caravan vering..

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2006 15:08 #52624 door
caravan vering.. is gemaakt door
Hoiii
Wat is nou precies de oplossing voor het rijden met een caravan mbt het achter doorzakken van je volgeladen amazone 2deurs ?
Betere veren, zon luchtballon tussen je orginele veren.... Tell me tell me !!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2006 16:01 #78528 door
Beantwoord door in topic caravan vering..
Bart, om te beginnen moet je met je kogeldruk ongeveer 10% van het caravantotaalgewicht (met een max van 70kg)hebben. Als dan je auto te ver doorhangt zou ik gaan voor zwaardere (13 mm doorsnee) en "progressieve" vering. Dwz hoe groter de last, hoe groter de weerstand. Ik heb dat vorig jaar bij mijn combi ook gedaan en alles ligt nu voortreffelijk in een lijn. Let wel op want ook tussen de nieuwe veren zijn er behoorlijke afwijkingen in totaallengte zoals ik gemerkt heb. Omdat de auto in zijn geheel al laag lag aan de achterkant heb ik naderhand nog kunsstof blokken (3 cm dik)laten draaien om onder de veren te leggen.
De ballonnen of tijgerballen zijn nogal prijzig en als je veren te weinig weerstand meer hebben zou ik het geld aan een setje nieuwe veren besteden.
Het veercomfort is nu perfect.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2006 21:20 #78527 door
Persoonlijk vind ik verzwaarde veren bij een combi met caravan heel goed. Als je zonder caravan rijdt is dit bikkelhard en een raar gezicht omdat de kont nogal hoog komt. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar die rubber ringen die je om de veren kan binden, de stugheid ervan komt pas in aktie als de wagen zwaar zal worden beladen en heb er hele goede ervaringen mee. Dit jaar Zuid Frankrijk vakantie mee gedaan. Verminderd trouwens ook het overhellen iets. Ze zijn zelfs vóór te monteren.
Bij mij achter twee ringen links en rechts geplaatst.En niet duur. Ringen zijn e35 per twee. ARCA research 071-5761338

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2006 21:27 #78526 door
Persoonlijk vind ik verzwaarde veren bij een combi met caravan heel goed. Als je zonder caravan rijdt is dit bikkelhard en een raar gezicht omdat de kont nogal hoog komt.

Marcel, met de genoemde progressieve veren staat de auto helemaal niet met de kont omhoog paar recht en het veercomfort is zowel met belading als met een lege auto niet hard maar zeer comfortabel te noemen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2006 12:09 #78525 door
Dan heb ik blijkbaar iets verkeerd begrepen, ik was in de veronderstelling dat 'verzwaarde'veren uitsluitend een hogere indrukkracht vereisen. Progressieve veren zien er naar mijn mening anders uit, met meer windingen aan de bovenzijde dan eronder, i.p.v. uitsluitend dezelfde 'wikkelingen' maar dan een sterkere materiaalsoort. Zijn er dus meerdere types op de markt?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2006 21:02 #78524 door
Marcel, progressieve veren zijn inderdaad zoals jij omschrijft, daardoor worden ze ook stugger naarmate ze meer belast worden. Dat houd dus ook in dat je bij een lege auto geen te zware veren hebt. Ik vergat overigens te vertellen dat ik die verzwaarde veren niet alleen voor de caravan heb maar voor de combinatie caravan en gasinstallatie (en bagage).

Nogmaals, ook bij lege auto een goed comfort.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2006 20:20 #78523 door
Ik rijd de combi met monroe oppompbare schokdempers.Bevalt zeer goed met caravan.

• Gert Jan van de Streek (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2007 14:20 #78522 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Beantwoord door Gert Jan van de Streek (GAST) in topic caravan vering..
<p>Zelf heb ik nieuwe (verzwaarde) achterveren gemonteerd onder mijn Combi (met gas), maar het achteroverhangen blijft en ik vindt dat een naar gezicht, nog afgezien van het schrapen van de spatlappen op de oprit.. </p><p>De oplossing van Jacques klinkt goed, waar heb je die ringen laten draaien en van welk materiaal? En met welk dempers heb je dit gecombineerd.</p><p>Gek trouwens dat de een zwaardere veren monteerd en de kont veel te ver omhoog gaat terwijl de ander een hangende kont houdt.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD