vervolg getril door hoogteslag ???
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2006 00:56 #52135
door
vervolg getril door hoogteslag ??? is gemaakt door
Onlangs heb ik op het forum hier een topic over geplaatst. Ik ging er van uit dat het getril dat ik in de auto heb (volvo 164,1970) ontstaat door de hoogteslag die in twee velgen zit.(deze heb ik achter gemonteerd).
Ik heb zojuist twee wielen geleend van een vriend, en met deze wielen is het probleem niet over. Verder heb ik de kruiskoppelingen van de tussenas, het tussenaslager en het rubber vervangen. Het getril is niet toerenafhankelijk, maar snelheidsafhankelijk. Dwz dat het niet de motor is, maar de aandrijflijn. Ik hoor van verschillende kanten dat onbalans in de tussenas niet vaak voorkomt, en ik weet geen adres in de buurt waar ik dit kan laten doen.
Waar moet ik het zoeken ??
Kan het getril ook door de achteras komen??
bvd
Andries
Ik heb zojuist twee wielen geleend van een vriend, en met deze wielen is het probleem niet over. Verder heb ik de kruiskoppelingen van de tussenas, het tussenaslager en het rubber vervangen. Het getril is niet toerenafhankelijk, maar snelheidsafhankelijk. Dwz dat het niet de motor is, maar de aandrijflijn. Ik hoor van verschillende kanten dat onbalans in de tussenas niet vaak voorkomt, en ik weet geen adres in de buurt waar ik dit kan laten doen.
Waar moet ik het zoeken ??
Kan het getril ook door de achteras komen??
bvd
Andries
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2006 11:08 #81118
door
Beantwoord door in topic vervolg getril door hoogteslag ???
Als je probleem snelheidsafhankelijk is zal het dus inderdaad ergens tussen de versnellingsbak en de achterwielen moeten zitten. <br>De wielen blijken het dus niet te zijn. Het volgende meest voor de handliggende is een onbalans in de aandrijfas (of 'tussenas'). Dit kan veroorzaakt worden doordat je de twee helften niet op de zelfde juiste manier weer in elkaar geschoven hebt, of doordat er een echt onbalans in zit. <br>In het eerste geval is het overduidelijk makkelijk te verhelpen. In het geval van een onbalans moet je op zoek naar een balanceerbedrijf. In Apeldoorn zit bijvoorbeeld Cardanas (toepasselijke naam...) waar ik al een paar keer naar tevredenheid geweest ben. Maar er zijn er vast meer Nederland.<br>Succes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2006 12:39 #81117
door
De stand van de twee helften is exact dezelfde als voor demontage.Ik had ze gemerkt. Ik kan nog proberen 1 helft 180 graden te verdraaien, en kijken hoet het dan is.
Kan de achteras zelf ook voor trillingen zorgen, of is de tussenas meer voor de hand liggend ??
Kan de achteras zelf ook voor trillingen zorgen, of is de tussenas meer voor de hand liggend ??
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2006 12:50 #81116
door
By the way Ben,
Je zegt goeie ervaringen te hebben met Cardanas in Apeldoorn.
Wat waren jouw klachten, wat waren jouw beweegredenen om daar heen te gaan, en wat was het resultaat, ik bedoel wat merkte je na het balanceren.
Heb je evt tel.nr./adres
Je zegt goeie ervaringen te hebben met Cardanas in Apeldoorn.
Wat waren jouw klachten, wat waren jouw beweegredenen om daar heen te gaan, en wat was het resultaat, ik bedoel wat merkte je na het balanceren.
Heb je evt tel.nr./adres
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2006 12:50 #81115
door
De tussenas is veel voor de hand liggender. Als het uit de achteras zou komen, zou dat betekenen dat één vd steekassen krom is oid. Erg onwaarschijnlijk, hoewel niet onmogelijk. <br><br>
Wat je kunt doen is de auto op goede krikken zetten, met de achterwielen van de grond. Zet de auto in de hoogste versnelling en laat de motor + wielen draaien tot je de trilling krijgt. Zet het toerental daar vast. Kruip onder de auto (terwijl alles draait, dus niet bepaald arbo-verantwoord... ) en kijk of je de aandrijfas kunt zien trillen. Je kunt dit het makkelijkst doen door bijvoorbeeld een schroevendraaier op verschillende plaatsen tegen de draaiende as aan te houden. Als de as slingert (als hij uit balans is) zal hij één zijde van de as gaan raken, en krassen achter laten. <br> Vervolgens zet je het zaakje uit, en draai je een slangklem om de aandrijfas, met het schroefje aan de tegenovergestelde kant van de krassen. Probeer het nog eens. Eventueel met 2 slangklemmen of een extra gewichtje. <br>Als het een onbalans is kun je hem zo opsporen, en zelfs op goedkoper wijze zelf uitbalanceren met een beetje geluk.<br>
Maar nogmaals, wees voorzichtig met deze ongein.
Wat je kunt doen is de auto op goede krikken zetten, met de achterwielen van de grond. Zet de auto in de hoogste versnelling en laat de motor + wielen draaien tot je de trilling krijgt. Zet het toerental daar vast. Kruip onder de auto (terwijl alles draait, dus niet bepaald arbo-verantwoord... ) en kijk of je de aandrijfas kunt zien trillen. Je kunt dit het makkelijkst doen door bijvoorbeeld een schroevendraaier op verschillende plaatsen tegen de draaiende as aan te houden. Als de as slingert (als hij uit balans is) zal hij één zijde van de as gaan raken, en krassen achter laten. <br> Vervolgens zet je het zaakje uit, en draai je een slangklem om de aandrijfas, met het schroefje aan de tegenovergestelde kant van de krassen. Probeer het nog eens. Eventueel met 2 slangklemmen of een extra gewichtje. <br>Als het een onbalans is kun je hem zo opsporen, en zelfs op goedkoper wijze zelf uitbalanceren met een beetje geluk.<br>
Maar nogmaals, wees voorzichtig met deze ongein.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2006 12:58 #81114
door
Er zat twee seconden tussen het plaatsen van de reakties van Ben en mezelf, dat is strak.
Ik heb deze gevaarlijke truc al gedaan, weliswaar zat ik in de auto, en lag ik er niet onder. Als ik me goed herinner voelde ik toen de trillingen niet. Daaruit had ik afgeleid dat het geen onbalans was, maar hoogteslag, dus trillingen pas merkbaar als de wielen in kontakt zijn met de weg. Maar de tip met de slangenklem vind ik wel goed bedacht, ik neem aan dat je die plaatst op de langste helft, vlak bij het tussenaslager ??
Ik heb deze gevaarlijke truc al gedaan, weliswaar zat ik in de auto, en lag ik er niet onder. Als ik me goed herinner voelde ik toen de trillingen niet. Daaruit had ik afgeleid dat het geen onbalans was, maar hoogteslag, dus trillingen pas merkbaar als de wielen in kontakt zijn met de weg. Maar de tip met de slangenklem vind ik wel goed bedacht, ik neem aan dat je die plaatst op de langste helft, vlak bij het tussenaslager ??
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2006 21:58 #81113
door
Als het niet de wielen of de velgen zijn, kunnen het ook lagers of remschijven zijn!
om het nog moeilijker te maken...
Rob
om het nog moeilijker te maken...
Rob
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2006 17:27 #81112
door
Als de trilling optreedt kun je deze voelen in je onderrug of bij je voeten? Voel ook met je handen op de cardantunnel om de plaats ongeveer te bepalen. Zelf heb ik ooit eens meegemaakt dat achterasrubbers versleten waren waardoor de achteras onder belasting(!)scheef ging staan en voor trillingen zorgden. Kijk ook of de cardan as in lijn staat. Het middenlager zou wel eens uit het midden kunnnen staan. Door gebruik te maken van een schietlood en af te tekenen op de grond kun je een indicatie krijgen hoe de kruiskoppelingen staan. Ik heb vroeger inderdaad ook mbv 2 slangklemmen cardanassen 'gebalanceerd'. Wij deden dat toen met 2 slangklemmen, eerst de 'boutjes' tegenover elkaar daarna steeds één ervan iets verschuiven/verdraaien. De man in de auto kon dan steeds aangeven of het beter of slechter ging. Weliswaar op de brug, voorwielen met stenen klem gezet,
de achterwielen beide ondersteund en niet uit zijn veren laten hangen. Toch één ding: een platte kant op een band of karaksbreuk kan hele rare dingen doen, ook al eens de andere banden/wielen gewisseld? Evt unicardan in Halfweg
de achterwielen beide ondersteund en niet uit zijn veren laten hangen. Toch één ding: een platte kant op een band of karaksbreuk kan hele rare dingen doen, ook al eens de andere banden/wielen gewisseld? Evt unicardan in Halfweg
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
14-02-2007 15:59 #81111
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic vervolg getril door hoogteslag ???
Een lager in de versnellingsbak? (uitgaande as)