uitwisselbaarheid van onderdelen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2005 13:51 #53060 door
Hallo allemaal,

ik rij nu dagelijks in een 142 die na aardig wat lassen en sleutelen nu prima rijdt, maar ik wil toch wat meer ruimte.
Omdat ik een amazon te klein vind en een 240 eigenlijk gewoon lelijk, wordt het een 145.
Omdat ik er dagelijks mee rij wil ik toch wat modifikaties gaan anbrengen.
Wie kan mij vertellen wat ik er voor motor en bak in kan leggen, met enige aanpassingen, gaat een b23 ,b230 passen met 5 bak of past dat sowiezo niet onder de tunnel.
En om het verhaal maar meteen af te maken, wat is nou precies uitwisselbaar met de 2 serie aan carroserie delen(ruiten, deuren, deur panelen enz.)
Eigenlijk wil ik gewoon al jullie ervaringen weten ook de meest gekke verhalen.
ik kan me voorstellen dat dit ook handig kan zijn voor andere hobbieisten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2005 21:19 #76372 door
Beantwoord door in topic uitwisselbaarheid van onderdelen.
Ik snap je hele verhaal eigenlijk niet zo, een amazon station is nagenoeg even groot als een 145. <br> Waarom kan je niet dagelijks rijden op de originele auto, eventueel met overdrive? <br> Waarom wil je 240 onderdelen op een 145 zetten, als je de 240 lelijk vindt?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2005 12:02 #76371 door
een amazon combi is volgensmij wel smaller en lager. wielbasis is nagenoeg hetzelfde.
En ik zeg niet dat ik een 140 naar een 240 ga ombouwen, maar een b21 lijkt me wel interesant of een b230 en een 5 bak ook, dus vraag maar niet waarom.
Ik wil kan best dagelijks rijden met een originele auto, maar ik denk dat het net een stukje comfortabeler is om een beetje extra pit te hebben met een versnellingkje extra. Ik vind dat je, als je lekker wilt mee stromen met het verkeer, de motor net teveel op zn donder geeft. +3500 t/m is net wat teveel van het goeie voor een b20a.
en het is altijd handig om te weten wat wel en niet uitwisselbaar is bijvoorbeeld ook voor ruiten, ik heb bijvoorbeelt nu 3 maanden zitten wachten op een 142 zijruit zonder tochtraampje.
ik hoop dat dit verhaal iets duidelijker is.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2005 15:46 #76370 door
Het mag duidelijk zijn dat Henk NIET overweegt om de neus van een 240 op een 145 te zetten! Maar een 145 verbeteren met onderdelen van een 240 is goed te doen.
Maar zonder meer het overhalen van plaatwerk kan wel eens tegenvallen. (kleine verschillen) Hierover is vorige week het één en ander van mening verwisseld.
Het plaatsen van een modernere motor vergt wel wat verstand van zaken. De bak zal niet zoveel problemen geven. Bijv. een nieuwe 5bak op een B20 dmv een aangepastvliegwielhuis is goed te doen. en een gezonde B20 gaat nog jaaaaren mee

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2005 21:46 #76369 door
mn plan is eigenlijk een 145 van 1972 of eerder aan te schaffen de achterste zijruiten te blinderen(ik heb vaak waardevolle spullen achterin liggen)een pittiger blok B20 of een B21,B23(0)
en dan een overdrive of 5 bak.
omdat een overdrive toch wat zeldzamer is en een en een B20 met dubbele carbs of injectie ook leek me het misschien handig om de hele handel van een 2 serie over te leggen en dan incl. cardan as of het blok en bak van een 7 serie te pakken.
Als ik het goed heb is de wielbasis van een 240 gelijk? dan zou de cardan as ook wel eens kunnen passen. Heb ik ongeveer gelijk in wat ik zeg?
eventueel aanpassen van bak en motor steunen lijkt me een niet al te groot probleem. en omdat ik het misschien zonde vind van de originele ruiten kan ik misschien beter een extra set nemen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2005 22:20 #76368 door
Een B21 of B23/230 bouw je niet zomaar in een 145. Deze motoren zijn hoger omdat ze een bovenliggende nokkenas hebben.
De blokken liggen dan ook gekanteld in een 240, simpelweg omdat er zelfs onder de hogere kap van een 240 niet de plek is om ze rechtop te zetten. De versnellingsbak ligt dientengevolge ook gedraaid ten opzichte van het blok.
Rechtop passen ze wel in een Amazon. Om dat mogelijk te maken is er dan wel een aangepaste carterpan nodig (want de oorspronkelijke ligt schuin onder het blok).
Zo'n motorwissel in een 140 vergt al met al een grote verbouwing. Je zal een andere aansluiting van de motor op de bak moeten laten maken (informeer bij Huke Basart, hij maakt ze ook om vijfbakken achter een b20 te leggen, ook dan heb je trouwens een andere tussenas nodig, want de bak heeft ook een andere lengte.
Niet alle bakken zijn trouwens bruikbaar, latere bakken (zowel van 240 als 740/940) hebben een elektronische aansluiting voor de kilometerteller).
De 240 heeft verder een andere voorwielophanging met veerpoten en een langere wielbasis (een centimeter of 15 meer, zit allemaal voor de A-stijl). De andere wielophanging brengt ook met zich mee dat de motorsteunen heel anders zijn.

Of de ruiten wel of niet origineel zijn lijkt me een nauwelijks interessante vraag als je toch zo de bijl in je auto wil zetten. Toch maar een 240 kopen, al dan niet met originele ruiten? Of wat dacht je van een Rover v8 in je 140, kost ongeveer net zoveel moeite....

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD