vastzittende moeren

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 12:01 #68579 door
vastzittende moeren is gemaakt door
Ook bij die versnellingsbak zit een motorsteunrubber, als je dan toch gaat vervangen neem die dan ook mee, is vaak fors aangevreten door olie en vuil. De bak zit aan het chassis vast middels dat rubber en een steun. Om dat rubber te vervangen zul je eerst de versnellingsbaksteun moeten lossen. dan rubber vervangen en met de krik de bak weer dusdanig omhoog drukken dat de steun weer vast te zetten is.Motorrubbers inderdaad ook met de krik. weest wel voorzichtig en steun de motor goed af, je wilt je vingers er niet tussen krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 12:14 #54714 door
Beantwoord door in topic vastzittende moeren
Heb het een en ander aan klussen voor de boeg liggen i.v.m. apk ZO moet ik nogal wat rubbers in de voortrein vervangen. Goed te doen allemaal als ik in mijn sleutelboekjes kijk, alleen zie ik nu al op tegen al die moeren die ik alleen met uiterste inspanning loskrijg. Daarom de volgende vragen: - Heeft iemand tips voor het loskrijgen van vastzittende moeren: speciaal gereedschap? , verhitten? etc. - Hoe zit dat met die Engelse maten. Passen standaard Nederlandse sleutelsets eigenlijk wel goed? Groetjes, Joost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 12:48 #68578 door
Beantwoord door in topic vastzittende moeren
Het eerste wat je eigenlijk moet doen nadat je een amazon hebt aangeschaft (ik neem aan dat je het daar over hebt) is een setje 'engelse' sleutels aanschaffen, alhoewel je de grotere moeren vaak ook wel met metrisch gereedschap los krijgt, maar toch. <br>Voordat je gaat draaien, eerst het draad schoon borstelen met een straaldraad borstel, en daarna wat kruipolie. <br>Als het dan niet los wil, ku je het eerst nog een dagje laten weken, maar vaak helpt een felle korte tik met een hamer ook wel eens. Even de roest en spanning los 'schrikken'. <br>Als het echt niet wil, kun je bij hele grote moeren de moer verhitten, waarbij je zorht dat de bout zelf koud blijft.<br>Als zelfs dat niet lukt, kun je met een bijtel de moer aan een kant open splijten of met de slijptol aan een kant de moer wegslijpen.<br>Hopelijk heb je er wat aan. Succes.Ben Flierman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 13:00 #68577 door
Beantwoord door in topic vastzittende moeren
<p>Als je zelf gaat sleutelen, moet je niet bezuinigen op gereedschap. Doe jezelf een plezier en schaf een set sleutels in inchmaten aan plus een stel dito (zeskant-)doppen. Een paar inchmaten komen weliswaar dichtbij metrische maten, maar veel ook niet. Er bestaan overigens ook sleutels en doppen van het merk Metrinch, die zowel op metrische als inchmaten passen. Deze grijpen niet op de hoeken, maar op de zijden van bouten en moeren aan. Sommigen zweren erbij, anderen moeten er niets van hebben....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 14:00 #68576 door
Beantwoord door in topic vastzittende moeren
Voor de echt hardnekkige moeren is een moerensplijter ook een uitkomst. Ik heb ook al veel plezier gehad van mijn luchtsleutel.(wel een compressor nodig) Engelse maten gebruik ik alleen 1/4, 3/8, 7/16, 1/2, en 9/16. De rest passen metrische maten ook zonder problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-05-2004 10:21 #68575 door
Beantwoord door in topic vastzittende moeren
Bij de moeren van het onderstel heb ik regelmatig een flinke verlenging gebruikt. Als het met de gewone losdraaistang van de doppenset niet meer lukt schuif ik er de stang van mijn krik overheen om een meter extra moment te krijgen. Dan moet je natuurlijk wel goed passende en kwalitatief goede doppen gebruiken. en natuurlijk ook niet je ratel gaan verlengen, want die draai je kapot. Bij de Duett is het trouwens helemaal een rommeltje met gemengd metrische en amerikaanse bouten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.