opeens stilstaan

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2005 21:14 #53635 door
opeens stilstaan is gemaakt door
Hallo, ik had vandaag een hele vreemde ervaring met mijn amazone b20A. Ik ben vanochtend met hem door de wasstraat gereden om al dat zout eraf te halen, toen heb ik hem dichtbij geparkeerd. Toen ik aan het eind van de middag weer weg wilde rijden, leek het wel alsof ik tegen een stoeprand opreed (zowel vooruit als achteruit); dit wasa zeker niet het geval. Op een gegeven moment mocht ik wel wegrijden, maar na 100 meter stond ik opeens stil alsof ik tegen een muur aan reed. Daarna heeft ie het nog 1 keer gedaan en toen niet meer. Ik begrijp er helemaal niets van; het kunnen volgens mij niet de remmen zijn want dan gaat het stoppen heel wat langszamer. Zou het iets met de koppeling kunnen zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2005 21:38 #73819 door
Beantwoord door in topic opeens stilstaan
Bedoel je dat hij ineens extra remde of dat de motor afslaat of hapert ?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2005 21:40 #73818 door
De motor bleef gewoon draaien en het was ook geen haperende motor en het kon eigenlijk geen remmen zijn, want dat gaat veel geleidelijker en dit was echt een abrupte stilstand als je ergens tegen aan rijdt. Heel vreemd.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2005 21:42 #73817 door
Een amazon door de wasstraat, tja...
Doet mij denken aan een vriend die met z'n amazon een gelijksoortige ervaring had: plotseling wilde de auto geen meter meer vooruit. Het bleek dat een remvoering (achter) was losgeraakt en dubbel geknikt tussen de remschoen en de remtrommel zat. Het is niet duidelijk of het verschijnsel bij jou tijdelijk optrad, of nu nog steeds zo is. Staat jouw amazon nu nog steeds vast, dan adviseer ik de achterzijde (ev. later voorzijde ) op te krikken en op zoek te gaan naar de diagnose. Is het de rem, dan zal het wiel aan de andere (achter) zijde gewoon moeten kunnen draaien. Zit de storing verder naar voren in de aandrijflijn, dan zullen beide achterwielen vast zitten. Koppeling lijkt mij minder waarschijnlijk (of in het koppelingshuis moet iets zijn losgeraakt). Ik denk eerder aan de versn. bak. Ik vraag mij ook af of de motor wel bleef lopen bij het tot stilstand komen. Is dat het geval, dan zit de storing met wat meer waarschijnlijkheid niet in 'de koppeling'. Zitten de voorwielen vast, dan is er mogelijk wat mis met het remsysteem (een lager geeft m.i. niet direct een stoeprand gevoel). Ik zou niet met de auto doorijden totdat het euvel gevonden is ( stel je voor dat de boel bij hogere snelheid vast slaat). Succes, en laat de afloop svp weten te lering van de anderen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2005 22:03 #73816 door
De auto heeft het na die 3 keer niet meer gedaan en ik heb weer een 20 min. daarna gereden, maar ik was er niet echt gerust op.

Nou zijn mijn remtrommels ook niet helemaal goed meer; ze stotteren bij het remmen, dus misschien blokkeert er inderdaad iets op die plek. Hmmm, nou wil ik de remtrommels eraf halen dit weekend, maar daarvoor moet ik wel een half uur rijden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2005 22:41 #73815 door
Hoezo "moet", je kan toch ook een trekker ophalen en dit thuis doen ?
Ben het wel eens met de verdenking op een remschoen, zou geen "stoeprand" tegen willen komen bij 80 km/u

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2005 23:07 #73814 door
ik vind de connectie met de wasstraat wel interessant, maar als ik de commentaren zo lees, heeft die er niks mee te maken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2005 23:36 #73813 door
Even heel wat anders, ik heb vannochtend mn amazon voor het eerst door de wasstraat gereden voor het zout.... resultaat: DE WAGEN VOL WATER !!!!!!!! Verdomme man, overal vocht en plassen water langs de verwarmingsslangen bij de versnellingspook... en je kan hem niet zomaar uitzetten die wasstraat :-(

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2005 00:47 #73812 door
ja, da's dus precies wat ik bedoelde te zeggen en bewust niet schreef: een oudere auto met verborgen ingedroogde rubbers haal je niet door de wasstraat, die spoel je af met een hogedrukspuit van onderen, eventueel van buiten en die was je vervolgens met vele emmers sop van boven naar beneden. Een oudere auto met 100% rubbers moet de wasstraatproef kunnen doorstaan, maar ook mijn Amazon die ooit gerestaureerd is en redelijk goed onderhouden, doorstaat die proef niet 100%....

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2005 08:52 #73811 door
Hallo Bas, vermoedelijk ligt de oorzaak van blokkeren van wielen bij slechte toestand van remtrommels (te ver versleten, te onrond?) en binnenwerk (remschoenen juist geplaatst?, beleg bij voorste remschoen begint lager als bij achterste); zijn verder alle componenten aanwezig? Mogelijks waren je remmen heel nauw afgesteld en heeft vuil zich opgehoopt ts trommel en remschoenen. De remmen moeten nu wel zeker eerst uit mekaar, en alles gereinigd en geverifieerd. Ivm uitdraaien remtrommels: diameter nieuw = 228.6mm, maximaal toelaatbare diam = 229.1mm, maw maximaal 0.5mm uitdraaien. Gebruik ook een originele Volvo trekker; samen met zelf gemaakte 32 mm dop, met hendel van 1m nooit probleem gehad bij loskrijgen vd trommels. Met de verrekijker zoeken op "remmen" en "remtrommel" leer je tenslotte vd ervaringen van anderen.
Groeten, Willy

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD