file met warm weer

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2005 19:57 #53233 door
file met warm weer is gemaakt door
Ik stond vandaag in de (stads) file. De temperatuur liep op, maar nog niet dramatisch, de wijzer stond net voor het rood. Alleen: de motor begon ook wat onregelmatiger te lopen. Toen ik daarna weer lekker kon doorrijden, was de temperatuur zo weer gedaald. Weet iemand een truc om in de file toch er voor te zorgen dat de motor gekoeld wordt? Ik rij overigens een 144, automaat.
Oh ja, klopt het dat je met warm weer de choke niet nodig hebt? Gr, Rogier

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2005 20:33 #75643 door
Beantwoord door in topic file met warm weer
hoi, heb het onlangs ook gehad en de kachel opengezet en dan loopt de temperatuur terug.
tip, wel raam open draaien met warm weer.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2005 20:55 #75642 door
Je kan ook een extra fan voor je radiateur zetten, die je kan inschakelen mbv een schakelaartje.. Maar ik vraag me altijd af of deze dingen echt zoveel zin hebbem. Het is te proberen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2005 22:01 #75641 door
Ik heb zo'n fan en het helpt wel degelijk.
Kijk maar op:
home.wanadoo.nl/huib.wassink/fan.jpg

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2005 23:21 #75640 door
dit blijft een steeds terugkerend onderwerp met vele oplossingen; ik ervaar echter dat een goed afgestelde motor met goede radiator en thermostaat ook in de hitte een file aankan; dat de naald van de temperatuurmeter "van de meter afloopt".... ach, daar maak ik me niet (meeer) druk over, de motor is nog nooit gaan koken, het is gewoon een erg gevoelige temp. meter die op de meest ongelukkige plaats de temperatuur meet

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2005 09:02 #75639 door
Even een vraag hierop inhakend. Ik heb een temperatuursensor die vooraan bovenin het blok zit. Ook heb ik een losse temperatuurmeter in de auto, wat is dan de temperatuur waarbij de motor (amazon, b20a) in het rood komt? Is dat hetzelfde als bij de standaard temperatuurmeter (dus 100 graden)?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2005 09:32 #75638 door
Ik hoef dus niet echt bang te zijn dat de motor gaat koken. Dat is fijn. Maar waarom gaat-ie stationair in de warme file onrustiger lopen? Zorgwekkend?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2005 20:29 #75637 door
<p>
Als je met warm weer een (steen)koude motor kunt starten zonder gebruik te maken van de choke, is de carburateur te rijk afgesteld. Dat zou ook het onrustig lopen tot gevolg kunnen hebben. <br>
Wat betreft de temperatuur van de koelvloeistof: een elektrische fan met een thermocontact zal voorkomen dat de motor gaat koken. Een tussenoplossing is een lichtgewicht zesblads ventilator van Flexalite, die beter koelt dan de originele vierblads.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2005 18:18 #75636 door
Gert, waar is in Nederland zo'n Flexalite verkrijgbaar en welk type past op de Amazon?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2005 20:07 #75635 door
<p>
Voorzover mij bekend alleen verkrijgbaar in de USA, bijvoorbeeld bij Summit Racing:
store.summitracing.com/default.asp?Ntt=f...target=egnsearch.asp
<br>
Van deze FLX-1313 weet ik alleen dat hij past op een PV544. Mogelijk ook te gebruiken op een Amazon. Flex-a-lite fans zijn er echter in enorm veel soorten en maten, zoals je zelf op de site kunt zien.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD