ronkend rotatiegeluid

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-02-2004 23:14 #55041 door
ronkend rotatiegeluid is gemaakt door
Hallo Volvo-vrienden,Sinds een tijdje hoor ik een ronkend geluid dat uit de achteras lijkt te komen. Ook als de auto uitrolt is het duidelijk hoorbaar en de frequentie neemt toe c.q. af met de snelheid. Ik heb vandaag de achterzijde eens opgekrikt en de wielen met de hand gedraaid. Bij lage bandsnelheid hoor je niks maar bij sneller draaien een duidelijk ronkend geluid. Ik kan alleen niet vaststellen of dit de wiellagers zijn of eventueel van het differentieel komt. Alle tips / trucs en verdere info om de zaak te localiseren stel ik zeer op prijs.Hoe waarschijnlijk is het differentieel de oorzaak of liggen wiellagers meer voor de hand? Is er iemand in het verre zuiden des lands die een hoorpoging wil wagen?GroetjesGiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2004 10:17 #67276 door
Beantwoord door in topic ronkend rotatiegeluid
Als het afneemt terwijl je slingerend rijdt (snelheid constant) ,dan denk ik niet dat het je wiellagers zijn. Zingende differentieels kunnen nog heel lang mee (of je moet je er heel erg aan ergeren ;-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2004 18:26 #67275 door
Beantwoord door in topic ronkend rotatiegeluid
Als het de tandwielen in het differentieel zijn, dan hoor je ze tijdens optrekken en afremmen op de motor, maar niet tijdens het uit laten rollen van de auto met de koppeling ingetrapt of de versnellingsbak in neutraal. In dit geval hebben we het over een jankend geluid.<p>Ronkend geluid lijkt me toch iets anders dan de tandwielen van een differentieel. Als het geluid bij het maken van een bocht plots afneemt, dan is een wiellager een voor de hand liggende oorzaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.