APK en afmelden
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
18-08-2006 12:59 #51930
door 11236-dummy
APK en afmelden is gemaakt door 11236-dummy
<p>Ok, dit ga je niet geloven! Ik heb vorige week mijn Amazon laten keuren. Afgekeurd op het ontbreken van een leeuwtje op de achterste kentekenplaat. Dus ik een nieuwe plaat besteld, maar daar staat ook geen leeuwtje op! De RDW gebeld en blijkt dat er per 21 juli 2006 niet meer gekeurd wordt op de geldigheid van de kentekenplaten! Dus ten onrechte afgekeurd!!!!!</p><p> Ik vandaag terug naar de garage om de auto af te laten melden. Garage gaf inderdaad toe ten onrechte de auto te hebben afgekeurd, maar wilde onder geen beding opdraaien voor de door mij gemaakte kosten (ik had immers voor 18 euro een nieuwe kentekenplaat aangeschaft). </p><p> Maar nu komt het mooiste: de auto kon ook niet worden afgemeld! De keurmeester die mijn auto had gekeurd, was namelijk <strong>met vakantie</strong>!De garagehouder is zelf ook keurmeester, maar wilde geen auto afmelden die hij zelf niet had gekeurd. Hoezo vertrouwen in je collega's.... Vorig jaar maanden bezig geweest om de Ama door de keuring te krijgen en nu begint het hele circus weer opnieuw...</p><p> Volgende week moet ik terug komen om de auto WEER te laten keuren, nu dus door een andere keurmeester. En natuurlijk zullen ze wel weer iets vinden wat de ander niet vond en zit ik dus weer met een afgekeurde auto. Laat alsjeblieft snel die wet ingaan dat je auto's van voor 1964 niet meer APK hoeft laten keuren. Koop ik gelijk een auto van voor 1964... ZUCHT!!!!</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-08-2006 16:49 #82087
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic APK en afmelden
Ai ai ai.. dat is wel een gevalletje heel erg pech! Waarom moet de auto trouwens volgende week bij een andere keurmeester worden gekeurd? Mag je niet wachten tot de oude terug is van vakantie om hem bij hem gewoon af te melden? Erg kut ook van de kosten, de tijd en de moeite. Aan de ene kant kan je het een APK keurmeester niet al te erg kwalijk nemen dat er zo'n fout gemaakt wordt, maar dat ze dan niet voor de kosten opdraaien is ronduit jammer. Daarmee verliezen ze bovendien naar alle waarschijnlijkheid een klant...
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
18-08-2006 17:09 #82086
door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic APK en afmelden
<p>Zie ook mijn relaas op
p130.web-log.nl
</p><p> </p>
- Harold Schmeitz (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2006 22:08 #82085
door Harold Schmeitz (GAST)
Beantwoord door Harold Schmeitz (GAST) in topic APK en afmelden
Ai, dat probleem ken ik van vorig jaar...
Ik had ivm schade een nieuwe kentekenplaat.
Bij de APK niks aan de hand, auto goedgekeurd en afgemeld, maar helaas: steekproef !
De steekproef was ook geen probleem (ok, een opmerking over de staat van de gordels),
maarrr... geen leeuwtje, dus afkeur. Gelukkig had ik de oude kentekenplaat nog thuis liggen en heb ik de dag erna alsnog mijn APK gekregen.
Dit jaar was het ook weer leuk, de keurmeester herkende me meteen (dat leeuwtje had hem vorig jaar strafpunten gekost
) :
1. Gordels waren nu echt te slecht.
2. Canvasband van de achteras raakte de uitlaat (typisch probleem met de simons uitlaat die ik eronder heb geschroefd)
3. Remcilinder rechtsachter zat vast
Maar na wat uurtjes sleutelen is alles weer ok.
Overigens kun je 2 maanden voor de verloopdatum van de APK al terecht voor een keuring, met behoud van de verloopdatum (maar dan een jaar verzet natuurlijk). Dan heb je voldoende tijd om het een en ander te repareren.
Groeten, Harold
Ik had ivm schade een nieuwe kentekenplaat.
Bij de APK niks aan de hand, auto goedgekeurd en afgemeld, maar helaas: steekproef !
De steekproef was ook geen probleem (ok, een opmerking over de staat van de gordels),
maarrr... geen leeuwtje, dus afkeur. Gelukkig had ik de oude kentekenplaat nog thuis liggen en heb ik de dag erna alsnog mijn APK gekregen.
Dit jaar was het ook weer leuk, de keurmeester herkende me meteen (dat leeuwtje had hem vorig jaar strafpunten gekost
1. Gordels waren nu echt te slecht.
2. Canvasband van de achteras raakte de uitlaat (typisch probleem met de simons uitlaat die ik eronder heb geschroefd)
3. Remcilinder rechtsachter zat vast
Maar na wat uurtjes sleutelen is alles weer ok.
Overigens kun je 2 maanden voor de verloopdatum van de APK al terecht voor een keuring, met behoud van de verloopdatum (maar dan een jaar verzet natuurlijk). Dan heb je voldoende tijd om het een en ander te repareren.
Groeten, Harold
- J. Keukens (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-09-2006 15:58 #82084
door J. Keukens (GAST)
Beantwoord door J. Keukens (GAST) in topic APK en afmelden
<p>Laatst stond er in AMK dat als je geen EU label in je gordels hebt staan, de gordels niet gezien worden als gordels. Dus een boete omdat je geen gordel omhebt? jammerdan! want je hebt geen gordels in je auto en bij die ouwe bakken heb je geen gordel plicht! (wel EU label eruit halen als je "moderne" rolgordels hebt.</p><p>Kortom; Volvo gordels zijn geen gordels maar spanbanden en die mogen ze niet keuren.</p>
- J. Keukens (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-09-2006 16:04 #82083
door J. Keukens (GAST)
Beantwoord door J. Keukens (GAST) in topic APK en afmelden
<p>Oja, als ze een auto keuren en de keurmeester keurt hem af, moet hij hem ook afmelden. Op deze manier kan de rdw ook de garage's in de gaten houden of ze de klant niet op kosten jagen. je kunt ten allertijden een herkeuring aanvragen bij de rdw als je niet eens bent met de keur uitlslag van je garage.</p><p> </p><p>Rdw site:</p><p><em>"<span class="header">Keuringsrapport bij afkeuring </span>
</em></p><p><em>Het garagebedrijf moet altijd een keuringsrapport afgeven, dus ook bij APK-afkeuring. Heeft u geen keuringsrapport ontvangen voor uw afgekeurde voertuig, vraag er dan om! Zonder keuringsrapport kunt u geen beroep aantekenen tegen de afkeuring."</em></p><p><span class="header"><em><strong>Bent u het niet eens met het resultaat van de keuring?</strong></em> </span>
</p><p><em>Als u vindt dat uw voertuig ten onrechte is goed- of afgekeurd en u komt er met de betreffende APK-instantie niet uit, dan kunt u bij de RDW een herkeuring aanvragen. </em></p><p><em>Er zijn kosten verbonden aan de aanvraag van een herkeuring. U krijgt dit bedrag terug als uw voertuig inderdaad onterecht is goed- of afgekeurd. U heeft altijd een keuringsrapport nodig om in beroep te kunnen gaan. Vraag hier dus om bij het bedrijf. </em></p><p><em>Bent u het niet eens met de afkeuring van uw voertuig dan moet u meteen ná de keuring in beroep gaan bij het regiokantoor van de RDW waaronder de keuringsinstantie valt. Het voertuig mag dan niet verplaatst worden en er mogen intussen geen reparaties worden verricht. De herkeuring vindt nog dezelfde dag plaats. </em></p><p><em>Heeft u in een later stadium bezwaar tegen de APK-keuring van uw voertuig dan kunt u dit gedurende de geldigheid van het keuringsrapport schriftelijk melden bij een van onze regiokantoren. Er vindt dan een herkeuring plaats. </em></p><p><em>Het is echter wel moeilijk om na verloop van tijd vast te stellen of de APK juist is verricht. Immers, hoe langer de termijn is, hoe moeilijker het wordt om te achterhalen of het voertuig op het moment van de oorspronkelijke keuring wel of niet aan de gestelde eisen voldeed. Het is daarom raadzaam in dergelijke gevallen eerst contact op te nemen met de garage waar uw voertuig is gekeurd.</em></p>
</em></p><p><em>Het garagebedrijf moet altijd een keuringsrapport afgeven, dus ook bij APK-afkeuring. Heeft u geen keuringsrapport ontvangen voor uw afgekeurde voertuig, vraag er dan om! Zonder keuringsrapport kunt u geen beroep aantekenen tegen de afkeuring."</em></p><p><span class="header"><em><strong>Bent u het niet eens met het resultaat van de keuring?</strong></em> </span>
</p><p><em>Als u vindt dat uw voertuig ten onrechte is goed- of afgekeurd en u komt er met de betreffende APK-instantie niet uit, dan kunt u bij de RDW een herkeuring aanvragen. </em></p><p><em>Er zijn kosten verbonden aan de aanvraag van een herkeuring. U krijgt dit bedrag terug als uw voertuig inderdaad onterecht is goed- of afgekeurd. U heeft altijd een keuringsrapport nodig om in beroep te kunnen gaan. Vraag hier dus om bij het bedrijf. </em></p><p><em>Bent u het niet eens met de afkeuring van uw voertuig dan moet u meteen ná de keuring in beroep gaan bij het regiokantoor van de RDW waaronder de keuringsinstantie valt. Het voertuig mag dan niet verplaatst worden en er mogen intussen geen reparaties worden verricht. De herkeuring vindt nog dezelfde dag plaats. </em></p><p><em>Heeft u in een later stadium bezwaar tegen de APK-keuring van uw voertuig dan kunt u dit gedurende de geldigheid van het keuringsrapport schriftelijk melden bij een van onze regiokantoren. Er vindt dan een herkeuring plaats. </em></p><p><em>Het is echter wel moeilijk om na verloop van tijd vast te stellen of de APK juist is verricht. Immers, hoe langer de termijn is, hoe moeilijker het wordt om te achterhalen of het voertuig op het moment van de oorspronkelijke keuring wel of niet aan de gestelde eisen voldeed. Het is daarom raadzaam in dergelijke gevallen eerst contact op te nemen met de garage waar uw voertuig is gekeurd.</em></p>
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-09-2006 16:20 #82082
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic APK en afmelden
@Joep:
Ok, dus als ik het goed begrijp maakt het voor de APK niet uit hoe gerafeld mijn oude Amazon gordels zijn omdat ze niet als gordels gezien mogen worden? Heb je hier ook een apk-regel-nummertje bij toevallig, mocht dit bij mij toch als
puntje naar boven komen straks bij de apk dan heb ik dat teminste bij de hand
<span class="text">Overigens is het eerder genoemde m.b.t. de gordels vreemd genoeg tegenstrijdig met de regel dat na 31 december 1970 gordels voorin verplicht zijn, aangezien er in 1971 nog geen EU label in de gordels zat (of wel?!) en het dus geen gordels zijn volgens de AMK, wat dan zou resulteren in afkeur (?). Nou ja, bureaucratie is ons land niet vreemd dus dit komt ook niet geheel als een verrassing
.</span>
@Iedereen:
Even heel iets anders: Mijn auto is uit Belgie ingevoerd in 1974, op het kentekenbewijs is dan ook alleen deze datum te vinden. De originele bouwdatum lijkt nergens meer te vinden, maar is uiteraard uit het chassisnummer gewoon te herleiden naar 'eind 1968'. Levert dit verder geen problemen op bij de APK, dat ze zeg maar de regels van 1974 toe gaan passen? Dan zouden bijv. onderstaande regels ineens van toepassing zijn:
- "<span class="text"> Bij auto’s vanaf 31 december 1973 moeten de <strong>uitlaatgassen</strong> voldoen aan de daarvoor wettelijk vastgestelde eisen."</span> en
- "<span class="text">Na 31 december 1970 zijn <strong>gordels</strong> voorin verplicht."
Moet ik me zorgen maken?
</span>
Ok, dus als ik het goed begrijp maakt het voor de APK niet uit hoe gerafeld mijn oude Amazon gordels zijn omdat ze niet als gordels gezien mogen worden? Heb je hier ook een apk-regel-nummertje bij toevallig, mocht dit bij mij toch als
puntje naar boven komen straks bij de apk dan heb ik dat teminste bij de hand
<span class="text">Overigens is het eerder genoemde m.b.t. de gordels vreemd genoeg tegenstrijdig met de regel dat na 31 december 1970 gordels voorin verplicht zijn, aangezien er in 1971 nog geen EU label in de gordels zat (of wel?!) en het dus geen gordels zijn volgens de AMK, wat dan zou resulteren in afkeur (?). Nou ja, bureaucratie is ons land niet vreemd dus dit komt ook niet geheel als een verrassing
@Iedereen:
Even heel iets anders: Mijn auto is uit Belgie ingevoerd in 1974, op het kentekenbewijs is dan ook alleen deze datum te vinden. De originele bouwdatum lijkt nergens meer te vinden, maar is uiteraard uit het chassisnummer gewoon te herleiden naar 'eind 1968'. Levert dit verder geen problemen op bij de APK, dat ze zeg maar de regels van 1974 toe gaan passen? Dan zouden bijv. onderstaande regels ineens van toepassing zijn:
- "<span class="text"> Bij auto’s vanaf 31 december 1973 moeten de <strong>uitlaatgassen</strong> voldoen aan de daarvoor wettelijk vastgestelde eisen."</span> en
- "<span class="text">Na 31 december 1970 zijn <strong>gordels</strong> voorin verplicht."
Moet ik me zorgen maken?
</span>