wintersport en 20w50

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2004 10:38 #53947 door
wintersport en 20w50 is gemaakt door
Ik ga binnenkort op wintersport, en de Combi neemt ons mee. Helaas heb ik geen motorverwarming, en ik maak me dus een beetje zorgen over de 20W50 in combinatie met -20 C. Verder geen startproblemen. Wat doe ik om een moeizame start te voorkomen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2004 11:38 #72121 door
Beantwoord door in topic wintersport en 20w50
Het is verstandig om de accu goed te isoleren, ik pak de accu in de winter rondom in met plaatjes piepschuim en daar wikkel ik powertape om. Het startvermogen van de accu verminderd sterk bij temp. onder 0.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2004 12:20 #72120 door
Beantwoord door in topic wintersport en 20w50
ik heb vroeger nooit extra maatregelen (hoeven) genomen, één keer is het me overkomen dat de radiator dichtgevroren zat, maar nu ik goede koelvloeistof gebruik heb ik nergens last van.
Waar gaat de reis naartoe? Hoog in Lapland of gewoon de Alpen in?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2004 13:18 #72119 door
Beantwoord door in topic wintersport en 20w50
<p>
De vraag gaat over de olie als ik het goed begrijp. Welnu, bij een temperatuur van –20 C zal een 20W50 olie behoorlijk stroperig zijn. Ik zou me eerder zorgen maken over motorslijtage dan over startproblemen dientengevolge (mits de elektrische installatie in gezonde staat verkeert natuurlijk). Een 15W50 of 10W40 verdient dan de voorkeur. Een dunnere olie bij extreem lage temperaturen wordt ook veelal aanbevolen in instructieboekjes van auto’s uit de jaren 50/60/70. <br>
Als je dit advies opvolgt, dan zeker ook het oliefilter vervangen, omdat je altijd moet voorkomen dat twee verschillende viscositeiten zich vermengen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2004 13:38 #72118 door
Beantwoord door in topic wintersport en 20w50
Naar Tjechie gaat de reis. Inderdaad gaat het me om de stroperigheid van de olie, die ik ook al voor de deur bemerk als het hier stevig vriest. Sarten doet'ie wel, maar je hoort dat de eerste slagen rondroeren in dikke prut is. Maar om nou relatief verse, 5000 km, olie te vervangen speciaal voor de wintersport vond ik ook weer zo wat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2004 13:42 #72117 door
Beantwoord door in topic wintersport en 20w50
Beter dat dan een onnodig revisie na de wintersport...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2004 14:15 #72116 door
Beantwoord door in topic wintersport en 20w50
Neem gewoon een dunnere olie. Volgens mij bestaat er 5W50 olie. Dat zou mooi zijn. Neem anders 5W40 of 10W40.<br>
Zorg voor koel- en ruitsproeiervloeistof die tegen de koude kan.<br>
Zorg voor een goede startmotor en schone contacten.<br>
Zorg voor een goede accu. Zoals gezegd neemt de capaciteit nogal af als hij kouder wordt. Je de accu eventueel 's nachts lekker warm binnen kunnen zetten, maar dat is ook nogal wat. De accu inpakken heeft naar mijn idee geen enkele zin.<br>
Goede reis!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2004 15:56 #72115 door
Beantwoord door in topic wintersport en 20w50
<p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2004 17:25 #72114 door
Beantwoord door in topic wintersport en 20w50
Overigens ben je met 5000 km sowieso aan een olieverversing toe, het beste standaard met filterwisseling, en doorsmeren indien van toepassing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2004 21:15 #72113 door
Beantwoord door in topic wintersport en 20w50
om de 5000 kilometer alweer olie verwisselen, mij is altijd gezegd dat het om de 10.000 km kan. De olie is nu heel anders dan de tijd waarin het instructieboekje gemaakt is. De olie kan zelfs wel 15.000 kilometer aan, wat bij moderne auto`s ook altijd gebruikelijk is. Wie verteld mij wat juist is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.