veiligheid amazone ?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2004 22:58 #54143 door
veiligheid amazone ? is gemaakt door
Effe een vraagje naar aanleiding van een ongeluk dat ik net op tv zag. Toen ik nog eend reed heb ik op internet een keer een filmpje gezien van een eend die tussen 2 vrachtwagens compleet geplet werd, onderstel bleef staan en carrosserie werd platgedrukt..... Mijn vraag nu, hoe veilig is een amazon, toch een vrij zware wagen in vergelijking met de meeste wagens op de weg tegenwoordig. Hoe veilig is die dus ? en weet iemand crash fotos want ik kan ze niet vinden op internet. Mailen mag naar bartvijfhuizen apestaart gmail.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2004 23:36 #71074 door
Beantwoord door in topic veiligheid amazone ?
ik heb gehoord van een echtpaar dat tegen een betonnen viaductpaal gereden was in de tijd dat die niet afgeschermd waren door vangrails en het beiden overleefd hebben, met gemangeld worden tussen twee vrachtwagens geef ik geen enkele ook moderne personenauto's enige kans op overleven.
Absolute zekerheid heb je nooit, maar je kunt een paar voorzorgen nemen, zoals montage van hoofdsteunen, natuurlijk dragen van gordels, ook achterin, en montage van de latere gedeelde stuurstang. In de tijd dat ik rijles had, gold de vuistregel dat je DRIE seconden afstand moest houden tot een voorligger. Onlangs heb ik een cursus voertuigbeheersing gevolgd met oa aan moderne BMW en een Espace onder de deelnemers en op een beetje glad wegdek hadden die de helft van de remweg van mijn Amazon. Anticiperen en jouw eigen beperkingen kennen ( en van je auto ) is altijd bepalend voor jouw eigen veiligheid.
Overigens is een Amazon geen zware auto, zelfs een AR Giulia is zwaarder en wat te denken van de Golf die ooit begon met 850 kg en nu bijna net zo zwaar is als mijn 945.
Een Amazon heeft een primitieve veiligheidskooi maar is voor en achter toch stijver dan nieuwere ontwerpen, dus met gordels om en voorzien van goed afgestelde hoofdsteunen zit je redelijk safe. Wil je optimum, koop dan maar een Mercedes CLS 350.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-10-2004 09:20 #71073 door
Beantwoord door in topic veiligheid amazone ?
Ik ben met mijn amazon eens in een kettingbotsing verzeild geraakt. De amazon was weliswaar total loss maar ikzelf had geen schrammetje. Het was bovendien een van de weinige auto's in het rijtje van 8 waarvan de deuren nog open wilden.
Een amazon is tegenwoordig, in vergelijking met moderne auto's niet zwaar maar bestaat wel bijna volledig uit stevig ijzer. Ik denk dat je dus redelijk veilig zit, in ieder geval beter dan menig kleine auto of mpv. Ondanks allerlei moderne frutsels als airbags en zo zijn gordels nog altijd het belangrijkste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-10-2004 10:48 #71072 door
Beantwoord door in topic veiligheid amazone ?
Ik heb, helaas, twee maal een ongeval mee gemaakt met mijn Amazon's.
De eerste keer was voor een stoplicht toen een opel kadet met caravan het niet kon beremmen en met ca 40 km bovenop mij schoot en ik door de klap op mijn voorganger werd gedrukt.
De schermen van de kadet waren naar achteren geschoven zodat de inzittenden door de ramen naar buiten moesten klimmen.
Ik stond met mijn neus tegen de achterbank van de jap voor mij, ravage compleet.
Van de drie was ik de enige die op eigen kracht door kon rijden, na de voorschermen van mijn wielen te hebben gebogen.
Tevens de enige wagen die niet total-loss was, wel aanzienlijke maar te repareren schade.
Tweede keer was op de A1 thv Bussum, kettingbotsing waarbij een Honda Civic, ik had het al niet erg op jappen, achter mij de file niet zag.
Hij raakte mij een keer rijdend en toen kon ik gelukkig opzij, vervolgens klapte hij op de volgende.
Mijn trekhaak en bumper hadden de grootste klap opgevangen maar het re scherm had een knik, deze moest worden recht getrokken.
Jap moest naar de schroothoop.
Ook heb ik een tweedeurs Amazon gezien die bij volvo dealer Roos in Zeist stond na een ongeval ca 80 km op een stilstaand vrachtwagen, voorkant geheel plat, motorkap gebogen maar deuren konden open.
en de bestuurder had een gebroken...pink.
Tenslotte; safetybelts en een robuuste wagen zijn je beste bescherming, air-bags voegen hier maar relatief weinig aan toe.
Amerikanen zeggen dan "go figure"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-10-2004 21:50 #71071 door
Beantwoord door in topic veiligheid amazone ?
Ja, een amazon is inderdaad best robuust. Het nadeel van die robuustheid is dat je amazon gevaarlijker is voor andere weggebruikers dan een moderne auto. Een kreukelzone is er voor om energie te absorberen die anders gebruikt zou worden om het pasagierscompartiment te vervormen. Bij afwezigheid van een kreukelzone moet de kreukelzone van de andere auto dus de energie van twee auto's absorberen. Als je tegen een boom of een huis knalt ben je in een amazon dus waarschijnlijk slechter uit want er is geen kreukelzone. Als je tegen een andere auto aan knalt ben je waarschijnlijk goedkoper uitz onder kreukelzone, want minder schade.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-10-2004 02:38 #71070 door
Beantwoord door in topic veiligheid amazone ?
Haal dat even snel van't forum ,voor je het weet mag je niet meer in Nijmegen parkeren ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.