apk om de twee jaar (gaan we weer)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2006 17:57 #52351
door
apk om de twee jaar (gaan we weer) is gemaakt door
Lees ik net op nu.nl:
<br><br>
[url=
www.nu.nl/news/712761/34/%27APK-keuring_...ee_jaar%27.html]LINK [/url]
<br><br>
[url=
www.nu.nl/news/712761/34/%27APK-keuring_...ee_jaar%27.html]LINK [/url]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2006 19:46 #80084
door
Beantwoord door in topic apk om de twee jaar (gaan we weer)
Dit kan dus nog best een tijd duren voor het er door is. Momenteel voor alle auto's gewoon nog elk jaar.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2006 20:04 #80083
door
Het is alleen jammer dat er niet bij staat wanneer het in gaat.En het verhaal over oldtimers van voor 1960 is ook niet meer terug te vinden.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2006 00:05 #80082
door
Dit is een kabinetsbesluit, dus het gaat zeker door. Geen gerucht meer, zoals afgelopen tijden steeds het geval. <br>Ik denk dat met deze regel om alle auto`s om de 2 jaar te laten keuren een prima tegemoetkoming is voor moderne en oldtimereigenaren. <br>Of het de veiligheid ten goede komt is een totaal andere discussie. Ik ben wel eens geschrokken van dingen die ik nooit had gemerkt, wat tijdens de APK aan het licht kwam.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2006 08:35 #80081
door
APK is ok niet heiig als het gaat om het ontdekken van veiligheidsmankementen. Mijn ama 6 maanden geleden laten keuren. Ondanks de goedkeuring breekt na 30000 km (volgens mij een normale jaarlijkse afstand) het rubberen bevestigingsschijfje van de stuuras af. Gelukkig gebeurde dit tijdens het inparkeren en niet op mijn dagelijkse rit over de a12 en a2. (belasting is tijdens rijden natuurlijk ook minder). In ieder geval had de APK man dit moeten opmerken tijdens de keuring en vervanging moeten adviseren. Ik heb hier dus van geleerd om nog secuurder regelmatig de zaak na te lopen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2006 12:30 #80080
door
We moeten ons blijven realiseren dat een apk een momentopname is. Een scheurtje in de rubberschijf is gewoon toegestaan, en een vermelding is niet verplicht, het maakt een auto op dát moment niet onveilig. Een apk is geen jaar geldig, een apk moet één keer per jaar plaatsvinden. De bestuurder is en blijft verantwoordelijk voor de onderhoudsstaat van de auto. Als je dus 30000km per jaar rijdt heeft de Amazon minimaal drie grote beurten per jaar nodig volgens het schema dat volvo toen al aangaf en wat nu gewoon nog steeds geldt. Dat je de onderhouds interval wat oprekt kan ik mij wel voorstellen. Wees er dan wel voorzichtig mee. Het blijft tenslotte een auto uit de jaren 60, er waren bv. nauwelijks snelwegen, inparkeren was toen absoluut geen probleem.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2006 20:14 #80079
door
In de eerste plaats was er geen sprake van een scheurtje, maar het ding was gewoon vrijwel volledig aan gort en dat had tijdens de apk ontdekt moeten worden. Men viel destijds wel over een kleine inkeping (chipje) op een van de wishbones van circa 2 bij 1,5 mm. ALs je zo goed kijkt had dat totaal versleten rubber ook ontdekt moeten worden. Ik had er op dat moment nog geen notie van dat dit een slijtage gevoelig punt was. Ik rijd 50 K per jaar en geef dus mijn trouwe ama iedere 4 weken een beurt. Van het oprekken van de onderhoudsinterval is dus geen sprake. Kortom, ik ben van mening dat apk vaak willekeur is en ik heb dus ondervonden dat je daar niet blind op mag vertrouwen. Voor ons als klassieker liefhebbers denk ik dat een 2 jarige keuring niet veel uitmaakt omdat de meesten van ons toch al met een heel ander oog en gedrag met onze auto's omgaan. En al doende leer je...