past 14"ats op 145?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2004 18:07 #54064 door
past 14"ats op 145? is gemaakt door
Ik heb een set winterbanden op 14"ATS velgen liggen van mijn 244. Als het past wil ik die van de winter op mijn 145 gebruiken. Ik kan het natuurlijk gewoon passen/proberen, maar misschien weet iemand hier gewoon of het past?

Groeten, Rob Peereboom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2004 08:56 #71460 door
Beantwoord door in topic past 14"ats op 145?
heb geen verstand van specificaties van 145 en 244, en zelfs als alles "op papier" zou kunnen zou ik nog proefondervindelijk vaststellen of het echt kan omdat je vaak niet weet wat er aan oudere auto's gemodificeerd is. Ten eerste moeten de bandenmaten overeenkomen (diameter en breedte), dan moet de steek identiek zijn en de moeren moeten op een gelijke manier "aanliggen" en zo het wiel centreren en vasthouden. Dan is het ook zaak de offset te meten, dat is de afstand tussen het midden van het velgbed en het hart van de velg (dat gedeelte wat tegen de naaf zit); de offset bepaalt hoever de wielen naar binnen/buiten staan

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2004 11:20 #71459 door
Hallo Pieter, Dat het past(zowel op papier als in het echt) wist ik eigenlijk wel, maar wat ik mij vooral afvraag is of de remklauwen voldoende vrij blijven met 14"velgen, omdat de auto standaard op 15" staat. De afrolomtrek van 165/80-15 en 185/80-14 lijkt me redelijk gelijk. Maar vanwege mijn slechte ervaringen met 205/60-15 eerder dit jaar en het advies dat 185 de beste breedte voor de auto zou zijn is het leuk om dit kostenloos te proberen omdat die onder mijn 244 zitten. Maar dan moeten dus de remklauwen wel vrij blijven. Anders ga ik het van het weekend gewoon maak passen.

Rob Peereboom.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2004 12:07 #71458 door
de 185-14 zal iets groter in afrolomtrek zijn dan de 165-15, afhankelijk van het merk; ik heb nog wat wielgegevens gevonden waaruit zou moeten blijken at de staak voor de 100 serie identiek is aan die van de 200 serie, alleen de offset is anders, op dezelfde as zal het 100 serie wiel iets verder naar buiten staan dan het 200 serie wiel, 1,5 cm per wiel; verder is het inderdaad belangrijk dat de wielen niet aanlopen tegen remklauwen en chassis/carrosseriedelen; winterbanden met een smaller loopvlak doen hun werk altijd beter dan een (te) breed loopvlak

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2004 12:08 #71457 door
was even slordig: in vorig antwoord 3e zin staak vervangen door steek

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2004 12:42 #71456 door
ik zit echt te slapen Rob, wat ik schreef over het naar buiten komen van het wiel op dezelfde as is net andersom: op een gelijke as zal het 200 serie wiel iets meer naar buiten komen dan het 100 serie wiel; snap je het nog?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2004 13:22 #71455 door

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2004 13:28 #71454 door
Over slapen gesproken, even te vroeg op enter, en weer een leeg bericht!
Maar de algehele strekking is dat het waarschijnlijk past, maar dat proberen de doorslag moet geven. Dat ga ik dan dus ook maar doen. Het punt is dat alle "fatsoenlijke" bandenmaten tegenwoordig het predicaat "classic" hebben, en dat dit dus betekend dat ze schreeuwend duur zijn. Proberen zonder (te veel) kosten is dus het beste, want een vergissing is een kostbare zaak.

Groeten, Rob Peereboom

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2004 13:28 #71453 door
zie geen tekst, ook last van de maandag?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2005 21:33 #71452 door
Nu, het heeft even geduurd, maar eindelijk heb ik ze vandaag dan gepast. Achter gingen ze er gewoon op voor heb ik de stuuruitslag en alle stangen bekenen en geprobeert, alles liep vrij.
Auto geprobeerd weg te rijden, schrapend geluid, wat blijkt, de achterremklauwen lopen net aan. Einde van het verhaal: 14" ATS velgen passen dus NIET op de 140 serie. Jammer maar helaas.

Groeten, Rob

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD