upgraden pv 544

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2004 14:24 #55014 door
upgraden pv 544 is gemaakt door
Graag zou ik mijn PV 544 voorzien van een krachtbron (uiteraard volvo) die om en bij de 150 PK levert.Wie kan mij advies-raad geven?Welke motor en transmissie komen hiervoor in aanmerking rekening houdend met het feit dat de originaliteit van de body behouden moet blijven.Geen ingrijpend las- en slijpwerk dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2004 14:56 #67404 door
Beantwoord door in topic upgraden pv 544
Een B20 kan tot ongeveer 180 pk opgevoerd worden, als je het geld ervoor hebt. Maar ik neem aan dat je <b>eerst</b> de remmen en het onderstel geschikt maakt voor 150 pk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2004 18:27 #67403 door
Beantwoord door in topic upgraden pv 544
Op het 120-130-forum van www.brickboard.com is een hele hoop informatie te vinden over hoe je het koppel en vermogen van een b18 of b20 drastisch kan verhogen. Er zijn grofweg een aantal opties:-Een ander blok (evt. turbo) uit een 240, 740, 940 monteren. Deze blokken zijn tot ziekelijke vermogens op te schroeven en zijn ontzettend degelijk ge-engineerd. Dit lijkt me wel wat moeilijk om in Nederland legaal de weg op te krijgen.-een supercharger op je b20 of b18. Verkrijgbaar als bolt-on set via v-performance.com voor $3500 (?).Met deze kit kom je, zonder verder veel aan te moeten passen, zo rond de 180-200 pk, afhankelijk van de compressordruk.-Een b20e kop plaatsen, een Megasquirt-ontsteking plaatsen, evt. hoge-compressie zuigers, dit levert maximaal 175pk.-Of de laatste realistische optie, min of meer zoals ik t in het vooronder van mijn Amazon heb: b20, evt. opgeboord tot 2.1l, 2x 45DCOE Webers, k-nokkenas, bewerkte kop, Mahle zuigers, alles uitgebalanceerd. Hiermee kom je, sterk afhankelijk van hoe goed de kop bewerkt is, tussen de 130 en 170pk. kgtrimming uit Zweden verkoopt hier leuke spulletjes voor. Verder kan een standaard m40 bak oid makkelijk 170 pk trekken, alleen je koppeling gaat rond de 150pk slippen. Op www.brickboard.com is veel te vinden. Mail me als je meer wilt weten!Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2004 19:20 #67402 door
Beantwoord door in topic upgraden pv 544
Even als aanvulling: nuttige links zijn www.kgtrimning.com bij motorarbeten . Verder is op www.v-performance.com een overzichtelijke hoeveelheid informatie te vinden over wat er komt kijken bij het sneller maken van je klassieke Volvo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2004 20:08 #67401 door
Beantwoord door in topic upgraden pv 544
De compressor van v-performance is naar mijn idee verreweg de meest aantrekkelijke optie. In combinatie met een STANDAARD B20-motor en de grootste compressorpoelie krijg je 150 pk. Je kunt dan later eventueel ook nog verder upgraden door een kleinere poelie te monteren en een aantal dingen aan de motor te doen, zodat er 200 pk mogelijk is. <p>Voor de standaard 544-achteras echter is 150 pk al teveel en bovendien is ook een 4,1:1 eindoverbrenging dan niet bepaald doelmatig meer. Dat wordt dus sosieso een andere achteras. Ga op zoek naar een as van een Chevy S-10 als je het jezelf niet al te moeilijk wil maken, want die heeft ongeveer dezelfde spoorbreedte. Een BW T5 bak met heavy duty koppeling is dan ook wenselijk, maar de transmissietunnel zal dan waarschijnlijk wel iets moeten worden verbreed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2004 10:57 #67400 door
Beantwoord door in topic upgraden pv 544
Stel nu dat ik een compressor op mijn b20 Amazon schroef en een vermogen van tussen de 150 en 180pk verkrijg, kan ik daar dan legaal in Nederland mee rondrijden? Bij een vermogenstoename van meer dan 40% (?) moet de auto opnieuw gekeurd worden, maar voor de apk wordt je auto niet op een dyno gezet. Moet de compressor geregistreerd worden of kun je er zo mee de weg op?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2004 16:35 #67399 door
Beantwoord door in topic upgraden pv 544
<p>Het is mij niet bekend of dat bij de wet verboden is. Zo ja, dan is er nog het verschil tussen theorie en praktijk. Ik rijd al 8 jaar met een 54er Morris Minor die oorspronkelijk een 803 cc motor met 30 pk had, maar nu een 1275 cc blok heeft met 70 pk (volgens BCCP-dyno). Dat is een vermogenstoename van 130% maar de wagen komt elk jaar door de APK en bij een verkeerscontrole kijken agenten geinteresseerd toe, maar beseffen m.i. totaal niet wat ze zien... Dat zal bij een Amazon met compressor niet anders zijn. Belangrijker is dat je eerst je remmen en transmissie opwaardeert voordat je die compressor op je motor schroeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-02-2004 18:10 #67398 door
Beantwoord door in topic upgraden pv 544

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.