herkomst schilfers bekend
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2005 17:32 #53510
door
herkomst schilfers bekend is gemaakt door
In mijn bericht "oh oh..." schreef ik dat ik (lood)schilfers vond in het carter van m'n B20A. De herkomst van die schilfers is inmiddels bekend.
<p>
Kennis Motoren-revisie in Eindhoven hoefde maar één blik op het materiaal te werpen om me te kunnen vertellen dat het om resten van een lager gaan. Niet van de krukas, maar van de nokkenas.
<p>
Achteraf kan ik zeggen dat die conclusie voor mij niet geheel onverwacht kwam. Wat ik in het vorige bericht niet schreef - omdat ik dacht dat het er niets mee te maken had - was dat ik sinds enkele maanden zo nu en dan bij een koude start een knarsend geluidje hoorde totdat de eerste meters gereden waren. En de laatste tijd tikte een klep soms net iets harder dan ik gewend was, maar niet genoeg om zonder twijfel de nokkenas(lagers) als schuldige te kunnen aanwijzen.
<p>
Volgens het revisiebedrijf was het overigens niet ongewoon dat dit bij een B18/20 kan gebeuren met de nokkenaslagers.
<p>
Kennis Motoren-revisie in Eindhoven hoefde maar één blik op het materiaal te werpen om me te kunnen vertellen dat het om resten van een lager gaan. Niet van de krukas, maar van de nokkenas.
<p>
Achteraf kan ik zeggen dat die conclusie voor mij niet geheel onverwacht kwam. Wat ik in het vorige bericht niet schreef - omdat ik dacht dat het er niets mee te maken had - was dat ik sinds enkele maanden zo nu en dan bij een koude start een knarsend geluidje hoorde totdat de eerste meters gereden waren. En de laatste tijd tikte een klep soms net iets harder dan ik gewend was, maar niet genoeg om zonder twijfel de nokkenas(lagers) als schuldige te kunnen aanwijzen.
<p>
Volgens het revisiebedrijf was het overigens niet ongewoon dat dit bij een B18/20 kan gebeuren met de nokkenaslagers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-11-2009 19:07 #74459
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic herkomst schilfers bekend
<p>Het kan van alles zijn, maar als je echt een knarsend metaalgeluid hoort duidt dat niet op veel goeds, vooral lagers. </p><p>Ook de krukaslagers of de bigends kunnen versleten zijn. Trouwens, de B20 heeft distributie tandwielen hoor, geen ketting. Soms komt het kunstof tandwiel los van z'n stalen kern en raakt dan het deksel. Dat maakt ook een vreemd geluid en vooral bij gasloslaten of bij weinig toeren.</p><p>Zonder het knarsen zou het ook een kantelende zuiger kunnen zijn. Loopt de auto stationair wél goed of rommelig?</p><p> </p><p>Zoals al eerder opgemerkt: geluiden laten zich op een forum slecht thuisbrengen! </p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Gijs Kirkels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2009 13:52 #74458
door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic herkomst schilfers bekend
<p>de auto loopt best goed, met koude motor uiteraard af en toe wat moeilijker maar met wat choke start en loopt hij prima. </p><p>ik moet maar eens maar de distributie gaan kijken want hij lekt ook olie aan dat deksel..</p><p>bedankt voor je reactie. </p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-11-2009 14:39 #74457
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic herkomst schilfers bekend
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat kantelende zuigers een geluid maken alsof je motor plotseling een diesel is geworden; en dit dan inderdaad bij gasgeven of als de motor moet "trekken". Een kloppend geluid dus. Overigens had ik dan wel last van minder vermogen: met 4 mensen in de auto ging het dan allemaal niet meer zo hard. En ook werd de olie vrij snel zwart na verversen. Het olieverbruik, maar dat zal niet alleen aan de te ruime zuigers hebben gelegen, was 1 op 800 of nog minder.
Ik denk dat ik er nog wel een tijdje mee had kunnen rijden, maar heb er toen toch maar een andere, jonger motor ingebouwd.
De dunnere olie dan voorgeschreven zal niet direct kwaad kunnen, alleen bij met name glijlagers zoals bij nokkenas, big- en small-end en krukas, zal vanwege andere toleranties en materialen dan tegenwoordig gebruikt worden met name bij koude starts minder snel een laagje smeermiddel tussen lagermateriaal en as opgebouwd worden. Daartegenover staat dat een modernere olie dopes heeft die het smeermiddel langer en beter aan het materiaal doet hechten. Maar wat nou beter is?
Probeer gewoon eens 20w50 en misschien zijn een hoop geluiden weg..........
Succes: Sven
Ik denk dat ik er nog wel een tijdje mee had kunnen rijden, maar heb er toen toch maar een andere, jonger motor ingebouwd.
De dunnere olie dan voorgeschreven zal niet direct kwaad kunnen, alleen bij met name glijlagers zoals bij nokkenas, big- en small-end en krukas, zal vanwege andere toleranties en materialen dan tegenwoordig gebruikt worden met name bij koude starts minder snel een laagje smeermiddel tussen lagermateriaal en as opgebouwd worden. Daartegenover staat dat een modernere olie dopes heeft die het smeermiddel langer en beter aan het materiaal doet hechten. Maar wat nou beter is?
Probeer gewoon eens 20w50 en misschien zijn een hoop geluiden weg..........
Succes: Sven