pleidooi voor modificatie-database

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2005 21:30 #52765 door
Vorige winter heb ik een motor voor mijn P1800 uit 1965 opgebouwd en inmiddels ingebouwd. Mijn vorige motor was aan het eind van z'n Latijn, dus dit was een mooi moment om eens na te denken over wat ik nou eigenlijk zou willen van mijn nieuwe motor. Daar was ik snel uit: Meer vermogen, meer koppel, maar géén race-monster. Nou is er op Internet héél véél te vinden over het tunen van Volvo-motoren, maar ik ben nog nergens een site tegen gekomen waar je overzichtelijk motoren met hun modificaties kunt vergelijken, zodat je kan kiezen welke motor bij je (auto) past. Is het misschien een goed idee om een database op te zetten waarin V44-leden hun motor met alle specificaties (cilinderinhoud, zuigers, kop, geflowd of niet, soort spruitstukken, soort carburateurs, naalden, soort injectie, grootte van de kleppen, nokkenas, compressieverhouding, rollenbankgegevens, gewicht van het vliegwiel, gebalanceerd of niet etc) kunnen zetten? Ik ben er van overtuigd dat zo'n database in een behoefte zou voorzien omdat je met zo'n database niet meer hoeft te gokken, experimenteren en af hoeft te gaan op goedbedoelde adviezen die door anderen weer worden afgedaan als bakerpraatjes en grootspraak. Een pleidooi dus voor een "kenniscentrum" met gegevens uit de praktijk van modificaties die hun nut of onnut hebben bewézen. Wat vinden jullie hiervan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2005 23:16 #77782 door
Beantwoord door in topic pleidooi voor modificatie-database
Kijk eens op deze site, daar staat een hele hoop info over tuning plus de bijbehorende prijzen. Helaas in de USA, maar toch. Niet alleen wat betreft de motoren, maar wat net zo belangrijk is de ophanging. En voor heel veel kennis is er een Yahoo forum, ook in de USA. Daar zitten een paar echte Volvo guru's, die weten echt alles over tuning. Yahoo 1800list.

www.v-performance.com/

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2005 09:08 #77781 door
Ja, en dat is dus PRECIES wat ik bedoel: Ik persoonlijk heb geen behoefte aan Amerikaanse Volvo guru's, Yahoo fora, Internet-speurtochten langs onduidelijke sites met mogelijk onbetrouwbare informatie. Zelfs op dit onvolprezen forum is de informatie vaak verwarrend, tegenstrijdig en niet eenduidig. Typ maar eens "nokkenas" in op het verrekijkertje en je moet met met eens zijn dat dat de meeste antwoorden vaag, vrijblijvend en niet afdoende zijn. Goedbedoeld, dat wel. Zou het zo ingewikkeld zijn iets op te zetten met harde informatie en harde ervaring. Mijn motor bijvoorbeeld: met de huidige modificaties: 130 PK. Punt. Dus als je 130 PK wilt, dan bouw je mijn motor. Wil je meer, dan bouw je de motor van Piet. Wil je nog meer, dan bouw je de motor van Jan. Geen goedbedoelde adviezen van mensen die ergens op een Yahoo-forum hebben gelezen dat een bepaalde modificatie van een Volvo-guru een bepaald resultaat zou hebben gegeven. Ik lees liever over Piet die zelf een andere nokkenas in zijn motor heeft gemonteerd, zodat deze nu 125 PK levert. Harde gegevens van echte mensen. Op een rijtje. Voor iedereen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2005 13:29 #77780 door
Was het maar zo makkelijk! Het is van zoveel factoren afhankelijk hoeveel vermogen een motor levert. De B20 en B18 motoren stammen uit een tijd dat de specificatie's van elk blok verschillen. Elk blok is eigenlijk een apart geval De gietprocedures waren nog niet zo goed als nu, de tolerantie's verschillen nogal. Elk blok moet eigenlijk apart gemeten worden wat het beste is voor jouw blok. Het ligt er maar net aan hoe jouw blok gebruikt is, wat is er versleten en wat is er aangepast. De meeste blokken zijn al aangepast in het verleden maar hoe en wat weet je vaak niet. Dus wat voor het ene blok geldt, geldt niet voor het andere blok. En neem van mij aan de bese info komt van de 1800list van yahoo, Mike Dudek en Phil Singer (en zo zijn er nog wel meer) weten echt alles. Ze racen al 10tallen jaren met Volvo's. En hebben ook motoren opgevoerd voor straatgebruik. Ik heb tips van ze gekregen die niets kosten en het rijden een stuk hebben verbeterd. Overal geprobeert om problemen op te lossen, en alleen van hen in een keer de goede aanwijzingen en dat binnen 24 uur. Harde feiten op een lijst zijn ook maar afhankelijk van wie de lijst heeft samengesteld.
Dit komt echt het dichtst in de buurt van jouw vraag. Schrijf je in, kost niets en zie of het je helpt in je speurtocht naar vermogen!
Suc6

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2005 17:19 #77779 door
hallo peter zou je misschien kunnen vertellen hoe ik op die site van yahoo met die 1800 lijst kan komen?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2005 18:14 #77778 door
Hoi Marcel;
je kan je hier inschrijven:
autos.groups.yahoo.com/group/1800list/
goede tips en leuke mensen!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2005 19:34 #77777 door
Lijkt me een goed idee, al liggen de zaken over het algemeen niet helemaal zo rechtlijnig als je het nu voorstelt. Je kunt immers geen tabel maken waar je aan de hand van een gewenst vermogen of koppel je benodigde motorconfiguratie/componenten kunt aflezen. De mogelijkheden en combinaties zijn eindeloos en vaak uniek. Moeilijk om een eenduidig advies te geven.<br>
Als er mensen zijn die meer vermogen willen, dan kunnen ze gewoon (o.a.) op dit forum vragen hoe ze dat kunnen doen. Wellicht kan dit straks bij het nieuwe forum ondergebracht worden in een eigen categorie? (Al vraag ik me af of dat forum ooit nog afgemaakt wordt: die nieuwe site is volgens mij al 4 jaar 'bijna klaar'.... )

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD