a.p.k. eisen trekhaak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2005 22:19 #72813 door
a.p.k. eisen trekhaak is gemaakt door
apk stelt dat de zaak deugdelijk bevestigd moet zijn; verder mag een kogel van 50 mm diameter hoogstens tot 49,0 mm gesleten zijn en als het een demontabele kogel is moet die ook goed bevestigd/geborgd kunnen worden; naar apk altijd eventuele losse kogel meenemen; los van de apk moet de trekhaak een typegoedkeuring hebben, laat je zoekmachine maar eens zoeken op "eisen trekhaak", of vraag t gewoon even bij een trekhakenboer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2005 22:53 #72812 door
Beantwoord door in topic a.p.k. eisen trekhaak
Bij ons werd de eis geopperd dat de trekhaak niet met RVS bouten bevestigd mag zijn. Dus gewoon staal, ik geloof minimaal sterkteklasse 8.8, anders is 10.9 ook niet verkeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2005 23:10 #53821 door
Beantwoord door in topic a.p.k. eisen trekhaak
Hallo. Ik heb nog een korte trekhaak (montage aan de balken voor de benzinetank)liggen die ik graag wil monteren op mijn Amazon. Nu las ik in het clubblad dat deze gekeurd moet zijn en ook voorzien van een type plaatje. De APK keurmeester vertelde mij dat de enige eis voor de trekhaak is dat deze deugelijk bevestigd moet zijn. Wie weet er meer van?
Groet,
Remy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2005 23:34 #72811 door
Beantwoord door in topic a.p.k. eisen trekhaak
Typeplaatje is pas nodig als je meer dan 750 kilo gaat trekken. <br>De amazon`s mogen ook niet zo gek veel meer hebben, maar ga dus niet het max. trekvermogen van de auto, er ook werkelijk achter hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-01-2005 00:10 #72810 door
Beantwoord door in topic a.p.k. eisen trekhaak
de apk spreekt alleen over "deugdelijke bevestgiging" ; e.e.a. ter (visuele) beoordeling van de keurmeester; over het soort bevestigingsmateriaal wordt niets gezegd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-01-2005 11:17 #72809 door
Beantwoord door in topic a.p.k. eisen trekhaak
Ik heb met diverse auto's met trekhaken zonder goedkeuring de APK doorlopen en nooit problemen gehad. De enige eisen zijn feitelijk een goede bevestiging en een kogel met voldoende dikte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-01-2005 11:27 #72808 door
Beantwoord door in topic a.p.k. eisen trekhaak
Dit zegt de RDW erover:

<bericht rdw>
Artikel 3.8.3
(koppeling voor personenauto, bedrijfsauto en driewieler)

Mechanische koppelinrichtingen voor het koppelen van een aanhangwagen aan een personenauto of een bedrijfsauto moeten voldoen aan het bepaalde in richtlijn 94/20/EG.

Bovenstaande houdt dus in, dat er een typegoedgekeurde koppelinrichting moet zijn gemonteerd indien er een aanhangwagen wordt voortbewogen van meer dan 750 kg.
Indien er een aanhangwagen wordt voortbewogen tot 750 kg, hoeft er geen typegoedgekeurde koppelinrichting te zijn gemonteerd.
<einde bericht rdw>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-01-2005 12:54 #72807 door
Beantwoord door in topic a.p.k. eisen trekhaak
Ik weet niet of die regel van de RVS bouten nog van kracht is, ik denk dat bij een gewone APK er niet zo precies naar gekeken wordt. Maar bij de RDW-kentekenkeuring van de onze Amazon Combi werd er gezegd dat de bevestigingsbouten niet van RVS mochten zijn, gelukkig waren ze dat ook niet. Daarbij is de trekhaak onder die auto er een van het zelfgemaakte type, dus geen plaatje en geen officiele goedkeuring. Dat is overigens geen probleem. Ik geloof dat een dergelijke trekhaak bij de APK er wel onder mag zitten, maar als je de trekhaak daadwerkelijk gebruikt loop je de kans een boete aan je broek te krijgen. Een van Neerlands geweldige wetgevingen....de kogeldiameter is in ieder geval het eerste waar bij een APK naar gekeken wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-01-2005 14:04 #72806 door
Beantwoord door in topic a.p.k. eisen trekhaak
ik heb nu net even bij de bron geïnformeerd, dwz ik heb gebeld met de keurmeester bij mijn APK station (die uitzonderlijk goed op de hoogte is van eisen mbt oldtimers. Er zijn in het verleden door de RDW oa eisen gesteld over bijvoorbeeld die rvs bouten, geen bitumen in de kofferbak onder de bevestiging etc. die eisen zijn allemaal vervallen. Voor oldtimers gelden er geen speciale regels of eisen, de trekhaak moet natuurlijk goed zijn en goed bevestigd en je mag het maximaal op het kenteken aangegeven gewicht trekken mits dit ook overeen komt met je rijbewijs. (BE) Typeplaatjes doen hier niet terzake tenzij er hier een max gewicht op staat dat lager is dan dat op het autokenteken. Maw het laagste gewicht telt. Als je dus een trekhaak hebt zonder gewichtsaanduiding en zonodig een geldig BE rijbewijs, dan mag je met bijv. mijn amazon combi 1270 kg geremd trekken. Mijn oldie caravan mag incl. lading max. 1000 kg wegen en mag ik dus trekken. Ik weet niet tot welk jaar precies de trekhaken gewoon bij de smid gemaakt werden en dus geen keuring nodig hadden. Volgens de APK keurmeester wordt hier heel soepel mee omgegaan. Let op: niet elke keurmeester is oldtimer liefhebber en/of op de hoogte van deze specifieke regels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.