schurend geluid b18a, amazon

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2006 11:23 #52023 door
Sinds een week of twee produceert mijn amazon als de motor koud is een "schurend / jankend" geluid. Niet heel dramatisch of hard maar toch niet helemaal okay. Het maakt niet uit of hij in zijn versnelling staat of niet. Als de motor warm is dan is het geluid ook weg. Opvallend is wel dat de compressie van de 4de cilinder in een half jaar (na 20.000 km). van 11 bar naar 9 is gezakt. (Olie toegevoegd in cilinder maar geen effect dus vermoedelijk de kleppen.) Causale verband kan ik niet aantonen want weet niet of de val van compressie gelijktijdig met het geluid of reeds aanwezig was. Nu rijd ik een groot aantal km per jaar dus het zit er een keer aan te komen dat mijn amazon een nieuw hart dient te krijgen, maar zou dit het liefst nog een half jaartje uitstellen. Hebben jullie enig idee wat het geluid zou kunnen veroorzaken. Ik localiseer het geluid rondom de motor en bak en begrijp dat via een schrijfend forum het erg lastig is om het geluid te omschrijven, maar toch.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2006 13:31 #81735 door
Beantwoord door in topic schurend geluid b18a, amazon
Als je de koppeling intrapt, gaat het geluid dan weg? Dan zou het namelijk het druklager kunnen zijn dat versleten is. Al schrijvend bedenk ik mij dat ik geen verklaring weet in dat geval als de motor warm wordt. Dit heeft volgens mij geen invloed op het druklager lijkt mij.
Wellicht moet je het toch zoeken richting oliepomp en/of zuigerveren? Heb je de oliedruk al eens kunnen meten?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2006 08:17 #81734 door
Het maakt geen verschil of ik de koppeling al dan niet intrap. De gehele koppeling heb ik 2 maanden geleden vervangen (weet je nog). Het blok produceert volgens mij wel redelijk wat overdruk, maar heb dit nog niet gemeten. Heb jij hiervoor apparatuur? Zuigerveren zou kunnen maar de compressie is op 3 cilinders niet teruggelopen alleen op de vierde. Na de olietest in de cilinder leverde dit voor de vierde geen verhoging van compressie op dus het compressie verlies zit in de kleppen, toch?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2006 08:50 #81733 door
Hoi Mike,

Ik heb een meter waarmee je de oliedruk kunt meten, die draai je in de aansluiting van de oliedrukzender, laat de motor draaien en de meter geeft de druk aan. Voor wat betreft de compressie is het volgens mij zeker een kleppen verhaal. Recent hebben wij nog een oliepomp vervangen van een B18. De motor had ook een "schurend" geluid en is nu weer muisstil. Bij deze pomp was overigens de complete as die de tandwielen in de pomp op zijn plaats houdt eruit gevallen en die lag onder in het carter.......
Ik ben vanavond en donderdag nog aanwezig, en ga daarna met vakantie....... Ben er dan 12 augustus weer.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2006 10:24 #81732 door
Nou dan zie ik je na twaalf augustus en wens ik je een zeer prettige vakantie want het gaat me agenda technisch toch niet lukken deze week. In ieder geval weer bedankt voor je advies,

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2006 10:56 #81731 door
:-))) Hmmm ja, je hebt gelijk...... We komen er wel weer uit hoor!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2006 12:13 #81730 door
Oja, Dries. Vraag de volgende keer niet meer hoe het gaat met mijn volvo's, want je ziet het he, we verzoeken de goden ;-)