verborgen gebrek

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-09-2004 14:22 #54263 door
verborgen gebrek is gemaakt door
Van een "oud"lid heb ik een Amazon over genomen, ik heb h'm nu bijna een jaar en moet APK gejeurd worden (inmiddels gedaan) en afgekeurd omdat LA een balk verrot is en moet worden vervangen (was niet zichtbaar) en was volgestort met polyester, staat altijd in een droge garage en de vorige eigenaar heeft mij dat niet verteld (was verleden jaar wel APK goed gekeurd, hoe bestaat het zou je zeggen) En dan de vraag: zijn er leden die dit ook zoiets hebben meegemaakt en hoe werd dat opgelost. In mijn geval heb ik een auto gekocht met een "verborgen gebrek" en volgens mij is dat bij de wet verboden. Moet ik de vorige eigenaar hiervoor aansprakelijk stellen en de reparatie kosten laten betalen of is er wat te "middelen" en moet ik het juridsch oplossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-09-2004 16:57 #70555 door
Beantwoord door in topic verborgen gebrek
Dit zijn geen simpele zaakjes. In principe koop je een gebruikte auto met lusten en lasten. Je hebt als koper wel een wettelijke "onderzoeksplicht" ; dwz je moet, vooral bij een klassieker, inspecteren of de zaak niet verrot is. Als er dan toch nog een (goed)verborgen gebrek aan het licht komt kan je de verkoper aansprakelijk stellen. Maar dan moet je wel kunnen bewijzen dat hij het verborgen gebrek kende; 't zou voor hem nl ook verborgen geweest kunnen zijn. De verkoper heeft nl een meldingsplicht van de bij hem bekende (verborgen) gebreken. Daarnaast zal leeftijd van de auto en wat je mag verwachten van een oude auto voor een bepaalde prijs ook belangrijk zijn. Maar, als de verkoper niet erkent dat hij het verborgen gebrek kende (en waarom zou hij...) dan rest een gang naar de rechter. Waarschijnlijk zal er een onpartijdig deskundige worden ingeschakeld, je hebt een goeie advokaat nodig en goede bewijslast. Nog afgezien van de tijd gaat de procedure een veelvoud kosten van de herstelkosten. En of je de zaak wint is nog maar zeer de vraag. Als de verkoper vaker handelt zou je een bemiddelingspoging kunnen wagen, misschien is hij gevoelig voor zijn imago in de markt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-09-2004 19:25 #70554 door
Beantwoord door in topic verborgen gebrek
Tja, puur rationeel gezien koop je een heel oude auto. Dan mag je ervan uitgaan dat er het een en amdr an mis kan zijn of eraan zit te komen.<br>En bewijs inderdaad maar eens dat de vorige iegenaar zo precies van dit op de hoogte was. <br>Ik vrees dat je niet veel anders rest als een paar middagjes werk 9of het laten doen).<br><br>Groetjes,<br>Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.