gereedschap met engelse maten

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 19:56 #74125 door
De benaming is goed.
Je kan voor Engelse sleutels ook kijken op marktplaats.nl (Ik weet niet wat voor kwaliteit er aangeboden wordt), of inderdaad bij een ijzerwarenwinkel. Je kan ook kijken bij Brezan oid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 20:02 #53576 door
Beantwoord door in topic gereedschap met engelse maten
Nee, ik bedoel niet dat ik gereedschap van Engelse vrienden heb (flauw), maar nadat ik dit weekend mijn achterbumper had gedemonteerd en eens flink had opgepoetst, kwam ik erachter dat mijn "normale" dopsleutel niet goed op de bout pastte om de rozetten te verwijderen. Ik had weinig zin om de kop van de bout "rond te maken", dus vervolgens maar om de rozetten heen gepoetst. <br><br>
Toch hoor ik vaker dat een setje Engelse sleutels handig is als je een Amazon bezit, omdat Volvo om de een of andere reden voor sommige onderdelen Engelse maten gebruikte. <br><br>
Dus ik vanavond naar de Gamma (sommige lezers zullen wel gaan zeuren over de kwaliteit ;-) om te kijken of ik mijn bestaande doppenset eens uit kon breiden met wat Engelse doppen. <br><br> Na wat rondgezocht te hebben in de schappen (zonder resultaat) aan een mevrouw achter de balie gevraagd of ze soms een doppenset hadden in Engelse maten. Ze keek me aan alsof ze water zag branden. Hahaha! Navraag bij collega's leverde ook niets op en ook de magische wondermachine, computer geheten, wist geen raad met zoektermen als "Engelse dopsleutelset" of "1/2" en "3/8". Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er nu ook weer niet zoveel verstand van heb en ik begon te twijfelen of het wel de juiste benaming was. <br><br> Ik kreeg de tip om bij een echte ijzerwarenwinkel langs te gaan. Helaas (of gelukkig) doen die niet aan openingstijden van 9:00 tot 21:00 uur. Maar gelukkig is er dan altijd nog het V44 forum! :-) <br><br> Mijn vraag is dus: hoe heet zo'n set nou precies en aan wat voor prijs moet ik ongeveer denken? Het hoeft geen superset te zijn. Alvast bedankt!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 20:28 #74124 door
Goede kans maak je bij automaterialenzaken die tevens automotive gereedschap verkopen. Kans is wel groot dat je dan alleen aan professionele kwaliteit (Gedore, Facom, e.d.) kan komen met bijbehorend prijskaartje. Als je een winkel kent die voor landbouwmachines gereedschap verkoopt, dan zit je ook goed. Ik heb me laten vertellen dat die nog altijd met Engelse maten in elkaar gezet worden.
<p>
Weetje: op steeksleutels staat bijv. 1/2AF. 1/2 betekent dan 1/2 inch, en AF is Across Flats. Oftewel 1/2 inch tussen (across) de twee vlakke delen (flats) van een steeksleutel.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 21:00 #74123 door
Ik heb ook lang gezocht of er ergens goedkoop goed gereedschap te koop is, maar dat bestaat natuurlijk niet. Bij de brezan ben je zo meer dan 500 euro kwijt, zeker als je ook een momentsleutel koopt. En dan had ik alleen nog maar de sleutels/doppen uitgezocht die echt nodig zijn.<br>
Ik heb dus ook op google gezocht en ik heb gevonden dat er veel motor zaken zijn die inch maten gereedschap verkopen. Uiteidnelijk heb ik bij www.motozoom.nl een doppenset voor 59,95 en een ring/steeksleutel set voor 17,95 gekocht. De doppen set is onder www.motozoom.nl/webshop/meerinfo.cfm?bes...026&CFTOKEN=77305438 te vinden en de ring/steeksleutelset is onder www.motozoom.nl/webshop/meerinfo.cfm?bes...026&CFTOKEN=77305438 te vinden. (sorry dat ik er geen links van gemaakt heb, maar elke keer gaat me dat verkeerd en ik kan niet meer terug vinden hoe het wel moest)

Bij conrad heb ik een momentsleutel gekocht voor 26,50 deze is in te stellen van 10-210nm.<br>
Ik weet dat er mensen zijn die dit niks zullen vinden, maar voor een klein budget heb ik zo toch alle sleutels. Ik heb alleen de momentsleutel nog gebruikt en die lijkt te werken. Ik heb mij voorgenomen dat ik, wanneer een sleutel/dop kapot gaat, wel kwalitiets gereedschap zal kopen. Zo koop ik alleen duur gereedschap voor de maten die ik echt nodig heb. Nou ben ik dus voor iets meer dan 100 euro al het gereedschap wat ik moet hebben.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 21:08 #74122 door
<i>Toch hoor ik vaker dat een setje Engelse sleutels handig is als je een Amazon bezit, omdat Volvo om de een of andere reden voor sommige onderdelen Engelse maten gebruikte. </i><br>99% van de bouten en moeren zijn SAE / niet-metrisch / engels, ook al liggen de maten soms dicht genoeg bij metrische maten om met metrisch gereedschap uit de voeten te kunnen; maar als je een amazon hebt hoor je een volledige set 'engelse maten' te hebben wil je je moeren en bouten in goede staat houden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 22:01 #74121 door
Ik hebbij nordicar een setje steek/ringsleutels gekocht +/- 15 euro verder heb ik drie gedore doppen 3/8 1/2 9/16 tot nu toe altijd raak.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 22:40 #74120 door
Ik heb een prima 11-delige ring steek sleutelset gekocht bij een Triumph hobby -site.
Kosten 15 euro excl. 7 euro verzenden.
www.rsi-carparts.nl/onderdelen.htm
Verder is er een zeer uitgebreide doppenset in de handel (94-delig) die beide maten aan kan. De producent schijnt "Mannesmann" te zijn maar de set is onder allerlei namen te koop. Het gaat steeds om dezelfde set en het is voor zijn geld een TOP produkt. De prijzen varieeren tussen de 50 en 100 euro. Het gaat steeds om dezelfde set. Gewoon ff op marktplaats.nl kijken. Ik heb deze set voor 59 euro gekocht bij Hugo Schipper in Den Haag. De kracht op de moeren en bouten worden met dit systeem op de flanken gezet en niet op de hoeken. Voor 9,75 euro (excl. 3 euro verzendkosten) heb ik tot slot een set inbussleutels gekocht (engelse maten, merk Clark) met kogelkop bij een zekere Peter van Dongen (zoekwoord "inbus" op marktplaats.nl)
Al met al was ik voor zo'n 100 euro klaar!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2005 12:48 #74119 door
Vreemd, de gamma hier in den bosch heeft voor 10 euro een retegoedkoop setje met engelse dop maten. Er zit een wat gammele ratel bij (gelijk weggooien) en de dopjes zullen ook wel niet superkwaliteit zijn, maar kan je in elk geval even vooruit. Het geheel zit in een klein grijs metalen kistje van ca. 5 x 20cm.
De Praxis hier heeft sinds kort een ratel met een paar engelse en metrische dopjes voor 25 euro. Ik weet het merk niet precies, maar het is een blauwe blister verpakking (geen kistje oid) met daarin losse doppen en een ratel met een blauw handvat. Hopelijk kun je er wat mee!
mvgr, Michiel

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2005 16:55 #74118 door
Ook bij legerdumps hebben ze vaak bakken vol met allerlei verschillende doppen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2005 21:14 #74117 door
Super bedankt voor alle reacties!!!

Vreemd, de gamma hier in den bosch heeft voor 10 euro een retegoedkoop setje met engelse dop maten

Krijg nou wat! Ik ga morgen gelijk kijken.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD