gereedschap

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2004 17:44 #54094 door
gereedschap is gemaakt door
Beste mensen,

Ik heb sinds kort een mooie amazone combi uit 65 en wil aan de slag, te beginnen met een achterlager, helaas met weinig ervaring. Ik heb bij 2 vragen geen antwoord gevonden met de verrekijker.
1- Welke technische handleiding is voor beginnelingen het meest geschikt? CD van VOD?
2- Wat voor speciaal gereedschap moet ik aanschaffen of is alles met normaal gereedschap te doen?
Alvast bedankt


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2004 17:47 #71294 door
Beantwoord door in topic gereedschap
CD van VOD is heel geschikt. Een "must"is een set ring-/steeksleutels met Engelse maten, dus half, vijfachtste enz.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2004 18:03 #71293 door
Beantwoord door in topic gereedschap
ik zweer al 36 jaar bij de Workshop Manual van Haynes. Duidelijke uitleg en illustraties. Inderdaad zit er aan de Amazon een ratjetoe van metriche en engelse boten en moeren. Wat dat betreft: de remtrommel krijg je slechts dan los, indien je een speciale trommeltrekker gebruikt, te leen via het regiobestuur, vermits je lid bent van zowel V44 als van de regio.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2004 20:05 #71292 door
Beantwoord door in topic gereedschap
Een poelie trekker voor de achterremnaaf is bij de meeste Regio's te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2004 21:52 #71291 door
Beantwoord door in topic gereedschap
voor je eerste karwei heb je in ieder geval een trommeltrekker nodig.Koop of leen alleen een originele volvo trekker anders is de kans aanwezig dat je de hele boel vernielt!!! Ik weet niet wat je al hebt,maar ik ga er van uit dat je al een metrische doppenset hebt.Je zou dan kunnen beginnen met losse engelse maat doppen te kopen.ik zou dan nemen :1/2 9/16 5/8 11/16 3/4 dan een steekringsleutelset van3/8 tot en met 11/16.je kunt ook wel met metrisch gereedschap werken als je dat al hebt,maar vooral bij de maten 7/16 1/2 en 9/16 loop je dan wel kans op beschadigingen.Koop niet meteen hele hoeveelheden tegelijk als je al metrisch hebt.Je komt er dan vanzelf achter wat je vaak nodig hebt!!Dat valt best wel mee.Koop in ieder geval een speciaal tangetje om de portierklinken te verwijderen ,daar zul je nog veel plezier van hebben.Ook is een speciale remstel sleutel voor achter handig vierkant 1/4.dit is ook bij de automaterialenhandel te bestellen.Een kniesleutel is hiervoor het mooiste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2004 22:20 #71290 door
Beantwoord door in topic gereedschap
Wat betreft de "ratjetoe" van metrisch en Engels, voor zover ik weet zijn alleen de Bosch onderdelen uitgerust met metrische bouten, de rest is Engels. Maar het is wel zo dat veel Engelse maten erg dicht in de buurt van hun metrische tegenhanger komen. Maar er zijn er ook waarbij dat niet het geval is, en dan kun je bijna niet zonder de Engelse maat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-11-2004 10:59 #71289 door
Beantwoord door in topic gereedschap
Hi Ad. Voor ik aan de restauratie van mijn Amazon uit '67 begon heb ik een set Engelse steek/ring sleutels gekocht..... De restauratie loopt op zijn einde en de sleutels zitten nog, ongebruikt, keurig in de doos! Toch zou ik 9/16 5/8 bij de hand houden, altijd handig.
De remtrommel (achter) heb ik (eigenwijs als ik ben) geprobeerd los te krijgen met een poellietrekker, niet gelukt!! Deze zat ramvast na al die jaren. Via de club een trommeltrekker geleend, trommel los gekregen.... Een noodzakelijk iets dus.
Succes, Remy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-11-2004 11:15 #71288 door
Beantwoord door in topic gereedschap
Er zijn ook dopsleutelssets in de handel die zowel voor engels als metrisch geschikt schijnen te zijn. De bout wordt niet op de hoeken gepakt maar op de zijkanten. Voordeel is dat boeten en moeren geen ronde hoeken meer kunnen krijgen. Heb er helaas geen ervaring mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-11-2004 16:55 #71287 door
Beantwoord door in topic gereedschap
In regio Oost te verkrijgen bij Imparts, zeker voor de genoemde frequent gebruikte maten uitermate handig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-11-2004 20:14 #71286 door
Beantwoord door in topic gereedschap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.