gebrom/knor/zoem deel 2

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2004 22:49 #53991 door
gebrom/knor/zoem deel 2 is gemaakt door
Dag!

Vorige week mailde ik over het gezoem/brom in mijn 142, dat ik hoorde als ik de koppeling induwde. Dank voor alle goede adviezen! Tot mijn verbazing vond ik op dit forum zelf een aantal bijdragen, die voor mij veel duidelijk maakten. Daarvoor moest ik wel zoeken op de zoekterm 'knor' of 'ronk' of zo, maar toch!

Ik vond namelijk een aantal beschrijvingen van versleten aslagers/rubbers en later ook van versleten kruiskoppelingen. De symptomen komen zodanig overeen met de mijne, dat ik eigenlijk wel weet wat er aan de hand is.

Bij Scandcar heb ik al min of meer gevonden, dat de kosten van nieuwe materialen te overzien zijn. Maar! Het vervangen van lagers en evt. kruiskoppelingen qua werk, hoe werkt dat en wat heb ik daar voor nodig?

Ik bedoel, ik kan me er wel iéts bij voorstellen, maar heb ik onder mijn 142 ook een inschuifbare as of zo? En zo'n kruiskoppeling, zit dat met bouten vast of met pinnen of dubbelzijdig plakband of... en wat zijn zo de moeilijkheden die je nog meer kunt tegenkomen? (Ik las bijvoorbeeld over het dilemma van de volgorde van rubber plaatsen / aslager aanbrengen e.d.)

Ik ben benieuwd naar ervaringen!

Koert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2004 03:00 #71874 door
Beantwoord door in topic gebrom/knor/zoem deel 2
Met de 142 heb ik geen ervaring ,maar kruiskoppelingen zitten vast met een borgring (verrekijker werkt daar ook op trouwens anders even kruiskoppelingen ;-) ;-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2004 11:19 #71873 door
Beantwoord door in topic gebrom/knor/zoem deel 2
Het vervangen van het tussen lager en rubber spreekt voor zich. De kruiskoppelingen kunnen soms nogal lastig zijn. In theorie zou je daarna ook de assen weer moeten laten uitbalanceren, alhoewel het in de meeste gevallen wel goed gaat. (trouwens, bij zo'n balanceerbedrijf hebben ze die kruiskoppelingen ook wel op voorraad, en die kunnen ze vaak ook wel voor weinig vervangen)
Koop een werkplaatshandleiding van je auto. Das altijd handig als je nieuw bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.