plaatsing assteunen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2006 09:54 #52329
door
plaatsing assteunen. is gemaakt door
Voor het vervangen van de veren moet de auto opgebokt staan, zodat ik de as naar beneden laten zakken om de veren te vervangen. Ik vraag mij af waar ik het beste de assteunen kan plaatsen. Ik denk erover om ze te plaatsen onder blokjes hout die ik over de kriksteun fabriceer. of weet iemand iets beters?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2006 10:42 #80211
door
Beantwoord door in topic plaatsing assteunen.
auto omhoog tillen dmv krik onder achterbrug, en blokken onder achterste
kriksteunen (deze bevinden zich juist voor de achterwielen) plaatsen.
Verwijder de achterwielen alsook de vangbanden/canvasbanden (1 bout
losmaken is voldoende).
Achterbrug en achteras dan laten zakken door krik naar beneden te laten
komen. Let er daarbij vooral op dat de cardanas niet begint te
steunen/leunen op de onderkant van de tunnel waardoorheen de cardanas
passeert (met risico van knik in de cardan);
dit kan vermeden worden door ook de cardanas aan de achterbrug
los te maken. Laat de krik onder de achterbrug staan, en wring de
veer langs elke kant er onder uit, door bvb de achteras wat op en neer
te schudden (want er blijft meestal nog wel een kleine spanning op de veer
zitten). Zou de cardanas los zijn, dan kan ev. de as nog wat verder zakken
waardoor de veer waarsch. zo kan verwijderd worden. Al bij al een
gemakkelijke klus, mits nemen van wat voorzorgen. Succes met klus.
kriksteunen (deze bevinden zich juist voor de achterwielen) plaatsen.
Verwijder de achterwielen alsook de vangbanden/canvasbanden (1 bout
losmaken is voldoende).
Achterbrug en achteras dan laten zakken door krik naar beneden te laten
komen. Let er daarbij vooral op dat de cardanas niet begint te
steunen/leunen op de onderkant van de tunnel waardoorheen de cardanas
passeert (met risico van knik in de cardan);
dit kan vermeden worden door ook de cardanas aan de achterbrug
los te maken. Laat de krik onder de achterbrug staan, en wring de
veer langs elke kant er onder uit, door bvb de achteras wat op en neer
te schudden (want er blijft meestal nog wel een kleine spanning op de veer
zitten). Zou de cardanas los zijn, dan kan ev. de as nog wat verder zakken
waardoor de veer waarsch. zo kan verwijderd worden. Al bij al een
gemakkelijke klus, mits nemen van wat voorzorgen. Succes met klus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2006 10:49 #80210
door
Beantwoord door in topic plaatsing assteunen.
willy, bedankt voor je zeer helder uitleg.
Je schrijft "auto omhoog tillen dmv krik onder achterbrug, en blokken onder achterste kriksteunen"
Ik wil echter geen blokken maar assteunen onder de kriksteunen plaatsen, maar hoewel de auto in een goede staat is, ben ik bang dat de kriksteunen om kunnen klappen
Je schrijft "auto omhoog tillen dmv krik onder achterbrug, en blokken onder achterste kriksteunen"
Ik wil echter geen blokken maar assteunen onder de kriksteunen plaatsen, maar hoewel de auto in een goede staat is, ben ik bang dat de kriksteunen om kunnen klappen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2006 12:04 #80209
door
Beantwoord door in topic plaatsing assteunen.
een alternatief is 2 originele krikken gebruiken, langs elke kant 1. Ofwel onder elke kant
naast de kriksteunen balkje plaatsen dat zelfde hoogte heeft als
kriksteunen, afmetingen zouden dan bvb kn zijn: +-15cm lang
(tot voor uitstulping van afwatering), 4cm hoog, en
4cm breed, waarin je dan wel met zaag een gleuf maakt om een vertikale rand
(van enkel mm hoog) in te laten vallen. Indien echter de omgeving van je
kriksteunen in goede staat is, denk ik niet dat de kriksteunen gaan
omplooien. Als je achteras ondersteund is, zal uiteindelijk op die steunen
niet te veel gewicht rusten. Ter vergelijking: de volledige body van een
PV544 weegt slechts 230 kg, inbegrepen de 2 deuren en kofferdeksel. Ik
schat dus dat in geval van AM (zonder LPG tank) hoogstens op elke
kriksteun zo'n 100 kg zal
rusten. <br><br>
Zou je de cardanas losmaken, vergeet dan niet dit EERST te doen, als de
wielen nog niet verwijderd zijn, dit om ongevallen te vermijden.
naast de kriksteunen balkje plaatsen dat zelfde hoogte heeft als
kriksteunen, afmetingen zouden dan bvb kn zijn: +-15cm lang
(tot voor uitstulping van afwatering), 4cm hoog, en
4cm breed, waarin je dan wel met zaag een gleuf maakt om een vertikale rand
(van enkel mm hoog) in te laten vallen. Indien echter de omgeving van je
kriksteunen in goede staat is, denk ik niet dat de kriksteunen gaan
omplooien. Als je achteras ondersteund is, zal uiteindelijk op die steunen
niet te veel gewicht rusten. Ter vergelijking: de volledige body van een
PV544 weegt slechts 230 kg, inbegrepen de 2 deuren en kofferdeksel. Ik
schat dus dat in geval van AM (zonder LPG tank) hoogstens op elke
kriksteun zo'n 100 kg zal
rusten. <br><br>
Zou je de cardanas losmaken, vergeet dan niet dit EERST te doen, als de
wielen nog niet verwijderd zijn, dit om ongevallen te vermijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2006 12:34 #80208
door
Beantwoord door in topic plaatsing assteunen.
Mits de roestduivel niet heeft toegeslagen zijn de assteunen meer dan opgewassen tegen het daarlangs opkrikken. Echter, permanent ondersteunen zou ik onder de kokerbalken doen die daar in de buurt zitten. Niet vanwege de sterkte, maar vanwege de stabiliteit. Zo'n brede kokerbalk schuift toch wel wat moeilijker van een assteun af dan zo'n smalle kriksteun.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2006 14:38 #80207
door
Beantwoord door in topic plaatsing assteunen.
Ter plaatse van de kriksteunen is de koker sterker dan op de overige gedeelte van de koker. Ga dus alleen daar opkrikken cq ondersteunen. Vergeet evt niet de schokdemper (onder)los te halen voor extra ruimte. Gebruik dan een krik (desnoods twee) om de achteras dan gecontroleerd te laten zakken. Zet blokken/bakstenen bij de voorwielen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2006 19:54 #80206
door
Beantwoord door in topic plaatsing assteunen.
Ik heb ze ook ooit vervangen. Garagekrik onder achteras, opkrikken, wielen verwijderen, vangbanden losmaken, paar houten balken, of assteunen (eventueel met houten balk om dragend oppervlak te vergroten en je chassisbalken niet plat te drukken als deze crispy ;-( zijn), onder de auto plaatsen. Vervolgens achteras laten zakken en de veren kun je er zo tussenuit nemen. Ik hoefde zelfs de schokbrekers niet los te maken en kon ook de nieuwe, zware, veren probleemloos plaatsen. Tot slot achteras weer opkrikken, vangbanden monteren, wielen terugplaatsen, blokken/steunen weghalen en het geheel laten zakken.
succes, Hans.
succes, Hans.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2006 10:08 #80205
door
Beantwoord door in topic plaatsing assteunen.
Ga in ieder geval nooit sleutelen onder een auto die op de krik staat (zoals het voorstel van een paar berichtjes terug. LEVENSGEVAARLIJK!! Gebruik inderdaad altijd assteunen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





