verkeerde as

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2004 14:25 #54585 door
verkeerde as is gemaakt door
<p>Mijn PV444/B20/M40 is nog niet zo lang rijklaar en pas het afgelopen weekend ben ik er voor het eerst mee de autoweg op geweest. Onlangs heb ik een klein model toerenteller van VDO aan het dashboard gehangen en nu zag ik tot mijn schrik dat bij ca. 105 km/u de toerenteller zo&#8217;n 4000 rpm aangaf. Dat kan alleen maar betekenen dat ik mijn originele 4,56 achteras, die ik dacht te hebben vervangen door een 4,1 exemplaar, dus heb vervangen door een as met precies dezelfde overbrenging als de originele&#8230;.. (met &#8220;dank&#8221; aan PD de Vries). Ik begrijp nu ook waarom ik de wagen zo rap vond optrekken.... <br>Nu zit ik mij af te vragen wat te doen. Wederom de as vervangen (en alle keerringen vernieuwen, zucht) levert mij ca. 120 km/u bij 4000 rpm op (vooropgesteld dat ik dan wel de goede as krijg). De M41 overdrivebak, die ik er nog heb liggen, zou volgens mijn berekening echter bij 4000 rpm zo&#8217;n 135 km/u moeten opleveren met een 4,56 as. Met behoud van de vlotte acceleratie Mijn vraag is: Kan iemand uit ervaring beamen dat deze berekening (met 165-15 banden) zo ongeveer klopt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2004 14:32 #69132 door
Beantwoord door in topic verkeerde as
Mijn B16B AMazon uit '61 heeft ook een 4,56:1 eindreductie op de achteras.Bij 120 reed deze metM40 ook 4000 toeren.Het vervangen door een D-type Overdrive met M41 bak gaf een winst van ruim 900 toeren bij 120, dit komt omdat de D-type meer reductie geeft dan de J-type.Ik zou voor een overdrive gaan, ik weet niet zeker of de D-type ook past onder de PV444 dat zou je moeten checken.Iemand ervaring ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2004 14:45 #69131 door
Beantwoord door in topic verkeerde as
de overderive vertraagt het toerental met factor 0,76, dus 105/4000trm wordt inderdaad ca. 135 km/uur (138) bij 4000trm bij ingeschakelde o-drive. Vraag je het mij, dan adviseer ik de O-drive: als tie op een 5(4)44 eenvoudig past, is dat m.i. het minste werk en je behoudt wat meer trekkracht. zelf hád ik een combi met een 4,56-as en die trok/trekt merkbaar beter dan de huidige 4,3:1.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2004 14:48 #69130 door
Beantwoord door in topic verkeerde as
Die PD de Vries maakt niet veel vrienden lijkt het...<br><br>Afhankelijk van de hoogte van je band maak je meer of minder toeren. Ik ga even uit van een hoogte van 60% ('standaard'voor 165-15 banden) dan heeft de band een omtrek van ca 178cm. Stel je motor draait 4000 tpm. Met een 4,56 dif draait het wiel(met een M40 in 4e versnelling) dan dus 877 tpm. Per minuut leg je dan 1561 meter af. Dat is dus 93 km/u. De teller geeft 105kmaan maar die overdrijven een beetje (12% in dit geval).<br><br>Kijkend naar de waarden op de teller ziet je 'setup' er dus zo uit:<br>Als je met de M40 en 4,56 dif 105km rijd bij 4000 tpm, dan rij je met een 4,1 dif 116km (of 3600 tpm bij 105km)<br>Als je een M41 gebruikt (reductie is 0,79) en 4,56 dif rij je 132km bij 4000 tpm (of 3160 tpm bij 105km)<br>Als je een M41 gebruikt en een 4,1 dif rij je dus 147km bij 4000 tpm (of 2840 tpm bij 105 km)<br>Als je de AW(zonder L) gebruikt met 4,56 dif rij je ca. 140 km bij 4000 tpm (of ca 3000 tpm bij 105 km)<br><br>Trek van bovenstaande snelheidswaarden 12% af en je hebt dus de werkelijke snelheid.<br>Als je niet voor de AW wilt gaan zou ik de 4,56 dif gewoon houden en een M41 (of M46/47) plaatsen.<br>Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2004 15:58 #69129 door
Beantwoord door in topic verkeerde as
<p>Ben, jouw berekening klopt m.i. niet helemaal. De 165-15 band is een 80-serie band, hetgeen betekent dat de totale hoogte in centimeters is 2 x 0,80 x 16,5 + 15 x 2,54. Afgezien daarvan denk ik wel dat die M41 er gewoon in moet... Is wel wat werk, maar nog steeds een stuk eenvoudiger (lees: goedkoper) dan die automaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2004 16:54 #69128 door
Beantwoord door in topic verkeerde as
Hoi Gert, klopt, is inderdaad een 80%band, foutje. Dan vallen de waarden dus wat hoger uit (1% tellerafwijking ipv 12%)<br>Bedacht trouwens dat de toerenteller ook een afwijking kan hebben, die van mij was nl. behoorlijk gevoelig voor temperatuursinvloeden...<br>Hoe loopt de B20 trouwens? Je had toch een F-kop? Welk type nokkenas/compressie/poorten/carbs/injectie gebruik je?<br>Ben<br>ps. heb jij toevallig zo'n startblokkeringschakelaartje voor de AW?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2004 17:40 #69127 door
Beantwoord door in topic verkeerde as
Nog een klein foutje: banden zonder breedte-aanduiding (bijv. 165R15) zijn geen 80%, maar 82% van de hoogte breed. Al zal dat niet zo heel veel verschil maken in de berekeningen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2004 17:46 #69126 door
Beantwoord door in topic verkeerde as
Ik denk dat het 81% is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2004 19:38 #69125 door
Beantwoord door in topic verkeerde as
<p>Het is 82% (voordat er nog meer grapjassen komen...) <p>Wie weet trouwens of er uiterlijke verschillen zijn tussen een 4,56 en een 4,1 as en zo ja, welke? Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee, mocht er nog eens iemand zijn as willen vervangen. Als je zo'n ding koopt, ga je natuurlijk niet eerst de klok openmaken om het aantal vertandingen te tellen (had ik het maar wel gedaan...). <p>Ben, de B20F loopt goed. Geen idee wat er wel of niet inzit, maar het blok is niet heftig gemodificeerd. Maakt op mij een tamelijk originele indruk (voorzover ik dat kan beoordelen). De injectieopeningen waren dichtgeplugd en er zat een ZS op. Die heb ik vervangen door 2 SU's HIF6. Verder een spruitstuk met dubbele uitgangen, P1800 voorpijp, 240 turbo einddemper en daar tussenin 2,5" pijp (helaas geen RVS). De uitlaat is dus al gereed voor een compressor ;-) <br>Een AW startblokkeringsschakelaar heb ik niet over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2004 21:04 #69124 door
Beantwoord door in topic verkeerde as
"De uitlaat is dus al gereed voor een compressor ;-) " <br> Heb je daar echt serieuse plannen voor dan? Lijkt me echt super! <br><br>De overbrengingsverhouding van een achteras kun je niet aan de buitenkant zien. Maar kijk gewoon even hoe vaak je de pionas moet ronddraaien voordat de steekassen precies 1 keer rond geweest zijn: 30 sec werk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.