lagergeluid
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2005 11:50 #53795
door
lagergeluid is gemaakt door
Even ter info: iemand kwam bij me met een hoorbaar wiellagergeluid. Na alles te hebben gewisseld (voorwielnaven met lagers, steekassen achter met lagers, andere wielen per stuk gewisseld) was het resultaat nul. Niet erger, niet minder. Wel een hoop werk voor niets.....Toen vertelde de eigenaar van de auto dat hij een tijdje geleden de spanning van de banden had veranderd. Er begon een lampje te branden bij me, en heb een compleet ander set wielen gemonteerd. Het geluid was volledig weg, het zat dus in alle banden omdat deze voorheen te hard waren. Het loopvlak was overal gaan 'cubben', een soort schubvorming op het loopvlak. Dus als er iemand ooit ineens een wiellagergeluid constateert: denk ook aan de banden! Scheelt je een hoop werk en als je andere wielen hebt staan is het natuurlijk makkelijk en snel even te wisselen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2005 12:24 #73030
door
Beantwoord door in topic lagergeluid
Ha, ja ik weet ook hoe verradelijk dergelijke geluiden kunnen zijn. Je verwisseld vanalles, met nul effect. Achteraf lijkt het altijd simpel...<br>
Cuppen van de banden komt bij achterwiel aangedreven auto's trouwens weinig voor. Het zijn vooral de 'voorwiel-aangedrevenen' waarbij dit gebeurt, en dan dus op de achterwielen. Schijnt nogal weinig tegen te doen. Sommige banden hebben er meer last van dan andere, sommige auto's ook meer dan andere. Het geluid kan overigens geen kwaad, maar kan soms buitengewoon hinderlijk zijn.
Cuppen van de banden komt bij achterwiel aangedreven auto's trouwens weinig voor. Het zijn vooral de 'voorwiel-aangedrevenen' waarbij dit gebeurt, en dan dus op de achterwielen. Schijnt nogal weinig tegen te doen. Sommige banden hebben er meer last van dan andere, sommige auto's ook meer dan andere. Het geluid kan overigens geen kwaad, maar kan soms buitengewoon hinderlijk zijn.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2005 14:18 #73029
door
Dat had ik laatst ook aan de hand met mijn Mazda-323-voor-alledag. Zo'n hinderlijke doenk-doenk en dan denk je in eerste instantie aan de aandrijving. Maar de complete voorwielophanging/aandrijfassen was het niet. Het probleem bleek een plat stukje op 1 van de achterbanden te zijn. Mij een raadsel hoe dat er op is gekomen, maar na het wisslen van het wiel was het over.<br><br>Groetjes,<br>Jan
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2005 20:08 #73028
door
Komt inderdaad veel bij FWD auto's voor, maar in dit geval was de bandenspanning denk ik de boosdoener, het loopvlak sleet gewoon verkeerd af. Misschien dat de uitlijning er ook mee te maken heeft, en niet te vergeten: de stuurbekrachtiging. Kanttekening: het gaat hier om een 164.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2005 21:44 #73027
door
Onregelmatige slijtage van banden, soms "cuppen" genoemd, of hoog/laag slijtage, komt meestal bij de niet-aangedreven wielen voor. Slijtage komt door wrijving, en als het onregelmatig is, betekent dat dat er af en toe wrijving optreedt; als er eenmaal een "kuiltje" in het loopvlak is gesleten gaat het op die plek snel verder. Aangedreven wielen drukken de band door de aandrijfkrachten plat op de weg en slijten dan gelijkmatig. Niet aangedreven wielen, vooral achter willen nog wel eens een beetje "stuiteren" en daardoor dus de ongelijkmatige slijtage: ze "hobbelen" er in feite achteraan. Slechte schokdempers is de meest voorkomende oorzaak, speling op wielophanging, uitlijning, verkeerde spanning kunnen het effect verergeren. Een platte plek op een band (die verder goed rond is) is vrijwel altijd het gevolg van b lokkeren van het wiel bij remmen: er wordt dan plaatselijk een stukje rubber weggeschuurd en die rubber vinden we terug op het wegdek en noemen we dan remspoor.
hoog/laag slijtage op een niet aangedreven as zou je kunnen voorkomen door de banden regelmatig van voor naar achter te verwisselen; de oorzaak opsporen is overigens beter.
hoog/laag slijtage op een niet aangedreven as zou je kunnen voorkomen door de banden regelmatig van voor naar achter te verwisselen; de oorzaak opsporen is overigens beter.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2005 23:13 #73026
door
Is er een eenvoudige manier om te constateren of je banden oorzaak zijn van geluiden? Ik bedoel: is het per se noodzakelijk om de wielen te wisselen om te constateren dat zij de oorzaak waren, of zou je bij wijze van spreken ook je banden een eind leeg kunnen laten lopen om na 500 m rijden te constateren dat het geluid over is? (En dan weer oppompen uiteraard)? Of juist keihard oppompen? Of is er een soort visuele inspectie?
Ik heb vrij nieuwe banden op mijn 142 maar een geluid dat die wagen maakt... maar omdat de rit ook een beetje 'bonkerig' voelt kan ik dat eigenlijk best rijmen met het idee van afgesleten banden. Ik heb alleen geen vier andere liggen...
Ik heb vrij nieuwe banden op mijn 142 maar een geluid dat die wagen maakt... maar omdat de rit ook een beetje 'bonkerig' voelt kan ik dat eigenlijk best rijmen met het idee van afgesleten banden. Ik heb alleen geen vier andere liggen...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2005 00:45 #73025
door
ga alsjeblieft niet met spanningen rommelen; dat heeft nauwelijks invloed op geluid en is alleen maar gevaarlijk; laten we ook geen heksenjacht op geluiden gaan houden, oudere auto's maken nou eenmaal wat meer lawaai, en de keren dat het duidelijk aan de banden ligt komen relatief niet zo vaak voor. Mocht je toch twijfelen: er is vast wel iemand in je netwerk te vinden (of op dit forum) die ook een 142 heeft; even de wielen met banden overzetten en in een kwartiertje weet je of het aan de banden ligt; ideaal is om dan te vergelijken met een ander merk banden. Visueel kan je uiteraard het slijtagebeeld beoordelen en dat kan een aanwijzing geven. Als je in de buurt van Arnhem bent wil ik er met alle plezier naar kijken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2005 09:33 #73024
door
Als je er zeker van wilt zijn of het wel of niet je banden zijn: ik heb bij de auto in kwestie ook de wielen als set verwisseld. Als je wilt mag je die wielen ook even gebruiken om het testen. Ik woon in de buurt van Tiel; ik weet niet of dat bij jou in de buurt is Koert. Aan Pieter: het visueel beoordelen van de band had in dit geval geen zin; meestal is het cuppen wel te zien of te voelen, maar bij deze banden was het nauwelijks voelbaar. Wel vreemd allemaal, maar het zat in de banden. Daarbij wordt het geluid steeds erger als je koud wegrijdt; de banden moeten even op temperatuur komen voordat ze het geluid gaan maken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2005 17:12 #73023
door
Nee! Ik woon in Yerseke (whoever knows where that is). Hint: dat ligt op de planeet Zuid Beveland.
Maar in ieder geval bedankt voor jullie aanbod. Overigens maakt mijn auto nog legio andere geluiden, dus heel veel haast heb ik er ook niet mee
Maar in ieder geval bedankt voor jullie aanbod. Overigens maakt mijn auto nog legio andere geluiden, dus heel veel haast heb ik er ook niet mee