olievraag
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2006 22:03 #51958
door
olievraag is gemaakt door
Twee vragen. Ik heb een amazone met B20A motor. Ik gooi olie van Halfords in het blok 15w40. 5 liter voor 20 euro. Bij de aldi hebben ze ook olie 15w40 5 liter voor 7 euro. Kan ik deze olie ook in mijn motorblok gooien bij de olie die er al in zit. Scheelt veel geld.
Tweede vraag kun je in een motorblok waarin 15w40 olie zit ook 15w50 olie bijgooien of 20w50 olie?
Groet
george zoutberg
een volkomen leek op oliegebied
Tweede vraag kun je in een motorblok waarin 15w40 olie zit ook 15w50 olie bijgooien of 20w50 olie?
Groet
george zoutberg
een volkomen leek op oliegebied
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2006 22:14 #82018
door
Beantwoord door in topic olievraag
In de amazon dien je minerale olie te gebruiken 10W40.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2006 22:25 #82017
door
je moet geen verschillende olieviscositeiten door elkaar gooien . altijd aftappen, nieuwe ingooien en filter vernieuwen.merken maken niet zoveel uit, duurdere olie gaat langer mee. zelf gebruik ik 20w50 van kroon olie.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2006 22:48 #82016
door
Hoewel olie tegenwoordig veel beter is dan de olie toentertijd, zou ik gaan voor een merkolie en geen risoco lopen met spul van de Aldi.
<p>
Over viscositeiten verschillen de meningen. In mijn pas gereviseerd blok heb ik 10W40 gebruikt, maar de leverancier van dat blok raadde vanaf het begin gewoon 15W50 aan. Zelfs een gerevsieerde motor van deze leeftijd heeft nu eenmaal veel ruimere spelingen dan modern spul. Ik ben dus weer overgestapt op 15W50, en dat bevalt beter. Voor mijn gevoel loopt ie er gewoon net ietsje lekkerder door. In motoren met al heel wat km op de teller zou ik sowieso gaan voor 15W50 of 20W50.
<p>
Viscositeiten bij voorkeur niet mengen.
<p>
Kwa prijs en kwaliteit een mooie olie is Comma Europa 15W50. 5 l kost zo rond de 12,50 bij de automaterialenhandel.
<p>
Over viscositeiten verschillen de meningen. In mijn pas gereviseerd blok heb ik 10W40 gebruikt, maar de leverancier van dat blok raadde vanaf het begin gewoon 15W50 aan. Zelfs een gerevsieerde motor van deze leeftijd heeft nu eenmaal veel ruimere spelingen dan modern spul. Ik ben dus weer overgestapt op 15W50, en dat bevalt beter. Voor mijn gevoel loopt ie er gewoon net ietsje lekkerder door. In motoren met al heel wat km op de teller zou ik sowieso gaan voor 15W50 of 20W50.
<p>
Viscositeiten bij voorkeur niet mengen.
<p>
Kwa prijs en kwaliteit een mooie olie is Comma Europa 15W50. 5 l kost zo rond de 12,50 bij de automaterialenhandel.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2006 00:05 #82015
door
Ik sluit me hierbij aan. Als je last hebt van hoog olieverbruik zou ik er zeker geen 15W40 indoen (te dun). <br>Toen ik last kreeg van rookpluimpjes heb ik de olie ververst met Comma 15W50 en weg probleem...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2006 05:15 #82014
door
zie ook bij onderwerp "20w50 olie, welk merk?" van Ben Flierman; eigen bijdrage tot dit onderwerp gaat over wat in Volvo instructieboekjes te lezen staat over te gebruiken olie in B18/B20 motoren.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2006 09:53 #82013
door
Ik heb de boel onlangs 'aangevuld' met 20W50 van Valvoline, en daarvoor heb ik er al eens 15W40 ingegooid. Wat er nog in zat heb ik al helemaal geen idee van. Ik wist niet dat het mengen van verschillende olien/visciositeiten afgeraden werd. Misschien toch maar eens alles aftappen dan en meteen het filter vervangen. Dan stop ik er daarna weer Valvoline 20W50 (Karwei, +/- 18 euro/5liter) in. Mijn Amazon B18 verbruikt redelijk wat olie trouwens maar klinkt nog perfect en loopt ontzettend goed...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2006 10:04 #82012
door
Sowieso is het aan te raden om bij de aanschaf van een auto waarvan de onderhoudshistorie onbekend is, in ieder geval de olie en het oliefilter te vervangen. Half uurtje werk. Wel even een paar uur de olie uit het carter laten druppen. Zelf zou ik nooit Gamma/Lidl/Aldi/Halfords/bouwmarkt-olie gebruiken. Olie is mij daar te belangrijk voor. Ik gebruik zomer en winter 20W50 van Kroon Oil. 5 liter voor 20 euro.