144 wegzetten in de winter: enkele vraagjes....

• Bezoeker
  • Bezoeker
25-10-2006 20:55 #51759 door
<p>Hallo allemaal,</p><p>Komende winter wil ik mijn 144 in de stalling zetten, omdat ik er op dit moment weinig mee kan rijden, hij buiten staat en voor mijn gevoel onder mn kont wegroest... Dat wil ik niet hebben.</p><p>Maar, ik heb enkele vraagjes over het wegzetten:</p><p> </p><p>1. Moet de olie per s&eacute; ververst worden, alvorens de auto weg te zetten? De olie is ongeveer 3500 km geleden ververst en dat is ruim een jaar geleden gebeurt.</p><p>2. De benzine tank is nog halfvol en de gastank ook. Moet ik mijn gas eerst oprijden of kan dat erin blijven? Benzine erin laten lijkt me sowieso goed tegen roest?</p><p>3. Ik kan de auto natuurlijk op blokken zetten, maar mijn banden zijn toch al slecht en moeten waarschijnlijk in het voorjaar toch vervangen worden. Gewoon op banden laten staan en eventueel af en toe verplaatsen?</p><p>De accu gaat eruit tijdens het stallen, maar hebben jullie verder nog tips & trics?</p><p>Alvast bedankt!</p><p> </p><p>Groeten, </p><p>Sander</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Harold Schmeitz (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2006 23:22 #82858 door Harold Schmeitz (GAST)
Beantwoord door Harold Schmeitz (GAST) in topic 144 wegzetten in de winter: enkele vraagjes....
Er is hier al meer over geschreven, zoek maar eens op stallen...

1. Niet perse, maar kan zeker geen kwaad. De motorolie wordt door de verbrandingsgassen langzaam zuur, en dat kan op den duur de motor van binnenuit aantasten. Volgens standaard onderhoudsschema moet je toch elk jaar olie verversen.

2. Gas: geen idee. Om roest in de benzinetank te voorkomen voltanken.

3. Zet je banden in ieder gaval niet op kaal beton, daar droogt het rubber van uit. Een stuk karton ertussen is voldoende. En flink oppompen helpt ook.

Groeten,
Harold

• Jaap Blijleven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2006 23:24 #82857 door Jaap Blijleven
Beantwoord door Jaap Blijleven in topic 144 wegzetten in de winter: enkele vraagjes....
Kijk even op mijn site www.volvo-classic.com en zoek op winterstalling. Daar vind je een oud artikel wat je wat verder kan helpen.

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2006 23:57 #82856 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic 144 wegzetten in de winter: enkele vraagjes....
<p>verse olie, eventuele smeerpunten doorsmeren, gas maakt niet uit, tank vol, banden goed op spanning (ondergrond maakt niet uit), accu afkoppelen, hoeft er niet uit, een goede accu houdt het erg lang vol;</p><p>MAAR: het allerbeste is toch om af en toe met de auto een stuk te rijden (met warme motor), er zijn ook in de winter dagen dat er een droge weg is en de temperatuur redelijk; en dan blijft alles (bv remmen) goed gangbaar; een auto is net een mens, regelmatig bewegen is goed!</p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-10-2006 09:49 #82855 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic 144 wegzetten in de winter: enkele vraagjes....
ervaring met in verwarmde garage gestalde AM: reeds vanaf 4 weken stilstand
kunnen remklauwen en koppelingsschijf vast komen te zitten. Remedie is dus
zo om de 3 a 4 weken, bij droog weer, een ritje maken (15-20 min, 15-20km).
Alles (remmen, koppeling) blijft dan normaal werken, en in goede conditie
(motor, bak, etc.) en er is geen roestvorming. Ik beklaag lang stilstaande buitenslapers...

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-10-2006 20:40 #82854 door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic 144 wegzetten in de winter: enkele vraagjes....
Ik wil best 1x in de maand een stukje met je 144 gaan rijden hoor! Met de Amazon probeer ik ook wekelijks een tochtje te maken. Wat al eerder is gezegd: een auto moet in conditie blijven.

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2006 21:31 #82853 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic 144 wegzetten in de winter: enkele vraagjes....
<p>gat in de markt Bas, we gaan de Klassieker Uitlaat Service oprichten</p>

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-10-2006 15:48 #82852 door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic 144 wegzetten in de winter: enkele vraagjes....
<p>Haha, goed plan! "Een KUS voor uw auto!"</p><p> </p><p> ;-) Wil ook best eens in een E-type rijden ofzo...</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD