raar geluid

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2006 23:23 #52303 door
raar geluid is gemaakt door
Ik rijd in een Combi '67 met een B20B motor erin. Ik hoor de laatste tijd bij het optrekken wanneer ik een beetje flink gas geef een metaal -achtig schrapend kort geluid vanuit de motorruimte. Je zou het kunnen vergelijken met het geluid van de koelfan(als die van ijzer zou zijn) waar iets anders van ijzer heel kort tegen aan zou komen. Per seconde twee tikjes ongeveer. Wanneer ik rustig gas geef hoor ik niets. Iemand enig idee ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2006 23:42 #80326 door
Beantwoord door in topic raar geluid
Hai John, die koelfan IS ook van ijzer. Komt ie tegen de radiateur aan? Hoe zijn de motorsteunrubbers en zitten ze vast?
Hoor je het geluid ook wanneer je gas geeft zonder weg te rijden of alleen wanneer de auto flink beweegt?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2006 00:03 #80325 door
Nee, als ik stil sta hoor ik niets. En nee, hij komt niet tegen de radiateur aan. Dat dacht ik eerst ook omdat die wel slecht aan het worden is en dat er stukjes tegen de fan aan kwamen. Over de staat van de motorsteunrubbers zou ik niets kunne zeggen. Dat moet ik morgen even bekijken. Maar wat zou de link hiermee kunnen zijn dan ?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2006 00:20 #80324 door
de motorsteunrubbers houden de boel op zijn plek. Als die stuk/versleten/gescheurd zijn of niet vast zitten kan de motor kantelen of 'verschuiven' en zodoende zou de fan de radiateur kunnen raken en het geluid veroorzaken..
Bij mijn auto raakte de fan verstrikt in de radiateur door een aanrijding van achter. Rubber waren toen prima, maar dit geeft aan hoeveel beweging erin kan zitten.
Bij optrekken kan de kanteling van de motor een soortgelijke reactie veroorzaken wellicht.
Koppeling oke? Slippen bij snel optrekken zou ook een gek geluid kunnen geven als de plaat versleten is. Hoedanook, je zou dan ook andere effecten moeten ervaren...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2006 03:32 #80323 door
Pas een nieuwe (wisselstroom)dynamo geplaatst?
Dan zou je daar de koelvinnetjes eens van na moeten kijken.
Als er wat geraakt wordt moet het blank zijn /worden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2006 18:29 #80322 door
Ik heb precies hetzelfde probleem....
Heb een 164. Met optrekken komt er uit het vooronder een schrapend geluid vandaan, precies zo als jij het beschrijft.

Het gekke is dat het geluid (bij mij) met name bij redelijk veel gasgeven te horen is en dus wanneer het koppelingspedaal al helemaal losgelaten is.
In z'n vrij gaat alles goed en komen er bij gasgeven geen rare geluiden uit de motor, pas bij optrekken/tractie gaat de boel lawaai maken en aanlopen.

Ik verdenk zelf de koppeling.
Het zou dan een lager kunnen zijn, wat niet direct ernstig hoeft te zijn. Maar het kan, in een minder gunstig scenario, natuurlijk ook een tot de draad toe versleten koppelingsplaat zijn welke nu het vliegwiel aan het bewerken is.
Ik ga iig binnenkort de hele boel voor de zekerheid maar een demonteren en vervangen.
En dan zien we wel weer verder....

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2006 22:31 #80321 door
Hoewel dat een vreemd geheel zou zijn zonder slippende koppeling... toch?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2006 09:26 #80320 door
Tja...
Met de koppeling lijkt niks mis.
Ik heb wel geconstateerd dat de koppelingsarm-retour-veer bij mij ontbreekt onder de auto. Ik weet niet of dat altijd zo geweest is of dat deze gebroken is en eraf gesprongen is? In het laatste (naar mijn idee onwaarschijnlijke) geval zou het geluid logischerwijs te verklaren zijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2006 12:15 #80319 door
Ik zat laatst met mijn garagehouder in een 164 voor een proefrit. 'hoor je dat geluid als ik optrek, lagerschalen zijn verrot'. Hoelang de testrit ook duurde en hoe vaak ie ook optrok, ik hoorde nauwelijks iets. Blok eruit, krukas gedemonteerd en ja, gelijk had ie. Ik hoop niet dat dit het is, want later hoorde ik dat met name het slijpen van de krukas een dure grap is......

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2006 19:04 #80318 door
Geluiden zijn altijd erg moeilijk aan te geven of te omschrijven. Het kan echt van alles zijn, de beste remedie is inderdaad een kenner/garage een proefrit te laten maken. Probeer zelf exact die omstandigheden uit te kienen wanneer het geluid precies naar voren komt. Koude/warme motor, welke versnelling, voor of achter, wel of juist geen slippennde koppeling. Rij eerst zelf en laat de man meerijden, geef daarna het stuur over en luister wat zijn mening is. laat ons weten!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD