geluid in de oldtimer

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2005 00:33 #53280 door
geluid in de oldtimer is gemaakt door
Gewoon uit benieuwdheid, ik heb de laatste tijd wat geexperimenteerd met speakerkastjes op de hoedenplank, zelfgemaakte kastjes onder mn dashboard ed, subwoofertje op de hoedenplank. Maar uiteindelijk heb ik vandaag een simpel setje 13cm sony speakertjes gekocht en in een mooi houten zelfbouw kastje op de hoedenplank gezet, aangesloten op een ouwe jvc radio met cd speler op de gebruikelijke plek. Ik ben echter een muziek liefhebber en wil toch nog wel een woofertje ergens, liefst onder de achterbank oid.
Hoe zit het met de audio in jullie volvo's, zweren bij orgineel ? Of juist niet ??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2005 08:10 #75437 door
Beantwoord door in topic geluid in de oldtimer
Gelukkig had de vorige eigenaar al twee gaten in de hoedenplank gezaagd, hoefte ik hier geen afweging meer over te maken. <br>Ik zelf ben erg tevreden over JBL speakers, deze hebben vaak ook een wat hoger rendement. Ik heb er twee in de hoedenplank, wat mijn inziens de beste plaats is omdat dan de luchtverplaatsing aan de achterkant geen invloed heeft op de luchtverplaatsing aan de voorkant zodat je een mooie bas krijgt.<Br>Ik heb overigens ook nog de originele radio, maar deze komt nauwelijks boeven het motorgeluid uit. Goede radio met cd-speler hangt onde de asbak met een bugeltje door schutbord en 2 ty-raps.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2005 09:39 #75436 door
Toen ik mijn amazon kocht zaten er 4 JVC speakers in. Ik heb niet echt verstand van geluid, maar volgens mij was het wel een goed setje. Er hing een radio onder het dashboard. Twee speakers zaten in de voor deuren, maar aan de kant van het midden van de auto, de andere twee staan in een flink stevige houten kast op de hoedenplank. De speakers in de deuren waren eigenlijk niet hoorbaar zeker niet bij veel lawaai. Ook werden deze speakers nat van het water wat door de deur loopt.<br>
De radio die onder het dashboard hing heb ik weggehaald en een originele radio heb ik in het dashboard gezet op de plek waar hij hoort. De speakers in de deuren zijn niet meer aangesloten.<br>
Omdat ook bij mij de originele radio niet meer te horen was boven het lawaai van de motor heb ik eerst overwogen zelf een versterker te maken, maar uiteindelijk heb ik een 2x100W (volgens de doos, maar met audio waarschijnlijk nooit haalbaar) versterker gekocht voor 15 euro bij de kijkshop. Een audiofiel zal dat waarschijnlijk verafschuwen, maar de combinatie van een autolawaai en oude radio is toch al niet optimaal, dus mij maakt het niet uit. En nu kan ik de radio ook op de snelweg horen.<br>
De versterker past perfect achter het handschoenen plankje op de plek waar een speaker kan zitten, daar zie je dus niks van. Ik heb het ook zo gemaakt dat ik nu een mp3-speler of een cd-speler op de versterker kan aansluiten, zodat ik niet altijd radio hoef te luisteren. Op de hoedenplank ligt nu een stuk board met stof erop, deze wil ik nog een keer schuin zetten en daar de speakers inbouwen, ik vind de speakers nu namelijk een beetje te opvallend aanwezig.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2005 12:27 #75435 door
De combinatie van compacte (aluminium), kwalitatief goede (losse) TEAC boxjes op de hoedenplank en twee naamloze exemplaren onder het dashboard, tegen het schutbord, in combinatie met een radio/cdspeler in het dashboard werkt prima. Vooral het geluid vanaf de hoedenplank is prima. Als er mensen achterin met hun oren voor zitten, faden we het naar voren. Voldoet goed gezien de omstandigheden. Een Amazon met alle wind en ander geruis is nu eenmaal geen ideale ruimte qua geluid. De TEAC-boxjes (50w, Zwitsers fabrikaat, als het nog niet naar China is verkast) zijn te koop bij RAF in Amsterdam. Er zitten beugels bij die je op de hoedenplank kunt vastschroeven. Ze zijn onopvallend en vergen geen ingrijpende verbouwingen. Het gaat om drukkamer boxjes die voor gebruik in huis zijn ontworpen en
voor hun formaat een zeer goed geluid geven (50-20.000hz)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2005 20:41 #75434 door
In mijn katterug heb ik in het handschoenenkastje een moderne radio welke aan /uit geschakeld wordt door een (verbouwde) originele 60-er jaren radio die gemonteerd zit op de daarvoor bestemde plek op het dashboard. Dit heb ik gedaan omdat ik een moderne radio in het zicht geen gezicht vind en het er zo voor de junk oninteressant uitziet.

Lage en middentonen speakers onzichtbaar achter de achterbank en links en rechts in de grijze platen bij de voeten (nauwelijks zichtbaar).
Losse kleine tweeters links en rechts bij zonnekleppen en op de hoedeplank.
Dit geheel zorgt voor een rijk geluid wat makkelijk boven de motor- en windherrie uitkomt.

Van de oude radio in het dashboard gebruik ik alleen de linker draaiknop om het moderne audiogedeelte (via een relais) aan en uit te schakelen. De verlichting van deze radio gaat aan, het ziet er origineel en leuk uit en je kan mensen verbazen met de geluidskwaliteit van zo'n oude radio....

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2005 18:55 #75433 door
Tsja, voor de echte volvo liefhebbers zijn er natuurlijk ook nog de oude, kunststof kastjes met speakers van "volvo sound" perfect geluid. Ik heb een amazon combi, en heb deze volvo speaker gewoon achterin liggen, en onder de voorstoelen een zelfde soort idee, maar dan van een taiwannees merk. Prima geluid. JVC radio, met cd speler achter het dashboard (vorige eigenaar had al een gat gezaagt, jammer genoeg) en afgewerkt met het originele klepje van volvo.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2005 16:38 #75432 door
Inmiddels is mn ouwe volvo gepimpt haha (voor de mtv generatie)
Een mooie zelfgemaakte subwoofer onder de bestuurdersstoel. en een 2x12 inch speakerkast (vaag amerikaans merk) vlak achter de gastank. En combinatie met de 13 cm speakertjes op de hoedeplank een ERG vet geluid. Niet orgineel allemaal maar goed, comfort bedient de mens denk ik maar, het is nou eenmaal niet meer 1969

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD