welk model en bouwjaar amazon?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 11:10 #52875 door
Afgelopen weekend toch weer een Amazon aangeschaft (en komend weekend ophalen). Maar bij het vergelijken van de gegevens van de auto met de productietabellen kom ik toch iets tegen waar ik niet helemaal uit kom.
Chassisnummer van de auto is 133941P307423 en het kenteken is uit 1968.
Volgens de productietabbellen komt het type "13394" niet voor in combinatie met "P" (dit zou dan "S" moeten zijn). De "P" klopt wel weer in combinatie met het serienummer 307423.
Zijn die Zweden dan toch een beetje slordig geweest met het inslaan van nummers?
Zo ver ik het in ieder geval heb kunnen herleiden zou deze Amazon een 133 GT moeten zijn, maar is er iemand die het beter weet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 11:23 #77311 door
Beantwoord door in topic welk model en bouwjaar amazon?
Dit is een in Belgie geproduceerde 2 liter met origineel 2 stromberg carburateurs.De auto heeft volgens het typenummer geen overdrive,zodat het wel een 133 Gt kan zijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 11:27 #77310 door
En hoe zit het nu met die Belgen? Zijn die nu slechter (meer roest) of niet? Of is dat een fabeltje...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 12:32 #77309 door
Is geen fabeltje, maar de sterksten overleven dus het maakt nu inmiddels niks meer uit....

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 12:36 #77308 door
Ik ga een beetje off topic, maar hoe zit het nu echt met dat Belgie verhaal? Ik las laatst (in het beursboekje van de Volvobeurs!) dat het niet uit maakt of je Volvo nu in Goteborg of in Gent is gemaakt: ze werden in Gent alleen maar in elkaar gezet en het staal kwam dus gewoon uit Zweden.
<br><br>
Wat is waar? (citaat Henk Westbroek)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 12:46 #77307 door
Het gaat om hetzelfde staal, en zeker in het begin van de productie kwamen de carrosseriedelen veelal gewoon kant en klaar geperst vanuit Zweden naar Gent.
Het verhaal van het roesten zal voor een deel gebaseerd zijn op het rondrijden op de fijn gepekelde wegen in de Benelux, waar veel van deze auto's terechtkwamen (de Zweden strooien in de winter zand/gravel om de gladheid te bestrijden).
Veel van de nu in Nederland rijdende Amazons zijn geïmporteerd (en hebben dus een groot deel van hun leven in Zweden, de VS of andere minder roestgevoelige gebieden rondgereden. Ook gaan er verhalen dat de voorbehandeling van de plaatdelen in België minder zou zijn geweest. Maar volgens mij is het toch vooral mythevorming (Zweden is natuurlijk altijd, mooierm beter sterker). De fabriek in Gent produceert overigens sinds jaar en dag het leeuwendeel van de in Europa geleverde voorwielaangedreven Volvo's.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 13:15 #77306 door
Even terug op het type Amazone. Zou het geen 123 GT zijn? Of zijn alle series die beginnen met 133 ook 133GT's?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 13:35 #77305 door
Op het plaatje in de motorruimte staat wel "Volvo Göteborg". Nog steeds van mening dat het een belg is?
Het zou een 2 liter zijn, maar deze heeft 2 SU HS6 carburateurs en geen Stromberg. Als ik de auto heb, zal ik nog eens nader gaan speuren.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 13:49 #77304 door
Voor zover ik weet heeft de 123 GT (aanduiding op de auto) altijd een typenummer dat begint met 133.

Alle twee deurs aamazons zijn namelijk van het type 130. Vierdeurs exemplaren zijn 120's en combi's 220's. Dat staat los van de aanduiding op de auto. Die is ongeacht het model altijd 121, 122 of 123. Lekker verwarrend die Zweden.

De aanduiding 123 GT is alleen gebruikt in modeljaar 1967 (M-serie). Op de voorspatborden (schildje) en achterop (strip) stond dan 123 GT. De 123 GT was het absolute topmodel, met onder andere een B18B motor (P1800), overdrive, driespakig GT-stuur, stuggere veren, andere schokdempers, andere ruitenwissers met windvangertje, toerenteller, slaapstoelbeslag, verlichting in koffer en onder de motorkap. Naar het schijnt zijn er in deze specificatie maar een stuk of 1500-2000 gebouwd.

Met de introductie van de B20 werd de serie simpeler. De vierdeursmodellen verdwenen en er resteerden een 131 (121), een 122S en wat uitgekleed GT model, de 122S GT.
Dat versoberde topmodel had o.a. geen toerenteller, overdrive niet standaard en veelal het 'vlinderstuur'. Op de voorspatborden stond als typeaanduiding 122s en achterop GT (zonder toevoeging 123).

Alle auto's met de aanduiding 122S hadden vanaf modeljaar 1968 de B20B motor. De luxer uitgeruste GT had wel een chassisnummer dat begon met 133.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 14:01 #77303 door
De aanduiding Volvo Göteborg staat op alle Amazon-typeplaatjes, ongeacht de plaats van productie, dus ook als ze in Gent, Canada, Zuid-Afrika of Maleisië (ja, ook daar) zijn gebouwd. Het cijfer 9 in het chassisnummer geeft aan dat het een 'Belg'is. Het ontbreken van een overdrive en een B20 motor betekent dat het een 122S GT is en geen 123 GT. Overigens hadden heel wat B20 Amazons (alle modellen met de aanduiding 122S (dus 132 en 133) een B20B motor met 115 SAE pk, met dubbele SU's (soms strombergs). De 121 (dus 131) had een enkele stromberg en 90 SAE pk.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD