solenoid testen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2005 14:57 #52783 door
solenoid testen is gemaakt door
Hoe kan ik testen of mijn solenoid nog goed is? Ik heb hier een M41 met overdrive liggen en voordat ik het spul in ga bouwen, wil ik eerst weten of het een en ander wel werkt. <br><br>
Ik heb een accu en leidt daarmee 12V naar de draad die uit de solenoid komt. De min sluit ik aan ergens op de overdrive. Met een multimeter meet ik ook mooi dat er zo'n 10 Volt loopt. Maar er gebeurt helemaal niets! Het stangetje wordt niet aangetrokken. Ik kan het staafje wat in de solenoid gaat ook maar een heel klein stukje (halve cm?) heen en weer bewegen. Heeft dit er iets mee te maken?<br><br>Hoe weet ik nu of het werkt? Aangezien er wel stroom door de solenoid loopt, lijkt mij dat hij nog in orde is. <br><br>
Alvast bedankt voor de hulp!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2005 17:44 #77712 door
Beantwoord door in topic solenoid testen
Hallo Bas, Om de spoel te testen, dien je het volgende te ondernemen. Laat de spoel gemonteerd zitten op de bak, en demonteer het dekseltje op de bak bij de spoel.Ik neem aan dat de bak gedemonteerd is vanonder de wagen. Zet spanning op de spoel. De hefboom die de spoel d.m.v. de staaf met stelmoer in de spoel aantrekt, moet nu zodanig aangetrokken staan dat er een pen van 4.75 mm. door het gat in de hefboom gestoken kan worden tot in het gat achter de hefboom in het versn. bakhuis.
De stroom die dan vloeit door de spoel mag niet meer zijn dan 1 amp.( Je noemt in je vraag een keer dat er 10 volt loopt, maar je moet wel onderscheid maken tussen volt en stroom ( amp.))Wanneer er inderdaad 10 amp. stroomt, dan is dat een teken dat de hoofdspoel nog aangetrokken staat, en dat is niet goed.Dat wil nl. zeggen dat de pen nog niet ver genoeg in de spoel getrokken is, om de hoofdstroom uit te schakelen en een kleinere stroom te laten vloeien ( ong. 1 amp.). Dit is de stroom die nodig is om de spoel aangetrokken te laten blijven.
Een en ander kan d.m.v. de stelschroef op de voorkant van de pen in de spoel afgesteld worden. Hier kun je bij komen door de plug recht tegenover de spoel er uit te draaien.
Het e.e.a. vraagt nogal veel uitleg om volledig te zijn, in een antwoord via deze weg, maar je kunt me eventueel bellen, als je meer wilt weten. tel. 0316262005
Succes H.v.Roekel

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2005 22:36 #77711 door
ik heb een testbank om overdrives te testen op werking en lekkage.Deze kan je zien op mijn webside www.hukebasart.nl

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2005 12:22 #77710 door
Goed, ik heb het aantal ampere gemeten. De eerste keer mat ik heel even 1 ampere en daarna werd het nul. Er gebeurt trouwens nog steeds niets met het mechaniek. Alles staat goed afgesteld, maar wat ik ook doe: het blijft nul ampere. Wel loopt er nog steeds 12 volt.<br><br>
Ik heb de solenoid nog eens goed schoongemaakt en alle contactjes gevijld, maar ook dat maakt niets uit. Ik vrees dat de solenoid is overleden...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2005 14:15 #77709 door
Bas,
<br>
plaats batterij bij OD, en leg je losse startkabels als volgt aan je solenoide: massa (=-pool) (zwarte kabel) aan massa van OD, +kabel (=rood) aan + van batterij, en breng ander uiteinde van de +kabel even aan draadje dat uit solenoide komt; indien solenoide OK, dan moet je een korte "klik" horen. Je reserve solenoide moet je waarsch op zelfde wijze kn uittesten.
<br>
Succes, willy

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2005 14:21 #77708 door
Yep, zo heb ik het gedaan Willy, maar ik hoor geen klik en zie ook niets bewegen... :-(

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2005 21:42 #77707 door

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD