zinc

• Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2004 20:52 #55081 door
e-zinc is gemaakt door
Op het internet kwam ik het volgende tegen : www.mobylas.nl/productfr.html het is een electrode waarmee je plaarwerk kan verzinken. Dit kan dus gewoon op de auto zelf en het stuk hoeft niet in een bad. Is er iemand die dit wel eens geprobeerd heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2004 20:54 #67135 door
Beantwoord door in topic e-zinc
Ik ben maar eens aan het expirimenteren geslagen, ik vond dat setje er vrij simpel uitzien. En het is gelukt! Ik heb een stukje zinkplaat genomen(dakgoot) en daar een lapje omheen gewikkeld vervolgens een oplossing van keukenzout gemaakt en daar het lapje ingedrenkt,toen de plus van een acculader aan het stukje zink en de min aan een stuk plaatstaal. Vervolgens over het plaatstaal gewreven en jawel er kwam een mooi zinklaagje. Voila de ultieme anti-roest voorbereiding.Heb ook in een bak met zoutoplossing een scharnier en een plaatje zink gehangen. +op zink -op scharnier. ziet er ook goed uit.

• Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2004 23:25 #67134 door
Klinkt erg interessant. Maar op de site hebben zij het over het E-zinc Elektrolyt. Waarschijnlijk heb weet jij meer van scheikunde af dan ik, want ik wist niet dat dat een zoutoplossing kan zijn. Kun je hier iets meer over vertellen. Wat is bijvoorbeeld de mengverhouding van de zoutoplossing ?

• Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2004 23:34 #67133 door
Ik heb het vanavond met mijn vader besproken hij is chemicus.Hij denkt dat het met natriumbicarbonaat/eventueel soda beter zou gaan.Volgens hem zou er dan een betere laag ontstaan.Ga ik binnenkort proberen.Met het keukenzout had ik ongeveer een eetlepel in een glas water opgelost. Het is nog even expirimenteren maar ik kom er wel achter.Electroliet is niets anders dan een geleidende vloeistof. Om te verchromen schijn je azijn te kunnen gebruiken. Kijk maar eens op de rustbusterpagina.

• Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2004 23:44 #67132 door
Mooi dat dat werkt! Wordt het echt een stevige laag waar je de lak goed overheen kunt spuiten en zal het jaren goed blijven? Lijkt me wel mooi voor een restauratie.

• Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2004 08:27 #67131 door
Verchromen ook op deze manier? Hoe kom je dan aan een plaatje puur Chroom?

• Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2004 08:45 #67130 door
Kijk hier maar: www.rustbuster.nl/Roest/Verchromen.htm je kan dus ook oude verchroomde dingen gebruiken. Het nadeel is dat je na het verchromen ook nog moet polijsten. Ik denk dat het wel vrij moeilijk is om een professioneel resultaat te krijgen.chroom is wel giftig en nikkel ook dus doe wel voorzichtig.

• Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2004 08:45 #67129 door
Als je gaat experimentern, zorg eerst voor een zorgvuldige ontvetting van zowel zinkplaatje als staalplaat. En als afdekkende laklaag, moet je eerst epoxyprimer gebruiken. Dat is de enigste primer die goed houdt op zink. Chroom zou ik maar even vergeten. Eerst moet je nog nikkel opbrengen. Chroom vraagt bij lage spanning hele hoge stromen. Er worden hele giftige zuren gebruikt (ik vraag me af of azijn wel werkt), en alles hangt af van de voorbewerking (slijpen) en de egaliteit van de opgedragen laag.Wat ik me afvraag, zou je na het verzinken niet ook nog moeten passiveren?

• Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2004 19:47 #67128 door
Ik ga ben aan het uitzoeken hoe je moet passiveren.Bichromatiseren noemen ze het ook wel dus ik verwacht natrium bichromaat oid.Ik ben er nog niet helemaal achter welk electroliet het beste werkt, het nadeeel van zout is dat het een zwarte drab geeft en dat het het onbehandelde gedeelte laat roesten.Op het internet kan ik niet vinden wat de industrie gebruikt als electroliet waarschijnlijk een mengsel van eea. moet je als je vezinkte plaat gebruikt ook epoxy-primer gebruiken?

• Bezoeker
  • Bezoeker
29-01-2004 09:07 #67127 door
Ik heb hier een vooras die al eens door iemand is gescoopered en gespoten. Ik weet niet wat voor soort primer ze hebben gebruikt, maar ik kan het er zo afschrapen met een plamuurmes.Ik heb wel eens een verzinksetje gekocht op een beurs. Maar ik vond het maar een hoop werk voor een klein beetje resultaat. De commerciele verzinkerij is ook niet duur, dus...