langzaam leeglopende band

• Eric Linschoten (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-11-2006 21:53 #51739 door Eric Linschoten (GAST)
langzaam leeglopende band is gemaakt door Eric Linschoten (GAST)
<p>Nog geen jaar geleden nieuwe banden op de Amazon Combi gezet en nu loopt er 1 langzaam leeg. Balen dus, de oorzaak blijkt een dunne spijker die in het loopvlak van de band zit. Het profiel is nog als nieuw en ik heb geen zin de band te vervangen. Nu de vraag: is dit veilig te repareren of kan je met een binnenband gaan rijden? Welke bandendeskundige weet raad?</p><p>Groeten, Eric</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-11-2006 23:32 #82929 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic langzaam leeglopende band
<p>als de band in lege toestand heeft gereden mag je aannemen dat het karkas gekraakt is; heeft de band altijd voldoende minimale spanning gehouden dan is een reparatie geen enkel probleem, tenminste, zolang een spijker in het loopvlak zit (dus niet in de zijwand);</p><p>altijd de band demonteren en de binnenzijde inspecteren voordat je gaat repararen; reparatie bij voorkeur door het lijmen van een manchet (pleister) in de binnenzijde van de band; liever geen proppen of andersoortig vulsel in het gat schieten of trekken</p><p>zo zie je maar, als je met binnenbanden had gereden was de band in een keer leeggelopen en was de buitenband onherstelbaar kapot gegaan</p>

• Lennard Weekers (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2006 09:12 #82928 door Lennard Weekers (GAST)
Beantwoord door Lennard Weekers (GAST) in topic langzaam leeglopende band
<p>Ik heb hetzelfde ook gehad met een band die er net &eacute;&eacute;n week op lag. Die band is toen gewoon gerepareerd, in dit geval wel met een flinke rubberen prop. En die band draait al jaren probleemloos mee... Maar nu lees ik dat dat dus eigenlijk niet is zoals het hoort?!</p><p>Mijn ouders hebben zoiets in Oostenrijk ook gehad, maaren daar meldde de garage die de band had gemaakt dat ze het wiel alleen nog als reservewiel mochten gebruiken... </p>

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-11-2006 11:12 #82927 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic langzaam leeglopende band
<p>Als je bij een bandreparatie alleen de binnenkant hersteld mbv een losse plakker kan er nog steeds rotzooi van buiten af in het gat komen met alle gevolgen van dien. Een zg paddestoel is een betere optie.</p><p>Inderdaad als je al een langere tijd met een veel te zachte band rondrijd is het echt noodzakelijk dat de binnenkant van de buitenband word gecontroleerd.</p><p>Wij herstellen nog altijd tubeless banden gewoon met een plug hoor. Uiteraard praten we over een Amazon en geen dikke moderne BMW. Een plug zou eruit kunnen schieten bij meer dan 150 km/u. BMW bv staat zowieso bandreparatie gewoon niet toe ivm de aansprakelijkheid. Vooral in Duitsland kan een garage echt diep in de problemen komen als ze een klant op pad sturen met een door hun goedgekeurde reparatie en er gaat toch wat mis. Ook al is de klant medeverantwoordelijk.</p><p>Je kan ook kleine lekken opsporen met zeepsop in een spuitflesje bv een glassex fles vullen met water en een beetje afwasmiddel. Binnenbanden in een tubelessbuitenband is af te raden vanwege de hoge warmteontwikkeling &iacute;n de band. Een tubeless buitenband heeft aan de binnenzijde groeven om de luchtwerveling &iacute;n de band toe te staan en een daardoor een betere warmtespreiding. En door hun speciale velgbed kunnen ze er niet aflopen bij een lekke band.</p><p>Ik rij al jaren met binnenbanden, mijn Amazon velgen zijn helaas niet geschikt voor tubeless. Ik zorg wel voor een vrij hoge bandenspanning. Inderdaad, bij een spijker is het gelijk einde oefening en vaak een kapotte buitenband. In de 8 jaar &eacute;&eacute;n keer gehad. </p><p>Een tubeless band geeft meer betrouwbaarheid, minder gewicht (geen binnenband!) , makkelijker en dus betrouwbaardere de/montage.</p><p>Als de velgranden niet mooi glad zijn kan de band daarop (zachtjes)leeglopen. Vooral bij roestige en/of kromme velgranden bij zowel stalen als alu velgen wel eens probleem.</p><p>gr marcel.</p>

Amazon Combi '66

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2006 17:43 #82926 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic langzaam leeglopende band
<p><strong>waarom er in mijn banden niet snel een plug zal komen heeft te maken met het feit dat vaak, voordat de plug erin kan, het gat met een ronde vijl groter wordt gemaakt (lees: karkas/gordel wordt extra beschadigd) en een plug is een "vreemd" voorwerp dat niet in het beweeglijke karkas van een band thuis hoort; met een manchet aan de binnenzijde blijft inderdaad de mogelijkheid dat vuil en vocht in het loopvlak/gordel/karkas terecht komt als het rubber het gaatje niet vodoende dichttrekt, en dat vul ik dan op met wat kit/solutie. Natuurlijk redelijk theoretisch allemaal, kan je nog uren over discussieren; het gaat er meestal om waar je je prettig bij voelt; en dat de bandenboer liever met de "snellere" plug werkt snap ik helemaal, maar als je het aan de bandenfabrikanten vraagt zullen ze kiezen voor de pleister</strong></p><p><strong>Op mijn vroegere 4 inch Amazon velgen reed ik zonder binennband, ondanks het feit dat die velg geen hump(s) heeft ter meerdere zekerheid dat de band op z'n plek blijft en geen lucht verliest; ik vond dat risico minder zwaar wegen dan het risico van binennbanden</strong></p><p> </p>

• Eric Linschoten (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2006 19:26 #82925 door Eric Linschoten (GAST)
Beantwoord door Eric Linschoten (GAST) in topic langzaam leeglopende band
<p>Nou bedankt allemaal, ik merk dat het forum echt werkt zoals het bedoeld is. Geweldig deze deskundige reacties binnen korte tijd. Ik ga maar eens op zoek naar een bandenzaak die de reparatie kan uitvoeren.</p><p>Groeten, Eric</p>

• Eric Linschoten (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2006 19:49 #82924 door Eric Linschoten (GAST)
Beantwoord door Eric Linschoten (GAST) in topic langzaam leeglopende band
<p>Nou bedankt allemaal, ik merk dat het forum echt werkt zoals het bedoeld is. Geweldig deze deskundige reacties binnen korte tijd. Ik ga maar eens op zoek naar een bandenzaak die de reparatie kan uitvoeren.</p><p>Groeten, Eric</p>

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-11-2006 13:35 #82923 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic langzaam leeglopende band
<p>misschien nog een overbodige reactie, maar een reparatie van een gaatje in een band waarbij het gat in het loopvlak zit is prima van buitenaf te doen. je kunt er een (taaie) prop doorheen laten "schieten"(doen ze met een soort breinaald) absoluut zonder probleem of verlies aan veiligheid. en de goedkoopste oplossing zeker als het een kleinere spijker betreft waarbij je er snel bij bent. anders is het als hij in de "wang" van de band zit. een binnenband in een tubeless-buiten-band is gevaarlijker omdat er door vrijwing veel warmte kan ontstaan in de band waarbij deze kapot zou kunnen gaan. (met de omtreksnelheden die je met een amazonband normaal maakt overigens ook een hypothetisch verhaal als de band op de goede spanning is </p><p>niet als graadmeter, maar bijv. leasemaatschappijen (die meestal de meest voorzichtige berijders als klant hebben...) schrijven allemaal de methode met een prop voor, als dit niet veilig zou zijn zouden ze het zeker niet doen.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD