ongelukje : (

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2005 01:24 #53653 door
ongelukje : ( is gemaakt door
jaja de eerste denk ik, helaas door de onervarenheid met autos met achterwiel aandrijving vandaag een flinke aanvaring met de stoeprand gehad. Reed vrij rustig door een besneeuwd bochtje in de wijk en de achterkant brak uit. In reactie stuurde ik tegen en gaf beetje gas bij om hem recht te trekken. Dat ging perfect alleen wat ik niet in de gaten had was dat het rechttrekken alleen tot effect had dat de achterkant sneller zwiepte en de stoeprand dus vol raakte. Resultaat was een harde klap van het wiel tegen de stoeprand.
Manman wat baalde ik zeg, even gekeken en op het oog niks te zien. Toch maar effe doorrijden om te kijken of ik wat hoor en volgens mij is het lager naar de knoppen want ik hoor een zachte gier van rechtsachter komen nu. Weinig trillingen maar wel ligt naar rechts trekken. Deed die altijd al een klein beetje trouwens.
Groet van bart, die iedereen een voorzichige en veilige rit wenst de komende dagen !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2005 08:24 #73713 door
Beantwoord door in topic ongelukje : (
Aieeeeee........<br>
Tja dan zie je dat je in 'noodsituaties' geen tijd hebt om na te denken hoe je het beste kunt reageren. Beste is om gelijk de koppeling in te drukken zodat er het minste kracht op de achterwielen staat en deze daardoor het meeste grip hebben (in het kader van mosterd na de maaltijd).<br>
Ik hoop dat het verder mee valt met je achterwiel. Groetjes,<br>
<i>Marko</i>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2005 09:29 #73712 door
Mijn garage had van de herfst winterbanden in de aanbieding voor EUR 30,-- p/s. Geen super kwaliteit uiteraard, misschien wel voldoende om een aantal seizoenen in de ergste wintermaanden; januari tot en met half maart; te rijden. In geval van een schuiver krijgen je bandjes wat sneller grip.

Cander

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2005 12:20 #73711 door
Ik gaf gisteravond de avondschool les tot 21:00 uur en moest daarna nog de 50 km naar huis rijden. Stapvoets - een muur van sneeuwvlokken voor me en geen flauw idee waar onder mijn wielen de witte strepen van de verlaten snelweg A58 onder de witte sneeuw zaten. Hoezo alle snelwegen sneeuwvrij? Op zeker moment heb ik de koplampen uitgezet(!) om meer te kunnen zien.

Maar: eerlijk is eerlijk, ik merk wel dat ik in een loodzware Zweed rij. Vorig jaar had ik precies hetzelfde in mijn A-Manta, toen met het klamme zweet in de handen. Nu geen centje pijn, als je maar langzaam rijdt en oppast in de bocht.

Een belangrijk slipprobleem zit 'm niet zozeer in de achterwielaandrijving als wel in het differentieel. Primitief gezegd zet het ene wiel zich via het differentieel af tegen het andere wiel. Dat functioneert prima zolang beide wielen grip hebben, maar zodra het ene wiel grip verliest, stop het andere wiel accuut met draaien en gaat het slippende wiel over op de dubbele snelheid!

Gisteravond gelukkig wel thuisgekomen, maar onderweg een Opel in de sloot zien glijden en later een meisje terug op de weg geholpen dat haar Suzuki overdwars tegen een verkeersbord had gezet. Je zou zeggen: van dat soort ongelukken ga je nog alerter rijden. Maar nee hoor, als ik met 50 km over de snelweg pruttel in een donker, door sneeuwbuien onzichtbaar, niet geschoven of gestrooid weggedeelte, word ik door geirriteerde haastvogels met 100 voorbijgestoven. Idioten.

Dat je ondanks rustig rijden toch tegen de stoep zeilt, tja... da's flinke pech natuurlijk...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2005 14:40 #73710 door
ja bizar is dat he, gisteravonddienst en dus zoals gezegd toch maar met de volvo naar het werk. En om half 11 savonds weer 50km terug, zachjes van utrecht naar rotterdam en inderdaad wagens met ver over de 100 op de linkse ongestrooide dichtbesneeuwde rijband gassen. Zelfs vrachtwagen combinaties die met 90 voorbij kwamen raggen.... rare lui hoor

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2005 15:59 #73709 door
Veel mensen worden overmoedig (net als die reclame van opel bedrijfswagen; 'je denkt dat alles kan')
van al die electronische snufjes in hun auto, ESP en dat soort shit, werkt prima bij lichte slip, maar bij deze sneeuw echt niet. <br> Ik ga liever de weg niet op om anderen, dan om mezelf, die volvo blijft wel rijden als je voorzichtig doet, maar anderen die er tegenaan glijden, daar heb je niks aan!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2005 11:05 #73708 door
overweeg om de auto "vierkant" (dus voor en achter) te laten uitlijnen; het kan best zijn dat de achteras een opdonder heeft gehad en niet meer helemaal recht onder de auto zit

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2005 22:19 #73707 door
Hey die reactie om gas te geven is wel een goede reactie geweest, alleen wat veel mensen niet goed doen is dat ze niet genoeg tegensturen en te veel gas geven. Ineens gas loslaten is ook niet goed, want dan zwiep je net zo hard door. Ik geef toe je moet er een beetje feeling voor hebben, maar voor mij is er niets leukers dan haaks door de bocht heen met dit weer. (wel veilig uiteraard en niet in geval van tegenliggers)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2005 15:05 #73706 door
Ted: maar voor mij is er niets leukers dan haaks door de bocht heen met dit weer. ==================
Klopt helemaal ted, heb gister ook even geexperimenteerd op een rustig stukje, net als in computerspelletjes met een uitbrekende achterkant volgas in de 3 scheef door de bochten heen, heerlijk hahaha. En dat voor een wagen van 35 jaar oud.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD