APK perikelen

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2006 17:37 #51803 door Vincent Kroese (GAST)
APK perikelen is gemaakt door Vincent Kroese (GAST)
Vandaag mijn Amazon (1968) naar de APK-keuring gebracht. Altijd spannend natuurlijk bij een auto, en zeker als het je eerste APK is met je eerste oldtimer!

Na 45 minuten te doen over een stukje van een paar kilometer (lang leve de spits en het verkeer rond Utrecht) kon de keuring beginnen...

Het resultaat viel op zich wel mee:

- Rubbers achterdemper moeten vervangen
- Middendemper is niet helemaal gasdicht, moet gemaakt worden (soort uitlaat-cement ofzo schijnt daarvoor te bestaan (?) )
- Gordel passagier is beschadigd en moet vervangen worden.
- Uitstoot is niet goed (te hoog) en dus moet het gas afgesteld worden.
- Adviespunt op APK-rapport: dorpel linksachter.

De oplettende lezer zal het al gezien hebben: afkeur op uitstoot? Dat was toch niet van belang bij auto's van voor +/- 1971? Klopt, maar helaas staat er op mijn kentekenbewijs niet '1968' maar '1974'. De auto is toen naar Nederland gekomen vanuit België en kennelijk vond iemand het toen logisch om er ook die datum op te zetten, al werd de Amazon toen al bijna 4 jaar niet meer gemaakt. Kortom: mijn auto uit '68 (duidelijk afleidbaar uit chassisnummer) moet nu voldoen aan ALLE eisen van een auto uit 1974!! Gordels verplicht, uitstoot, remmen, etc!

Is dit normaal, en zijn er meer mensen die zoiets meegemaakt hebben? Is er uberhaupt iets aan te doen als ik dit zou willen, door een belletje naar de RDW, of staat die datum nu eenmaal en blijft dat zo?

Al met al ben ik wel blij met het keuringsresultaat: er lijken geen grote kostenposten tussen te zitten. Wel werd na een hoop geprik ook duidelijk hoeveel zwakke/rotte plekken de auto heeft. Nu nog geen afkeur, maar eigenlijk wel laswerk wat ik voor de winter zou moeten laten uitvoeren....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2006 19:26 #82657 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic APK perikelen
<p>Vincent,</p><p>Toch even informeren bij de RDW wat er aan jouw kentekenpapieren te doen valt; vaak kan er een "datum eerste toelating" toegevoegd worden.</p><p>De emissie eisen van 1974 zijn (met een krappe afstelling) wel te halen dus dathoeft geen spelbreker te zijn.</p><p>Je gordelplicht heb je zowiezo want de auto was van fabriekswege al voorzien van gordels.</p><p> </p><p>Verder succes gewenst met je auto, want zo te lezen heb je er wel een hoop lol in.</p>

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2006 22:34 #82656 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic APK perikelen
@Han Misdom:

Ja, ik heb nog erg veel plezier in mijn Amazon..

Ik twijfel nog over de middendemper: dichtsmeren of een nieuwe middendemper ertussen. Aan de ene kant wil ik het het liefste meteen goed doen, maar als dichtsmeren ook goed genoeg is voor de apk en verder niet veel problemen kan veroorzaken, waarom dan ook niet?

Gorder is een beetje jammer. Normaal gesproken zou ik die er even uit kunnen halen, maar dat kan nu dus niet aangezien de '68 er aan eisen moet voldoen van '74, waaronder verplichte gordels!

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-10-2006 00:16 #82655 door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic APK perikelen
<p>He Vincent! Nou, dat valt toch allemaal wel mee? ;-) Jammer van die gordels inderdaad. Ik heb ze bij de laatste APK gewoon verwijderd. Ik zou zeker even met de RDW contact opnemen hoe dat zit met die toelatingsdatum. Daar is gewoon iets niet helemaal goed gegaan. Ze hebben laatst ook zonder problemen het typenummer van mijn auto aangepast aangezien dat niet overeen kwam met het typenummer dat op het kentekenbewijs staat. </p><p> </p><p>En dan die middendemper. Ik weet een mannetje in het midden van het land die voor een leuke prijs een hele mooie Simons sportuitlaat verkoopt... ;-0 Ik zit zelf ook zwaar te twijfelen of ik die ga monteren. Maar goed, als je het geld hebt, zou ik er mooi een nieuwe uitlaat opzetten. Heb je ook meteen nieuwe rubbers erbij... </p><p> </p><p>En geen laswerk verder! Succes verder ermee en ik ben benieuwd naar de afloop!</p>

• Niek Laverman
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-10-2006 17:06 #82654 door Niek Laverman
Beantwoord door Niek Laverman in topic APK perikelen
<p>Vincent,</p><p>Ik heb een Simons uitlaat gekocht, dit omdat van mijn uitlaat het laatste stukje pijp van de einddemper afgeroest was. Ik heb echter de oude pijp nog liggen. Mocht je belangstelling hebben voor de middendemper, dan moet je het maar even laten weten. Ik woon in Hengelo.</p>

'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur
'07 S80 3.2 - Oyster grey pearl

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2006 18:05 #82653 door Vincent Kroese (GAST)
Hey Laverman,

Bedankt voor het aanbod. De middendemper lekt maar een klein beetje, dus voorlopig laat ik het even dichtsmeren bij de garage waar ik ook de APK laat doen zodat ik dat in ieder geval dat gehad heb. Als ik voor een nieuwe uitlaat ga ga ik waarschijnlijk meteen voor een complete Simons uitlaat (+/- 175 euro). Maar mocht ik de demper toch nog over willen nemen dan neem ik wel even contact met je op.

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2006 23:59 #82652 door Vincent Kroese (GAST)
Een medewerker van het RDW welke tevens Volvo liefhebber is en in een Amazon rijdt en zo nu en dan op dit forum komt, of in ieder geval leest, zag mijn apk-perikelen rondom mijn kenteken en het foutieve bouwjaar/datum toelating daarop. Hij heeft een en ander uitgezocht en kunnen achterhalen wat er is misgegaan destijds. Het blijkt dat de auto in 2001 overgezet is naar LPG maar dat toen de originele bouwdatum niet is overgenomen op het kentekenbewijs maar men toen de invoerdatum 1974 heeft neergezet. Bij de RDW is nog een kopie aanwezig van het kentekenbewijs voor deze overgezet werd op LPG, en daar staat de juiste bouwdatum / datum eerste toelating wel goed op. Binnenkort stuur ik het geheel op en verwacht ik toch nog een goede oplossing voor deze merkwaardige zaak.

Lang leve het v44-forum dus ;)

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-10-2006 15:49 #82651 door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic APK perikelen
Wauw! Dat zou super zijn als het nu zo geregeld zou worden! HULDE!

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-11-2006 11:39 #82650 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic APK perikelen
<p>Ik vind het wel een beetje flauw dat de apk garage dit soort dingen gewoon niet even toelicht. Dat moeten ze gewoon weten en anders is er een helpdesk. Daar komt bij dat een gaatje dichtsmeren op de uitlaat 30 seconden werk is en CO bijstellen op lpg doe je in 10 sec. Maar ja, dit moet wel berekend worden en kost dus geld. </p><p>Ik merk dat vooral de kleinere universele garages beter en goedkoper werk leveren.</p><p>Het lijkt er een beetje op dat de huidige moderne garagewereld uit is op veel geld verdienen. bah.</p><p>gr marcel</p>

Amazon Combi '66

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2006 12:03 #82649 door Vincent Kroese (GAST)
@Marcel:

Als dat echt zo weinig tijd in beslag neemt dan heeft de garage goed verdiend aan mij...

Factuur:
- Werkplaatstarief:
0,5 = 25,21 euro

- Onderdelen:
Dichtsmeren middendemper - 10,00
Afstellen/Controle C.O.2 - 10,20 (telt het gebruik van hun meetapparaat hier soms als 'onderdeel' ??

Totaal inc. btw: 54,04 euro.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD