zoemtoon 144

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2004 17:23 #54941 door
zoemtoon 144 is gemaakt door
Probleem 144 1971Ik heb sinds de winterstop last van het volgende verschijnsel:bij een snelheid boven de 80 km/h treedt er soms een kortdurende hoge zoemtoon op (voor mijn gevoel komt dit rechtsvoor vandaan). De toon lijkt een beetje op het geluid dat je hoort als je met de wielen op de witte streep op de autosnelweg rijdt (alleen een hogere toon). Het geluid is ongeveer een seconde tot enkele seconden aanwezig. Het geluid is er plotseling op volle sterkte en verdwijnt weer als de snelheid zakt. (Hoe hoger de snelheid, hoe langer de toon aanhoudt) Aangezien de wagen ong. 3 maand niet gereden heeft dacht ik eerst dat de remblokken trilden maar als ik de rem aantikt tijdens het geluid verdwijnt het niet. Het verdwijnt ook niet direct als ik de koppeling intrap en het gas loslaat (lijkt dus niet de aandrijfas te zijn). Als het een wiellager zou zijn zou ik verwachten dat het geluid continue zou zijn.Wie heeft er enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-03-2004 17:11 #67713 door
Beantwoord door in topic zoemtoon 144
Klinkt wat mij betreft toch als een wiellager. Het is namelijk niet zo dat wanneer daar iets mee is het geluid constant aanwezig is. Snelheid speelt wel degelijk een rol. Daarnaast kan de rijrichting de toon beinvloeden of doen wegvallen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. groet Joost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.