smeervet
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2006 21:53 #52437
door
smeervet is gemaakt door
Laatst heb ik mijn portieren (de scharnierpunten) van mijn 144 gesmeerd. Dat is prima gegaan, alleen hoorde ik later dat verschillende soorten vet een verschillende zuurgraad kunnen hebben... Ik heb vet gebruikt uit een blik dat ik nog had staan en voor algemeen gebruik hanteer, nl. Chevron, Dura - Lith Grease - 2. Dat blik is al vrij oud, maar de inhoud is nog prima bruikbaar. Weet iemand misschien of dit te zuur is, en dus voor aantasting zou kunnen zorgen? Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2006 10:04 #79666
door
Beantwoord door in topic smeervet
Als leek lijkt zuurgraad van vet mij alleen aan de orde als je delen smeert waar bijvoorbeeld rubber in zit. Vaak staat daar ook in de handleiding: zuurvrije vaseline. Wanneer zuur vet ijzeren scharnieren gaat opvreten is het goed mis.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2006 22:26 #79665
door
Zijn er nog meer mensen die hier ervaring mee hebben? Of misschien dit soort vet kennen en weten of dit al dan niet zuur is? Ik was niet van plan het op rubberdelen te smeren, maar toch? Alvast bedankt voor de reactie!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2006 08:47 #79664
door
Ik neem aan dat het een smeervet is voor kogellagers e.d. Ik zou me er niet zoveel zorgen over maken. Bij vaseline adviseren ze zuurvrij omdat er ook zuurhoudende vaseline bestaat. Ik denk niet dat chevron zuurhoudend vet maakt voor automotive doeleinden omdat dan het middel erger is dan de kwaal.Lekker "smeren" dus...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2006 10:03 #79663
door
Bedankt voor de reacties! Groeten Marijn!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2006 21:33 #79662
door
Overigens voor het smeren van deurscharnieren wordt meestal motorolie gebruikt. Vet is wat dik en komt niet zo diep in het scharnier.En waar het vet is komt geen water dus geen roest!