enkele apk-twijfelpuntjes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2006 14:32 #52105
door
enkele apk-twijfelpuntjes is gemaakt door
Ik zit met enkele puntjes waarvan ik twijfel of ze door de APK komen, kan iemand uitkomst bieden?:<br> Het gaat om twee gaten in de bodem, een groote van 4x4 cm en een kleinere, verstopt tussen het tektiel. Verder is de uitlaatsteun aan de achterkant weggeroest en improvisorisch door de vorige eigenaar of garage vastgemaakt met rubbers en ijzerdraad (waardoor het geheel ook een beetje rammelt zo nu en dan). <br>
Zijn dit punten waar de auto op wordt afgekeurd? Ik weet natuurlijk dat er los daarvan iets aan gedaan moet worden, maar het gaat er even om of de verkoper dit had moeten repareren van tevoren (de auto heeft namelijk een check gehad via verkoper en daaruit zou blijken dat er qua apk op moment van check geen afkeurpunten waren). Ook zijn er haarscheuren in de voorbanden, is dit ook niet toelaatbaar? (ook dit zal ik zowiezo snel vervangen uit veiligheidsoogpunt, maar ok)<br> .. Het gaat er mij even om dat ik al dan niet nog verhaal kan halen bij de verkoper..
Zijn dit punten waar de auto op wordt afgekeurd? Ik weet natuurlijk dat er los daarvan iets aan gedaan moet worden, maar het gaat er even om of de verkoper dit had moeten repareren van tevoren (de auto heeft namelijk een check gehad via verkoper en daaruit zou blijken dat er qua apk op moment van check geen afkeurpunten waren). Ook zijn er haarscheuren in de voorbanden, is dit ook niet toelaatbaar? (ook dit zal ik zowiezo snel vervangen uit veiligheidsoogpunt, maar ok)<br> .. Het gaat er mij even om dat ik al dan niet nog verhaal kan halen bij de verkoper..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2006 16:39 #81288
door
Beantwoord door in topic enkele apk-twijfelpuntjes
Even uit het hoofd want ik ben geen keurmeester:
Uitlaatsteun is volgens mij een afkeurpunt, je zou de uitlaat kunnen verliezen en dat kan gevaarlijk zijn. Droogtescheurtjes in de banden is een afkeurpunt. Gaten mogen niet in een dragend deel zitten, bijv. balk of dorpel. Als er twee kleintjes ergens zitten, zijn er meestal meer.
Uitlaatsteun is volgens mij een afkeurpunt, je zou de uitlaat kunnen verliezen en dat kan gevaarlijk zijn. Droogtescheurtjes in de banden is een afkeurpunt. Gaten mogen niet in een dragend deel zitten, bijv. balk of dorpel. Als er twee kleintjes ergens zitten, zijn er meestal meer.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2006 17:28 #81287
door
Als er geen uitlaatsteun zit is dat op zich geen bezwaar mits de uitlaat op een deugdelijke manier bevestigd is. Mijn uitlaat hangt ook aan de bumpersteun en dat is nog nooit een afkeurpunt geweest.Wel zou ik zoals bernard zegt even goed je bodem en balken nalopen of er niet veel meer ellende zit...Dragende delen mogen tot op een bepaalde hoogte weg zijn <br>(
www.leenapk.nl/zozitdatarchief/2005_01_01_archief.htm
)
hier kun je het een en ander vinden over doorgerot plaatwerk&apk succes.
hier kun je het een en ander vinden over doorgerot plaatwerk&apk succes.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2006 22:42 #81286
door
verhalen op de verkoper.. juridies sta je niet sterk ,koper heeft namenlijk ook onderzoeks plicht ,maar dit terzijde
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2006 22:54 #81285
door
Tja, als je nu al benouwd bent door 2 gaatjes, een uitlaatbeugel, verdroogte banden en de APK; Ik vrees dat de amazon 1 grote teleurstelling wordt.
't is een wagen van gemiddeld 40 jaar oud en daar mankeerd wel eens wat aan. vooral als je andermans ellende koopt/ cq veel achterstallig onderhoud.
't is een wagen van gemiddeld 40 jaar oud en daar mankeerd wel eens wat aan. vooral als je andermans ellende koopt/ cq veel achterstallig onderhoud.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2006 22:55 #81284
door
Ik wil ook geen juridische stappen ondernemen, maar meer een beroep doen op de coulance van de verkoper, door hem te confronteren met toch wel wat nalatigheden dan wel nochalantie.. Misschien dat dat oplevert dat er alsnog even een nieuwe uitlaatsteun en voorbanden opgezet worden. Immers heb ik de auto gekocht met de melding erbij dat er een volvo-dealer-technische-keuring zou plaatsvinden, en is mij verteld dat dat niets meer heeft opgeleverd qua bijv. apk-afkeurpunten. Als dit nu toch zo is zou het toch wel coulant zijn als de verkoper (een garage) dat samen met mij kan oplossen door ofwel een korting te verlenen of geheel op eigen kosten die puntjes te verhelpen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2006 23:42 #81283
door
ik zou eerst eens met de verkoper bespreken wat nu precies is afgesproken; als de auto apk-waardig zou zijn bij aflevering, dan moet je de auto laten keuren en is de verkoper verantwoordelijk voor de eventuele afkeurpunten. Over de roestplekken kan ik zo op afstand niets zeggen; een uitlaat moet gewoon goed vastzitten en banden worden alleen afgekeurd als de scheuren zo diep zijn dat de karkasdraden zichtbaar zijn; droogtescheurtjes zijn dus meestal geen reden tot afkeur; als je toch aan zo'n auto gaat beginnen is het niet onverstandig het apk boekwerk bij de rdw te bestellen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2006 09:38 #81282
door
Achteraf natuurlijk makkelijk gezegd, maar had je niet beter de auto APK kunnen laten keuren vóórdat je hem kocht? Bij de Volvo's die ik tot nu toe heb gekocht, heb ik gewoon altijd een nieuwe APK erbij gekregen. Meer een tip dus, want nu heb je er niets meer aan... Succes verder!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2006 12:26 #81281
door
Gaatjes in de bodem zal waarschijnlijk geen probleem zijn. Ook de uitlaatsteun niet, maar het alternatief moet natuurlijk wel degelijk zijn. IJzerdraadjes vallen daar niet onder...<br>
De verkoper treft geen enkele blaam. Je hebt zelf een onderzoeksplicht. Je koopt een auto inclusief al haar (verborgen) gebreken. In jouw geval lijkt het ook allemaal nog wel mee te vallen. <br>
Misschien had dit artikel een betere voorbereiding bij de aankoop kunnen zijn: www.tinustechniek.nl/1-div-aankooptips.html .
De verkoper treft geen enkele blaam. Je hebt zelf een onderzoeksplicht. Je koopt een auto inclusief al haar (verborgen) gebreken. In jouw geval lijkt het ook allemaal nog wel mee te vallen. <br>
Misschien had dit artikel een betere voorbereiding bij de aankoop kunnen zijn: www.tinustechniek.nl/1-div-aankooptips.html .
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2006 22:47 #81280
door
Kwa roest telt alleen het doorgeroeste gedeelte (dus de gaten).
Als je de maten van het oppervlak van de bodem geeft kan ik het nareken hoeveel E het is.
Uitlaat moet deugelijk bevestigd zijn en gasdicht zijn. Dus als de uitlaat vastzit en niet direct op straat kan vallen is het goedkeur. Ookal zit die vast met eend draadje.
Haarscheuren in de banden:
als je geen karkas ziet is het goed en dan nog is het de mening van de keurmeester, want is moeilijk zo vast te stellen als je het niet gezien hebt
Als je de maten van het oppervlak van de bodem geeft kan ik het nareken hoeveel E het is.
Uitlaat moet deugelijk bevestigd zijn en gasdicht zijn. Dus als de uitlaat vastzit en niet direct op straat kan vallen is het goedkeur. Ookal zit die vast met eend draadje.
Haarscheuren in de banden:
als je geen karkas ziet is het goed en dan nog is het de mening van de keurmeester, want is moeilijk zo vast te stellen als je het niet gezien hebt