leerzaam
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2005 00:29 #53431
door
leerzaam is gemaakt door
Hoewel m'n ruilmotor nog niet klaar is heb ik vandaag wel al de oude eruit gehaald. Vervolgens heb ik hem gedeeltelijk gedemonteerd om de staat te kunnen beoordelen. Dat was leerzaam.
<p>
De loodschilfers die ik eerder deze maand in het carter vond bleken inderdaad van een nokkenaslager te zijn. In overeenstemming met de voorspelling van Martens waren ze afkomstig van het eerste lager vlak achter het distributietandwiel.
<p>
Mijn B20A liep en trok best goed, ondanks lage compressie. Mijn verbazing was vandaag toch groot toen ik erachter kwam dat er in mijn huidge blok al een K-nokkenas zit! Ben ik ff blij dat ik voor de ruilmotor voor een K-nokkenas ben gegaan...
<p>
De compressie was van alle cilinders laag, maar die van de eerste nòg lager (ong. 7, 8, 8 en 8 bar). De cilinderwanden vertoonden geen overduidelijke slijtage-sporen, al waren de hoon-sporen niet meer duidelijk zichbaar. In de eerste cilinder waren er bovendien verticale sporen zichtbaar die echter met de nagel niet te voelen waren. Tevens bleek er in die cilinder ook erg veel koolresten te zitten. Tijdens het eraf halen van de kop vielen er grote brokken in die cilinder.
<p>
Ik wist van de vorige eigenaar dat er geen geharde klepzittingen in de kop zaten. Toch is er meer dan 100.000 km mee op LPG gereden. Het was dan ook geen verrassing dat de uitlaatkleppen wat dieper in de kop zaten dan de inlaatkleppen. Maar zoals het ernaar uitzag had daar nog wel een heel respectabel aantal km's mee gereden kunnen worden.
<p>
Al met al een leerzaam dagje.
<p>
De loodschilfers die ik eerder deze maand in het carter vond bleken inderdaad van een nokkenaslager te zijn. In overeenstemming met de voorspelling van Martens waren ze afkomstig van het eerste lager vlak achter het distributietandwiel.
<p>
Mijn B20A liep en trok best goed, ondanks lage compressie. Mijn verbazing was vandaag toch groot toen ik erachter kwam dat er in mijn huidge blok al een K-nokkenas zit! Ben ik ff blij dat ik voor de ruilmotor voor een K-nokkenas ben gegaan...
<p>
De compressie was van alle cilinders laag, maar die van de eerste nòg lager (ong. 7, 8, 8 en 8 bar). De cilinderwanden vertoonden geen overduidelijke slijtage-sporen, al waren de hoon-sporen niet meer duidelijk zichbaar. In de eerste cilinder waren er bovendien verticale sporen zichtbaar die echter met de nagel niet te voelen waren. Tevens bleek er in die cilinder ook erg veel koolresten te zitten. Tijdens het eraf halen van de kop vielen er grote brokken in die cilinder.
<p>
Ik wist van de vorige eigenaar dat er geen geharde klepzittingen in de kop zaten. Toch is er meer dan 100.000 km mee op LPG gereden. Het was dan ook geen verrassing dat de uitlaatkleppen wat dieper in de kop zaten dan de inlaatkleppen. Maar zoals het ernaar uitzag had daar nog wel een heel respectabel aantal km's mee gereden kunnen worden.
<p>
Al met al een leerzaam dagje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2005 10:04 #74798
door
Beantwoord door in topic leerzaam
Hoewel ik het niet om dezelfde reden als jou hoop te doen Lennard, heb ik ook wel zin om een motor een keer helemaal uit elkaar te halen. Zoals je ook al schrijft, lijkt me dit ontzettend leerzaam. Misschien maar eens een oud blok op de kop tikken en hier heerlijk aan gaan sleutelen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2005 12:28 #74797
door
ik ben er een voorstander van om dan gelijk maar stalen nokkenas tandwielen te monteren, let er wel op dat de toegang van de (olie) smering goed doorgankelijk is. Tevens montage van neopreen (ipv vilten) krukas keerringen voor en achter. Zoveel mogelijk laten balanceren van het draaiend gedeelte levert een soepel draaiende motor op, die krachtiger is en bovendien duurzamer is omdat ie minder slijt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2005 15:30 #74796
door
<i>In de eerste cilinder waren er bovendien verticale sporen zichtbaar die echter met de nagel niet te voelen waren.</i>
<p>
Ik moet even een rectificatie plaatsen: vandaag wat beter gekeken in het daglicht. Ik vond vier verticale diepe sporen die goed voelbaar waren.
<p>
Ik moet even een rectificatie plaatsen: vandaag wat beter gekeken in het daglicht. Ik vond vier verticale diepe sporen die goed voelbaar waren.