opkanppen na lange stilstand.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2005 13:48 #52987 door
Ik kan een volvo kopen die een paar jaar stil heeft gestaan;
Uitlaat is lek, banden waarschijnlijk vierkant en de remmen moeten gangbaar gemaakt worden. (zijn wel los en doen het ook).
Is dit allemaal financieel te overzien & zijn er nog meer dingen die "vergaan" door lang stilstaan? Waarop te letten?
Ps. het is een hobby auto, dus ik wil alles zelf gaan doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2005 15:41 #76713 door
Beantwoord door in topic opkanppen na lange stilstand.
Mijn in juli aangeschafte Amazon combi had ook een tijd stilgestaan (driekwart jaar), en daarvoor vrijwel niet gereden. Heeft wel binnen en droog gestaan, maar nu ik hem weer in gebruik heb genomen gebeurt er van alles. Niet veel ernstigs, maar wel meer dan ik van mijn vorige auto's gewend was. Uitlaat was dicht, maar plofte heel snel uit elkaar. Benzinepomp lek. Clignoteur was ineens kapot. Lekkage via de rubbertjes onder de scharnieren van de boven-achterklep. Maar vooral allerlei electra-problemen. Alle contacten leken wel gecorrodeerd. Vooral het bekende zekeringkastje, maar ook allerlei andere contacten maakten slecht contact en moesten met een koperborstel schoongemaakt worden.
Allemaal dingen die op zich niet zo raar zijn als het een keer gebeurt, maar nu lijkt alles wel tegelijk te gebeuren. Ik zou bij jouw auto vooral aandacht besteden aan pakkingen, diverse rubbers en pakkingen en electrische connectoren. Vooral het zekeringkastje helemaal loshalen en alle contacten schoonmaken met een koperborstel. Van contactjes die je kan bewegen kan je met een dreveltje even het klinknageltje een tik geven zodat 'ie weer vast zit en goed contact maakt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2005 16:42 #76712 door
Mijn auto had 7 jaar stil gestaan. Ik heb het hele remsysteem moeten reviseren. Ook zat de motor muurvast. De koppelingsplaten zaten tegen het vliegwiel vastgeplakt. En inderdaad veel corrosie op contacten. De verwarmingsradiator was ook niet veel soeps meer (lek). O ja de koppelingscilinders zaten ook vast. Een goede motor schijnt overigens eerder vast te gaan zitten dan een versleten motor. Dus als de motor vast zit is dat niet fijn maar als ie na al die jaren nog los zit hoeft dat niet perse een bewijs van kwaliteit te zijn. Verkijk je ook niet op prachtig profiel op de banden want die kunnen zodanig verouderd zijn dat je ze toch moet vervangen. Velgen kunnen overigens ook aan de binnenkant roesten(was bij mij zo). Als de band vochtige lucht bevat en jaren heeft stilgestaan dan kan dat. Maar goed, velgen zijn zo duur niet. Dat geldt voor veel zaken. Het gaat meer om de optelsom. Neem rubbers. Bij mijn P1800S heb ik vrijwel alle rubbers vervangen en dat heeft me zeker 6 of 700 euro gekost. En dan te bedenken dat ik NUL roestproblemen heb met die auto en dat de carosserie geheel opnieuw was gespoten. Het grote probleem bij een oude auto met allerlei opknap kwesties is dat ook al doe je alles zelf je niet om forse kosten heen kan. Natuurlijk kan je veel 2ehands op de kop proberen te tikken maar voor veel geldt dat je het beter nieuw kan kopen. Neem bijvoorbeeld een rembekrachtiger. Je kan een 2ehands exemplaar kopen maar die is dan toch snel 35 jaar oud. Die dingen hebben niet het eeuwige leven en revisie is vrijwel niet te doen. Toch betaal je er 2ehands rustig 100 of meer euro voor. Terwijl je een nieuwe hebt voor rond de 250 euro!
Veel succes met de besluitvorming!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2005 19:19 #76711 door
Denk ook aan de benzine leidingen;/carburateur, de huidige loodvrije benzine valt een stuk eerder uit elkaar vergeleken met de loodhoudende. Je kunt toevoegingen doen (verkrigbaar bij de betere Torro grasmaaier shop) maar dat zal wel niet zijn gebeurt. Zet maar een neiwu brandstoffilter op je lijstje. Een wagen gangbaar maken valt altijd tegen.....
Op zich deel ik niet de mening dat zelf onderhoud doen duur is, ja de onderdelen kosten geld maar je bespaart 90% van de kosten. Die zitten toch echt in de Garage uren. O ja; Er zijn goedkope onderhoudsetjes verkrijgbaar in het VOD.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2005 20:58 #76710 door
mijn volvo amazone uit 67 heeft een anderhalf jaar stilgestaan en wel buiten. Had wel wat tips opgevolgd betreffend lang stil laten staan maar een aantal zaken hadden desondanks wel wat aandacht nodig: de contactjes zoals eerder beschreven allen nagelopen en schoon gemaakt.
alle contact deeltjes, kabels, verdeelkap en bougies ingepoten met wetstart van holst en ...pruttel, pruttel,broem....starten maar. Wel bleek al snel dat ik de brandstofpomp en carborateur moest reinigen. w.s. de brandstof wat vervuild geraakt. remmen waren nog te gebruiken al liep alles wat stroef. een paar rondjes en wat remwerk gaf dat dit was opgelost. De banden zijn heel slecht geworden. profiel is goed, maar de kwaliteit van het rubber was ernstig verslechterd. het meest vervelende vond ik toch het roest probleem, maar gelukkig beperkt tot voorscherm en bij ribbeldelen. op te knappen is hij, maar het is altijd maar de vraag wat iets je waard is. ik kende mij auto al en wist dat het een "harde"wagen was. Hoe is het met die jij hebt gezien?
kijk alles goed na op roest / rot. kijk onder de matten, controleer de wielkasten, hoe zit het met lekkage? enz.... Veel dingen zijn goed te repareren, maar als de wagen niet meer "hard"is, dan wordt het een dure grap.
succes ermee,
Edo

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2005 21:30 #76709 door
Het is verstandig om bij dit soort projecten niet over één nacht ijs te gaan.Zo te zien probeer je je van te voren goed te informeren.Om welk type volvo gaat het eigenlijk Joep?Ik doe aankoopkeuringen voor klassieke volvos en ik denk,dat je in dit geval mijn hulp wel kunt gebruiken.Ik wil die auto wel eens goed (een paar uur) bekijken met jou en er dan eens uitvoerig met je over praten.De kosten hiervoor zullen je niet tegenvallen.Bel me maar eens 013 5288749 of 06 24231515.Dit kan geheel vrijblijvend.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD