startproblemen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2004 22:26 #54753 door
startproblemen is gemaakt door
Al een tijdje heb ik (af te toe) een startprobleem. De motor slaat wel aan maar gaat meteen weer uit. Met name na even stil gestaan te hebben na een rit. Gas bij geven heeft geen effect, het lijkt net alsof geen brandstof (LPG) meer wordt aangevoerd. Gas volledig bij het starten intrappen helpt vaak (maar niet altijd). Op het moment dat de motor weer dreigt af te slaan schiet ie dan 'over het dode punt heen' en loopt de wagen prima. Het lijkt net alsof er een vuiltje in de leiding zit die er uitgeblazen wordt, maar dat is het vast niet. De verdelerkap is nieuw en onlangs zijn ook de contactpunten afgesteld. De kleppen worden ook regelmatig gesteld, de bougiekabels zijn nieuw, het spruitstuk lekt wel iets en het luchtfilter ga ik binnenkort vervangen (daar heb ik zelf al allemaal aan gedacht dus). Heb een B20 motor met stromberg carburateur. Heeft iemand een tip? Heb zelf het idee dat het iets met de carburateur moet zijn maar ik durf niet verder te gaan dan de kop hiervan te verwijderen en dan schoon te maken (heb ik gedaan maar helpt ook niet). Herkent iemand dit probleem? Oh ja, ik rijd nooit op benzine, zelfs starten gaat normaal gesproken (ook in de winter) prima op LPG (desnoods door tijdens het starten over te schakelen van neutraal naar LPG). Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2004 22:43 #68422 door
Beantwoord door in topic startproblemen
Frits, als je het zo zegt denk ik aan een probleem met de verdamper. Je geeft niet aan of de motor zich ook zo gedraagt op benzine, vandaar dat ik alleen in de LPG componenten ga zoeken. Tevens kan het ook zijn dat het inductierelais van de LPG installatie kapot is; als deze warm wordt (na een stuk rijden) kan hij raar gaan reageren, vooral als er dingen van hem gevraagd worden (als de motor eenmaal loopt, en het relais staat in zijn werkstand, werkt het; zodra het relais moet schakelen en hij is overleden, schakelt hij de ene keer wel en de andere keer niet).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2004 23:24 #68421 door
Beantwoord door in topic startproblemen
Frits, mijn vorige amazon had ook dergelijke kuren. Voordat ik er wat aan kon doen, kreeg ik een aanrijding en was het door total loss niet meer nodig wat aan dat euvel te doen. Maar ik herinner me uit discussie op dit forum dat het ook te maken kan hebben met een versleten sproeiernaald in de carburateur. Misschien moet je het toch daar zoeken, maar zeker weet ik het dus niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2004 00:59 #68420 door
Beantwoord door in topic startproblemen
"Oh ja, ik rijd nooit op benzine," Het zal dus niet aan de sproeiernaald liggen ,sterker nog, je kan je stromberg bovenin vast zetten zodat je naald niet slijt want de zuiger heeft toch geen invloed op de LPG.Ik zou eerst je luchtfilter ook vervangen(LPG wagens willen die iets eerder vervangen hebben dan benzine auto's).controleer ook nog even het nivo van je koelvloeistof(of voel aan je verdamper op het moment dat je auto afslaat na een rit(als die koud is dan heb je waarschijnlijk een koelvloeistof probleem (verstopte slang oid)is de verdamper warm/heet dan is dat het probleem niet)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2004 13:03 #68419 door
Beantwoord door in topic startproblemen
Frits,Je schrijft: "het spruitstuk lekt wel iets"Voor zover ik weet is een LPG systeem erg gevoelig voor valse lucht. Zeker als je even stilgestaan hebt kan de warmteverdeling onder de motorkap zodanig zijn dat het "lekje" ietsjes groter is dan dat jij verwacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2004 16:43 #68418 door
Beantwoord door in topic startproblemen
Heb nu een paar dingen gehoord die ik allemaal ga proberen, bedankt allen! Dat met dat inductierelais lijkt een oorzaak te kunnen zijn, maar ik weet alleen niet precies wat het ding doet. Ik weet wel zeker (de motor slaat nl wel even aan maar pruttelt daarna weer uit) dat bij het op contact zetten wel gas wordt aangevoerd (suizend geluid gevolgd door een soort plokje). Als dat nu precies de functie van het genoemde relais is doet deze het dus prima. Is mijn analyse juist?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2004 19:05 #68417 door
Beantwoord door in topic startproblemen
Als je het hoort klikken (dat is het dichtslaan van de afsluiters), dan zou ik inderdaad zeggen dat het inductierelais in orde is. Maar hoor je dat ook wanneer deze warm is (als je een stuk gereden hebt?). Denk anders aan verdamperproblemen, of zoals is aangegeven, aan een erge lek in de vorm van valse lucht. LPG is hier inderdaad erg gevoelig voor. Dit is te testen met een flacon Glassex of iets vergelijkbaars, op het spuitstuk spuiten, op de carb, en kijken of de motor in toerental varieerd als je dit erop spuit. Dan weet je dat de valse lucht een (grote) rol speelt in deze kwestie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2004 00:01 #68416 door
Beantwoord door in topic startproblemen
Ik had zo nu en dan problemen op gas, nooit met koude motor. Als het probllem zich voordeed, dan liep de auto goed op toeren maar stationair sloeg hij af.Het was al te voorspellen als je gas terug nam, dan remde de auto af op de motor.(geen LPG toevoer meer)Na vervangen van het relais ging het dan een tijdje goed, maar het kwam terug. Dus voor niets f65,00 betaald.Het was uiteindelijk een bedradingsprobleem. Na vervangen van alle kabelschoentjes was het probleem weg.Als het gasrelais niet goed werkt, valt de stationair sproeier van het gas af.Dat ding waar het draadje aan vast zit in de verdamper.Het kan ook zijn dat die niet goed werkt. Haal hem er eens uit en test hem met 12 volt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2004 16:37 #68415 door
Beantwoord door in topic startproblemen
ik ga voorlopig even voor de lekkage op het spruitstuk, gisteren ook geconstateerd dat er een 'brom' uit het vooronder komt. Terwijl je eerst de valse lucht hoorde sissen. Het lek zal wel groter geowrden zijn in de afgelopen weken denk ik. Overigens gisteren (voor het eerst, met drie jaar oude benzine!) even op benzine gereden, dan loopt/start ie een stuk beter! (mooi he, dat die auto's gewoon blijven lopen...) Eerst een nieuw spruitstuk en nieuw luchtfilter maar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.