lagerspeling stellen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2006 23:37 #51960
door
lagerspeling stellen is gemaakt door
Het is net of auto's weten wanneer je ze wil gaan verkopen, dan moeten zo nog ff moeilijk doen...
<p>
Zo kwam ik er vandaag achter dat op het linker achterwiel voelbare speling zit (paar dagen geleden bij de APK niet opgemerkt!). Het lager is OK, geen rommelende geluiden ofzo, moet alleen gesteld worden.
<p>
Mijn vraag is als de speling te groot is, moeten er dan vulplaatjes bij of juist af?
(1970 Amazon)
<p>
Zo kwam ik er vandaag achter dat op het linker achterwiel voelbare speling zit (paar dagen geleden bij de APK niet opgemerkt!). Het lager is OK, geen rommelende geluiden ofzo, moet alleen gesteld worden.
<p>
Mijn vraag is als de speling te groot is, moeten er dan vulplaatjes bij of juist af?
(1970 Amazon)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2006 09:16 #82008
door
Beantwoord door in topic lagerspeling stellen
Lennard, als het lager OK is, dan heeft de voelbare speling
inderdaad te maken met de shims.
In dit geval vind je wel iets bij "achteras, links rechts speling?"
van Kees, of iets dergelijks; je vind er in elk geval verwijzing(en) naar
literatuur. Te veel van dit soort speling wordt opgeheven door aanpassen vd
shims, meestal door er 1 (bvb van 0.05mm) te verwijderen, ofwel door er 1
te vervangen door een dunnere.
<br><br>
[Zou je geinteresseerd zijn in gedetailleerde info ivm shims, kan ik je een
tekst uit mijn documentatie mailen (naar LW...at yahoo.com?).]
<br><br>
[Zou het toch het lager zelf zijn dat speling vertoont, zoek dan
naar bvb. "achterwiellager monteren" van Robert, naar
"lagerspeling achteras" van Paul, of naar "achterwiellager amazon" van Jaap
Blijleven.]
<br><br>
Succes met verwijderen speling.
inderdaad te maken met de shims.
In dit geval vind je wel iets bij "achteras, links rechts speling?"
van Kees, of iets dergelijks; je vind er in elk geval verwijzing(en) naar
literatuur. Te veel van dit soort speling wordt opgeheven door aanpassen vd
shims, meestal door er 1 (bvb van 0.05mm) te verwijderen, ofwel door er 1
te vervangen door een dunnere.
<br><br>
[Zou je geinteresseerd zijn in gedetailleerde info ivm shims, kan ik je een
tekst uit mijn documentatie mailen (naar LW...at yahoo.com?).]
<br><br>
[Zou het toch het lager zelf zijn dat speling vertoont, zoek dan
naar bvb. "achterwiellager monteren" van Robert, naar
"lagerspeling achteras" van Paul, of naar "achterwiellager amazon" van Jaap
Blijleven.]
<br><br>
Succes met verwijderen speling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2006 10:01 #82007
door
Beantwoord door in topic lagerspeling stellen
Er wordt gesproken van "voelbare speling". Daar is toch altijd sprake van??? Als ik mijn amazon achter op bokken heb staan, voel ik ook een fractie van een mm speling. Ik hoor echter geen enkel geluid. Wellicht moet ik dus ook met shims gaan werken. Is dit direct noodzakelijk of kan ik er nog wel eerst 2000 km mee rijden op vakantie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2006 10:24 #82006
door
Beantwoord door in topic lagerspeling stellen
de speling vd achteras moet liggen tussen welbepaalde waarden (terug te
vinden in documentatie, zoals Haynes). Uiteraard is ook deze speling
"voelbaar" door aan de achteras te trekken en te duwen. Alleen met meetklok
(nauwkeurigheid 0.01mm) is een correcte afstelling binnen de normen met
zekerheid af te stellen. Heeft men daarmee echter enige ervaring, dan kan
men ook wel "voelen" (of ook "horen" bij aandachtig luisteren, want op de
beiden uiteinden hoort men een toch lichte "tik") hoeveel die speling
ongeveer is. Er is nl een duidelijk verschil te voelen of te horen tussen bvb. speling van 0.10mm
(=goed) en 0.30 (=te veel). Uit eigen ervaring weet ik echter dat
rondrijden met wat te veel speling niet direct schadelijke gevolgen heeft:
zo reed ik met AM1969 (met te veel speling) met 5 pers. en volle lading
ooit probleemloos gans Italie en Sicilie rond (= +-6000km).
<br><br>
Dus niet direct paniek bij wat te veel speling "voelen" of "horen".
vinden in documentatie, zoals Haynes). Uiteraard is ook deze speling
"voelbaar" door aan de achteras te trekken en te duwen. Alleen met meetklok
(nauwkeurigheid 0.01mm) is een correcte afstelling binnen de normen met
zekerheid af te stellen. Heeft men daarmee echter enige ervaring, dan kan
men ook wel "voelen" (of ook "horen" bij aandachtig luisteren, want op de
beiden uiteinden hoort men een toch lichte "tik") hoeveel die speling
ongeveer is. Er is nl een duidelijk verschil te voelen of te horen tussen bvb. speling van 0.10mm
(=goed) en 0.30 (=te veel). Uit eigen ervaring weet ik echter dat
rondrijden met wat te veel speling niet direct schadelijke gevolgen heeft:
zo reed ik met AM1969 (met te veel speling) met 5 pers. en volle lading
ooit probleemloos gans Italie en Sicilie rond (= +-6000km).
<br><br>
Dus niet direct paniek bij wat te veel speling "voelen" of "horen".
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2006 11:39 #82005
door
Beantwoord door in topic lagerspeling stellen
Ik had vorig jaar bij de APK dat de keurmeester bij het rechterachterwiel bleef twijfelen. Er zat speling op, zie hij. Hij wilde de auto daarop afkeuren, tot een collega zei: "Ja, maar het zijn steekassen! Daar zit altijd speling op!". Ik heb geen idee hoeveel speling dat was natuurlijk, maar ik vraag mij ook af hoe ze dat bij een APK normaal gesproken "meten". Ik geloof niet dat elke keurmeester daarvoor 'gevoel' heeft bij onze Volvo's...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2006 13:09 #82004
door
Beantwoord door in topic lagerspeling stellen
Een tijdje terug heb ik ook de achteras afgesteld. Met de shims die ik had kwam ik op krap 0.1 mm speling dat is eigenlijk nauwelijks voelbaar. Het is dat je het hebt gemeten met een micromeetr klokje, anders zou je het niet echt voelen. Om te meten en evt aan te passen moet natuurljk wel de remtrommel eraf, waar je een trommeltrekker voor nodig hebt. Bij teveel speling moet je shims weghalen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2006 16:32 #82003
door
Beantwoord door in topic lagerspeling stellen
Ik heb het rechter achterwiel als vergelijkmateriaal, en als je daar stevig aan het wiel wrikt, dan is er niets te voelen. De speling van het linker achterwiel, echter, is goed te voelen en te horen...
<p>
Willy, ik zie je mail graag tegemoet!
<p>
Willy, ik zie je mail graag tegemoet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2006 09:19 #82002
door
Beantwoord door in topic lagerspeling stellen
Speling links en rechts is een een dezelfde speling! De speling zit namelijk tussen de twee steekassen midden in het differentieel. Misschien is je lager niet best meer en voel je meer een speling als je het wiel heen en weer waggelt, ipv het zuiver van binnen naar buiten trekt? Of misschien zit je remtrommel los (dat zou echt niet best zijn). Om zeker te zijn moet je echt de boel demonteren en inspecteren wat er nou mis is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lennard Weekers (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
05-11-2006 08:35 #82001
door Lennard Weekers (GAST)
Beantwoord door Lennard Weekers (GAST) in topic lagerspeling stellen
<p>Oké, het is weer even geleden, maar ik wil toch even de uitkomst met jullie delen.</p><p>Mede dankzij de informatie die ik van Martens Autoparts, het V.O.D. en de Haynes handleiding heb gekregen ben ik weer wat wijzer wat betreft hoe de speling op de achteras werkt. Om de speling te kunnen voelen moeten <em>beide</em> achterwielen in de lucht hangen. Dat betekende in mijn geval dus dat met alleen het linker wiel in de lucht duidelijk speling voelen geen lagerspeling kon zijn!</p><p>Maar omdat ik dat niet wist had ik de steekas uit de achteras gehaald om het lager te inspecteren. Dat zag er gewoon prima uit. Ben toen naar het V.O.D. getogen met de steekas bij me, en daar viel ze op dat het uiteinde waar de trommel op zit niet echt glad was. Er waren plekken met roest en plekken blinkend kaal metaal. Bleek dus dat de trommel door het "hobbelig" zijn van de steekas (we hebben het hier over zeer miniscule hoogteverschillen) niet 100% aansloot zodat die wat kon kantelen. Bovendien dacht ik dat de kroonmoer vast is vast moest en dan net iets terug om de splitpen erdoorheen te doen. Dit samen resulteerde dus in een niet erg stabiel zittende trommel.</p><p>Polijsten van de steekas en het gat in de trommel bleek de eenvoudige oplossing! Helemaal op het eind (Amazon is inmiddels verkocht) toch nog wat geleerd...</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





